The spiritual meaning of the Bosem model

משמעותו הרוחנית של מודל הבש"ם
עוּרִי צָפוֹן וּבוֹאִי תֵימָן הָפִיחִי גַנִּי יִזְּלוּ בְשָׂמָיו יָבֹא דוֹדִי לְגַנּוֹ וְיֹאכַל פְּרִי מְגָדָיו. (שיר השירים ד טז)

מודל הבש"ם נזכר לראשונה בספר "הקהל"- המדריך השלם להובלת קהילה מקצועית לומדת על-פי מודל סנהדרי"ן/ ניר גולן/ הוצאת אוריון. מהי משמעותו הרוחנית של מודל הבש"ם?
נעזר בפסוק משיר השירים ד טז ונראה את הפירוש שקיבל בספר הזוהר פרשת ויקרא, מאמר עשרה שמות. אומר רבי אבא כי הבטוי “עורי צפון“, מכוון לפעולה שפועל הקב”ה בנבראים, ששולח להם מחשבות נסתרות הצפונות בליבם. מתואר תהליך של התבוננות פנימית של אותן מחשבות המסייעות לאדם לזהות את הבש"ם האישי שלו:
בטן- מהם מאוויו, תשוקותיו, הלהט הפנימי שלו, מה מניע אותו.
שוטף- מהם כישוריו, יכולותיו והתנהגותו המאפיינים אותו.
מיוחד- מה ייחודי רק לו, מה מאפיין אותו ומיוחד בו, מה הוא רק שלו. ייחוד אומר שאני הופך להיות אחד ומיוחד ואין שני לו.
פעולה זו מכונה בשם “עורי צפון”, כלומר כוח בנפש האדם המעורר את מחשבת הנסתר שבו. לפי ספר הזוהר הכוח הזה פועל במחצית הלילה, זהו זמן קטנות לאדם, בו מסתלקים ועולים המוחין שלו, זמן זה נבחן לשינה רוחנית. זהו זמן ההוויה- Being, הזמן לשהות, להתבונן פנימה ולגלות מהו הבש"ם האישי המייחד שלי. הקב”ה מעורר אותו באמצעות שליחת מחשבות נסתרות מצפונות ליבו אליו.


ובואי תימן, לאחר שמתעורר האדם מהקטנות ע”י מחשבת לב, הוא בא לתימן, לדרום ששם החסד, כי בדרום "נשחטים קרבנות שלמים"- הכל כמובן בנפש האדם פנימה. תהליך זה קורה אלא לאחר שמתעורר האדם ע”י מחשבה הצפונה בלב, הוא בא לתימן, לדרום, ששם "נשחטים השלמים", ורואה דרך הימין והחסד (תימן) כי הכל שלם. הוא מזהה שהבש"ם האישי אותו הגדיר, אינו שלושה מעגלים הנפרדים זה מזה אלא ישות אחת שלמה. ישות זו נזכרת בספר "הקהל" בשם "הנני"- הנה אני נוכח, הנה אני קיים, באנגלית: Dobeing שמשמעותה: To do my being לעשות או לממש את ההוויה שלי.
משום זה חביבים על הקב”ה השלמים- Dobeing, יותר מכל הקורבנות, מדוע? כי קורבן אשם וחטאת נאכל ע”י כהנים, כי רק הם יכולים לכפר, ואילו השלמים נאכלים ע”י הבעלים, כי בהקרבת קורבן שלם- Dobeing, הנשחט בדרום, מצד החסד, רק דרך עדשת החסד, יכול לראות אדם כי הכל שלם ולא חסר דבר (הוא שלם עם הבש"ם האישי שלו), לכן קורבן שלמים חביב על הקב”ה יותר מכולם, כי הקב”ה שלם, והאדם שלם באמונתו כי הכל טוב, ומתקיים שווי צורה בין בורא לנברא.

עד כאן לגבי תהליך זיהוי הבש"ם והגדרתו. השאלה שנשאלת עכשיו היא מה יעשה אותו אדם עם הבש"ם האישי שלו?
הפיחי גני, סובב על בקשת הקב”ה שאדם ייחל לקשר איתו, אז יזלו בשמיו, כלומר אז יזלו מי השפע העליון. כאן מתחיל המעבר מ"מיוחד" ל"משמעותי".
האות מ' מקבלת משמעות חדשה. האדם המזיל- מתיז את הבש"ם שלו לכל עבר, הופך להיות משמעותי עבור אלה המושפעים ממנו. תהליך התזת הבש"ם מתואר בצורה נפלאה דרך השימוש במילה "יזלו":
מדוע לא כתוב יזלו מים, אלא יזלו בשמיו, ויש להבין כי מדרך הטבע מים נוזלים מן המקום הגבוה למקום הנמוך, מלמעלה למטה, כפי שפועל כוח המשיכה, ואילו בבטוי יזלו בשמיו, אנו מוצאים תנועה אינסופית, נזילת השפע הבאה מן השמים המשפיעים מעלה באדם תחושה של ריח טוב, ותחושה של ריח טוב גורמת לו לשאוף אויר ולהתבשם בו, באופן שהוא מתקרב יותר למשפיע, במצב יזלו בשמיו  יש תנועה מעגלית אינסופית, השפעת השפע גורמת לאדם הנאה של ריח, המביאה אותו להתקשר יותר עם המשפיע, וזה ממשיך לטפטף לו שפע וכו’. זהו תיאור מדוייק של המעבר מבש"ם מיוחד לבש"ם משמעותי.


סיכום:
וזה שאמר שלמה המלך: באמצעות הביטוי הפיחי גני, הוא מבקש מכלל הנבראים לייחל אליו, כי הבורא הוא מעבר למקום וזמן, וכאשר האדם מייחל לקשר עם הבורא שהוא מעבר למקום וזמן, הוא למעשה מנשים את הבריאה, כלומר נופח בה נשמה, ובעת שהנבראים מנשימים את הבריאה, כלומר מייחסים אותה לאינסוף, אז גם תגובת הברוך הוא בהתאם, אז יזלו בש"מיו, אז לאחר ייחול הנבראים אליו, יבוא השפע העליון בצורת נוזלים המעלים ריח מבוש"ם, וכאשר אדם מריח את הריח הטוב, האדם נהנה וכל הבריאה מתעלה עם כל נשימה שלו. אמן!




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

What's Left by Tuvia Rübner

Our shared grief brings gifts

Advanced Moral Injury