The Meaningful Bosem model

המעבר מבש"ם מ"מיוחד" לבש"ם "משמעותי"
במעבר לבש"ם "משמעותי" נוצר בֹּשׂ"ם חדש לכל לומד, שעדיין מורכב משלושה מעגלים:
בטן: תשוקות Passion
שוטף: יכולות Capabilities
משמעותי: השפעה על האחר Meaningful

ה"מיוחד" בבש"ם של כל לומד מתחלף בסוף התהליך ל"משמעותי". האות מ' קבועה אך השיח עובר משיח פנימי המחפש את ה"מיוחד" שבי, לשיח פנימי-חיצוני העוסק בדרך להפוך ל"משמעותי" יותר לסובבים אותי. אם קודם, תהליך יצירת הבש"ם של הלומד התבצע באמצעותו ובאמצעות הקבוצה, עתה, אחרי ש"הופק" הניחוח הייחודי לכל לומד, מתרחש השלב הבא בתהליך הלמידה ב"הַקְהֵ֣ל". במהלך עבודתי הבנתי ששלב זה קורה בעת שהנוכחים משתפים בבשמ"ים האישיים שלהם ומשפיעים מ"ריחם" על האחרים. השפעת הבש"ם האישי על האחר בתוך תהליך הלמידה ב"הַקְהֵ֣ל" יוצרת "מרחב הַקְהֵ֣ל", שהוא מרחב למידה שבו כל לומד תורם לתהליך הלמידה הקבוצתי, והקבוצה הופכת את בעל הבש"ם למשמעותי. המעבר המשלבי הוא חיבור בין שילוב לשלב. במִשלב זה בספירלת הלמידה, הופך המעגל השלישי במודל הבש"ם מ"מיוחד" ל"משמעותי". "משמעותי" הוא מונח המתאר כיצד נתפס אדם בעיני האחרים. רק אחרים יכולים להעיד כי אדם זה או אחר השפיע עליהם והפך להיות משמעותי עבורם.

המעבר מ"מיוחד" ל"משמעותי" הוא בעצם אחת ממטרת הלמידה ב"הַקְהֵ֣ל". ניתן להבחין בין תהליך הלמידה ב"הַקְהֵ֣ל" לבין תוצריו: כיוון שתהליך הלמידה הינו ספירלי ישנו שימוש חוזר במודל נחי"ל, בעוד תוצרי הלמידה באים לידי ביטוי במודל הבש"ם. במעבר בין "מיוחד" ל"משמעותי" הניחוח של כל לומד יכול להשתנות כל העת ולשנות את משמעותו כל הזמן. במעבר זה בא לידי ביטוי הצירוף "אדם משמעותי", שמגדיר את אופן מימוש שליחותו. כלומר, חשיבות האדם, ואופן השפעתו או מידת השפעתו על האחר בהווה ובעתיד. על פי מודל הבש"ם, משמעותו של הלומד מתעצמת כאשר שינויים שמתרחשים אצלו הופכים לבעלי השלכה חזקה יותר על לומד אחר "במרחב הַקְהֵ֣ל", ולהפך, משמעותו קטנה כאשר לשינויים שמתרחשים אצלו יש השפעה מועטה על לומד אחר. את היותו משמעותי, כלומר מידת השפעתו של הלומד, אפשר להעריך על פי כמה קריטריונים: רמת הביקוש להיות במחיצתו, תדירות ההתייעצות עמו, כמות הלומדים שהוא סוחף אחריו בהתנהגותו ומסריו, ומידת השימוש הנעשית בדבריו במהלך מפגש הלמידה ב"הַקְהֵ֣ל".

"מרחב הַקְהֵ֣ל" הוא מרחב משמעותי ללומד. הלומד מפרש כי מערכת היחסים בין האנשים, התהליכים והתכנים במרחב, תורמים לתהליך הלמידה האישי שלו ולהתפתחותו המקצועית. בה בעת, הוא והקבוצה מפרשים את נוכחותו ב"הַקְהֵ֣ל" כתורמת לתהליך הלמידה של הלומדים האחרים במרחב או בקהילה. הוא שותף פעיל ולוקח אחריות בשיח סביב דילמות, בעיות, עקרונות ומושגים המהווים מרכיבים מהותיים ב"מרחב הַקְהֵ֣ל".


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul