The Bosem model and Dobeing from the book Hakhel


מודל הבש"ם והמונח Dobeing מתוך הספר "הַקְהֵ֣ל"
מודל הבֹש"ם שלפניכם מורכב משלושה מעגלים החופפים חלקית זה את זה. בעזרת המודל אדם יכול לבצע התבוננות פנימית ולהעלות את המודעות העצמית שלו לכדי הגדרה של ההוויה המעשית. הגדרה זו היא תנאי הכרחי למימוש עצמי. ברגע שאדם מזהה מה מניע אותו, מה הלהט הפנימי שלו, מהם מאוויו, הוא ינסה להשתמש בכל היכולות שלו כדי לממש את עצמו ולהוציא לפועל את ייחודו. החלק המרכזי המשותף לכל שלושת המעגלים הוא מימוש ההוויה המעשית של האדם, והוא מכונה: Dobeing - הנני. המימוש בא לידי ביטוי בזיהוי ויצירת הבֹש"ם, פיזורו והפצתו מסביב, כדי שהסובבים "יריחו" ויושפעו ממנו.
הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק, פילוסוף יהודי, מראשי הציונות הדתית ותנועת המזרחי, כתב בסִפרו ימי זיכרון:
"השבועה, שאותה משביעים את האדם לפני צאתו לאוויר העולם, היא בעצם נוסחת מינוי השליחות. האדם נברא בתור שליח. עצם הלידה, מכילה בתוכה את מינוי השליחות. אדם נולד בתקופה מסוימת ובמקום מוגדר. ההשגחה יודעת היכן וכיצד יכול הפרט, על חסרונותיו וכוחות הנפש האצורים בו, לקיים את שליחותו; באילו נסיבות, באילו תנאים ובאיזו חברה, יהא בכוחו של אדם למלא את שליחותו. אין ספק, שבורא העולם נוהג על פי ההלכה האומרת, כי לא ייתכן למנות שליח כדי לבצע תפקיד, שהוא למעלה מכוחותיו, כי זו שליחות, שאי-אפשר לקיימה, והיא חסרת כל ערך. לכן נברא אדם בתקופה ובמקום, שבהם יוכל לקיים את שליחותו." (עמודים 15-10)
ה"מיוחד" לכל אדם, על פי תפיסתו הפילוסופית של הרב סולובייצ'יק, נקבע לפי צירוף הנסיבות, התנאים והחברה שבה הוא חי. תפיסה זו, שבבסיסה היא מהות צרופה של אופטימיות, היא הבסיס ל"הַקְהֵ֣ל". הרעיון שמאחורי המושג "הוויה מעשית" הוא הנחת היסוד שלכל אדם ישנו תפקיד שנועד במיוחד עבורו, בכל זמן ובכל מקום, והיכולת המלאה לבצעו (שליחות אישית). ב"הַקְהֵ֣ל" ימצא הלומד את הדרך להגיע אל ייעודו הנובע מתשוקותיו - כוחות הנפש האצורים בו, מיכולותיו - כוחותיו וכישוריו הפיזיים, ומייחודו וכישרונו המולד - השליחות שלה נועד. אל המימוש העצמי יגיע באינטראקציה עם הקבוצה, תוך יצירת מרחב משמעותי ללמידה המסייע ללומד להמשיך ולדייק את הבש"ם שלו בזמן מפגשי "הַקְהֵ֣ל" וביניהם.
במהלך פעילותי לאורך השנים, בארגונים עסקיים ובמערכת החינוך בפרט, זכיתי לראות כיצד בעזרת מודל הבש"ם, ממשיג הלומד את תהליך הלמידה האישי שלו בחיים בכלל. תהליך הלמידה מתחיל בהיכרות עם המודל, תוך הבנה עמוקה של כל מעגל, המשגת הבש"ם הייחודי לו ופיתוחו מכאן ואילך. בכל תקופת חיים יכול הבֹש"ם האישי להריח מעט אחרת, בהתאם לתהליך של אותו הזמן. כאשר אדם במודע "מפזר" את הבש"ם שלו סביבו "מריחים" אותו, מזהים את נוכחותו וזוכרים אותו. מומלץ לשלב את ההיכרות עם מודל הבש"ם במערכת החינוך כבר מגיל הגן, כשמתעצבים יסודותיו של האדם ("תמציות הריח הבסיסיות").
ב"הַקְהֵ֣ל", כדי שכל לומד יבוא לידי ביטוי, נדרש שיח אותנטי היוצר אווירת שייכות וביטחון בקבוצה. בהיכרות הראשונה על הלומד להציג את הבש"ם האישי שלו באמצעות "משפט Dobeing": משפט המגדיר את המכנה המשותף המרכזי של שלושת המעגלים, שהוא תמצית "הוויתו המעשית". במהלך המפגשים הלומד משתף כל הזמן בבש"ם שלו ובאופן מימושו, וכך מתקיים שיח פורה ב"מרחב הַקְהֵ֣ל" ללמידה, שנגדירו בהמשך. ה"ערבוב" בין הבשׂ"מים השונים יוצר "ניחוחות" חדשים.

מתוך הספר "הַקְהֵ֣ל"/ ניר גולן/ הוצאת ספרים אוריון/ עמ' 23-21

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

What's Left by Tuvia Rübner

Our shared grief brings gifts

Advanced Moral Injury