Victim vs Victor

קורבן או מנצח

אדם בעמדת קורבן אף פעם אינו מוכן, ולכן הוא טוען שהחיים מפתיעים אותו כל הזמן, גם כאשר אותו אירוע או אותה סיטואציה קורים בשנית. הוא אינו מצליח ללמוד את הלקח ולכן האירועים חוזרים על עצמם בגרסה כזו או אחרת. ישנה תחושה אצל הקורבן, של עצימת עיניים מול המציאות הטופחת לו על הפנים. בערב יום שישי 22.06.18 כתב ראש הממשלה, מר בינימין נתניהו, בחשבון הפייסבוק שלו: "השבוע נשבר שיא נוסף באבסורד. בפעם הראשונה בהיסטוריה מגישים כתב אישום נגד רעיית מנהיג על אוכל וחמגשיות. אוכל וחמגשיות. עזבו את העובדה שכולם אכלו מהאוכל הזה - עובדי הבית, אורחים רשמיים, אפילו ראשי מדינות". זה לא כל-כך משנה מי אכל מהאוכל ומתי, החשוב הוא שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמוגש כתב אישום נגד רעיית ראש ממשלה מכהן. לא יתכן שכולם טועים. אחד הדברים החשובים בחיים הוא לא לתפוש עמדת קורבן Victim ולחשוב שכולם אשמים. כמנהיג אמיץ, המוביל בדרך מסורה מדינה במשבר, יש להסתכל לאמת "בפנים", ומנקודת מבט של מנצח Victor, שלוקח אחריות על המצב, לומר: מתנצל, טעיתי!

נראה כי הקורבן אף פעם אינו נוטה ללמוד. הוא מתנגד לראות את עצמו כחלק מהבעיה כי הוא חושש להרגיש אשם, ולכן מגיב בתוקפנות לכל אשמה. מנצח ממקד את עצמו מהר ככל שניתן בראיית העתיד. הוא דואג להסתכל על עתידו בראיית העבר בכדי ללמוד ממנו ולהשתחרר ממנו. ברגע שלמד את הלקח הוא מתקדם הלאה ואינו נשאר תקוע בעברו. הקורבן נשאר תקוע בעברו, ובטעויותיו. הוא מתאבל עליהן וממען להיפרד מהן דרך תהליך למידה והפקת לקחים לעתיד. הוא מתעסק במערכות יחסים אשר נכשלו בעבר ומקומות עבודה שלא צלח.
לדברי ראש הממשלה, הדבר הכי אבסורד בכתב האישום הזה זה שהוא מתבסס על נוהל בלתי חוקי. "חמישה ימים לפני שנכנסתי לתפקיד רה״מ ב-2009, שלושה פקידים בלתי מוסמכים קבעו נוהל מיוחד. רק שהם לא קיבלו את האישור הדרוש מבחינת החוק מוועדת הכספים של הכנסת ורק היא קובעת. היא קובעת שהמדינה נושאת בהוצאות הכלכלה של ראש הממשלה ומשפחתו במעון רה״מ, בדיוק כמו בבית הנשיא. אז מדובר כאן בכלל בנוהל בלתי חוקי". במהות, תודעה "בריאה" מייצרת תפישת עולם של "מנצח" הלוקח אחריות על חייו, במידה והוא נכשל הוא מבין שהכישלון הוא שלו. הוא מישיר מבט אל המציאות ומציג בצורה כנה מדוע כשל. לעומתו בעל תפישת העולם של "קורבן" מאשים בהכול את כולם חוץ מעצמו. הוא לא לוקח אחריות על דבר, ובמידה וכן לוקח אחריות היא מעטה מידי. הוא נמנע מלהישיר מבט למציאות במידה הנדרשת. לדבריו: "כתב אישום שמבוסס על נוהל בלתי חוקי - לא יחזיק מים. אבל האבסורד הזה לא מונע ממני להתעסק בדברים החשובים באמת עבור המדינה שלנו ועבורכם. ולכן נפגשתי היום עם שליחיו של הנשיא טראמפ, פגישה חשובה מאוד לביטחון המדינה, לעתיד המדינה שלנו. שבת שלום לכם". הקורבן אינו מבקש עזרה בעוד שהמנצח מזהה שכוחותיו ומשאביו אינם ברמה הנדרשת למילוי המשימה. למנצח יש את התבונה לבקש עזרה בשעת הצורך תוך התגברות על המכשולים הניצבים בדרכו.

"כי בחיים הכל עובר

מטעויות למד והשתפר

מה שקולך הפנימי אומר, זו האמת שלך

לא, לסלוח זו לא חולשה

נצור אהבה בדרכך

ודע, את כל הסובב אותך."

מתוך "שיר בעיפרון"/ בית הבובות
מילים ולחן: אמיר אטיאס

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul