The Soulagogical Rings

טבעות החינוך הסולאגוגי
בחינוך סולאגוגי לומדת הנפש לפי שלוש טבעות:
1.    טבעת פנימית Inner ring המתעסקת בזהותו של הלומד, משמעות חייו ואמונתו.
2.    טבעת חיצונית External ring העוסקת בסוגיית ההודיה, הסליחה והשייכות.
3.    טבעת השאיפה Ambitious ring עוסקת בעתיד הלומד, בתקווה שלו ובחופש הבחירה והמחשבה.
סולאגוגיה Soulagogy היא אסכולה חינוכית ל"הובלת נפש הלומד", המניחה כי בתהליך הלמידה הסולאגוגית נפתחת המחשבה מתוך הנשמה ומחברת את האדם לעולמו בדרך עשירה, מעודנת ומורכבת. סולאגוגיה Soulagogy נוצרה מחיבור שתי מילים: נפשSoul  ולהובילAgogy . סולאגוגיה: להוביל את הנפש או הובלת הנפש.
החינוך על-פי הגישה הסולאגוגית נוצר בתהליך בו המחשבה נפתחת מתוך הנפש, נקשרת עם אובייקטים חיצוניים ומוחזרת אל תוך הנפש, וכך נוצרת המודעות לממשותם וצורתם של האובייקטים. זהו תהליך של Self-realization זיהוי המציאות של העצמי, המוביל לתהליך של  Self-actualizationמימוש העצמי.
חינוך סולאגוגי הוא תהליך בו המחשבה (ה-(Dobeing נפתחת מתוך הנפש, נקשרת עם אובייקטים חיצוניים ומוחזרת אל תוך הנפש, כך נוצרת המודעות לממשותם וצורתם של האובייקטים. זהו תהליך של Self-realization זיהוי המציאות של עצמי (בשונה מתהליך של Self-actualization מימוש עצמי). תהליך זה מתרחש בשלב הParticipating- במודל למידת נחי"ל.
הנפש מזהה את עצמה, כאובייקט ייחודי בחלל ובזמן: ה-Dobeing, אשר מתוך קיומו, וציור עצמו, הוא מופיע כסמלים של החיים הפנימיים והסופר-חישתיים שלה. כל זאת מתרחש בשלב ה.Searching- הנפש מבינה בשלב זה ששום דבר חיצוני אינו יכול לתאר אותה במלואה ולכן עליה להמשיך בחיפוש עד שתמצא. השיח סביב ה-Dobeing של הלומד מתחיל בזיהוי הצורך הרוחני שלו לפי 3 הטבעות הסולאגוגיות. 
בשלב הNaming- יש להנהיג שפה בין נפשו של הלומד לבין תמונת הדברים הסובבים אותו, בה הוא חי. כאן מיקום תהליך הלמידה לפי 3 הטבעות הסולאגוגית מקל וממקד גם את הלומד וגם את המורה. הלומד, המחפש לדעת את עצמו, צריך לחפש את עצמו תמיד בדברים החיצוניים, ועל-ידי כך הוא יוכל, למצוא ולחקור את האור הפנימי ביותר שלו: ה-Dobeing שלו. האור הפנימי ה-Dobeing- בא לידי מימושו המלא בשלב ה-Adaptive Learning.

שלוש הטבעות הסולאגוגיות מבוססות על מודל "משנת הרוח" לזיהוי הצורך הרוחני של המטופל:  Boston, Massachusetts -Hebrew Senior Life
R. Mary Martha Thiel & R. Sarah Paashe-Orlow, suggested questions by R. Mike Schultz
·         מחילה וסליחה Forgiveness and Reconciliation
·         שייכות ואהבה Love and Belonging
·         נפש וזהות Identity
·         תקווה ועתיד Hope
____________________________
·         הודיה והוקרה Gratitude
·         רצון ומשמעות Meaning
·         וודאות ואמונה Trust
·         חירות ובחירה Freedom (תוספת של ניר גולן)
פירוט 3 הטבעות:
1.    טבעת פנימית Inner ring המתעסקת בזהותו של הלומד, משמעות חייו ואמונתו.
נפש וזהות- הצורך לשמור על כבוד האדם של הלומד ולהמשיך לחיות באופן התואם את הזהות הייחודית שלו ולא להיות מזוהה רק על ידי גורמים חיצוניים או מגבלותיו. להבין שהאופן שבו האנשים מבחוץ רואים את הלומד אינו זהה עם מחשבותיו, תחושותיו ורגשותיו כאדם. לחפש את הגדרתו וזהותו כאדם, לחפש מקורות להכרת הזהות שלו, להתבסס עליה בשיחות וטקסטים, לבנות קשר ייחודי עם אדם אחר. לעזור ללומד לחזק את הרוח הייחודית שלו בעולם. לכתוב "סיכום רוחני" המביע את נפשו וזהותו.
רצון ומשמעות- להרגיש שהחיים שלו/ה משמעותיים ולשמור על כבוד עצמי. לדעת שלמעשים שלו/ה בעבר, הווה ועתיד ישנה חשיבות. לקחת אחריות על חייו ומצבו ולמצוא משמעות וערך בעיני האחרים. העדר משמעות יכול לבוא לידי ביטוי כתחושת חוסר ערך, ריקנות ושעמום. מטרת הלמידה הסולאגוגית לחקור את המשמעות של חוויות, להציע הזדמנויות להשתתפות משמעותית בחיי היום יום, לעשות תהליך של סיכום החיים עד כה. לחזק את המחויבות לכך שהחיים עצמם מלאי משמעות. למצוא ערך ייחודי לו שמשפיע על האחר.
וודאות ואמונה- הצורך לבטוח ולהאמין בעצמו/ה, באחרים ו/או באלוהים (בכוח עליון, בטבע). הוודאות בדבר קיומו של אותו "כוח עליון" מייצרת יראה ואהבה בו זמנית. המינון בין שתיהן מעצב את האמונה. ההעדר יכול לבוא לידי ביטוי כפחד, חששות או חרדה. המטרה לזהות אמונות וטקסים קיימים המעידים על אותה וודאות. לחזק אותם ולצמצם את החרדה. להציג קבלה מלאה של האחר ומחייבות להטיב עימו. מציאת נקודת איזון מבוססת ביטחון ואמונה שמייצרת נחמה באמונה.
2.    טבעת חיצונית External ring העוסקת בסוגיית ההודיה, הסליחה והשייכות.
הודיה והוקרה- להכיר תודה ולבטא הערכה על הברכות שהחיים מזמנים. להבין ששעה שאדם מתעורר משנתו, חוזרת נשמתו אליו לאחר שהיה חסר תודעה במשך שנת הלילה. להעריך את הקיים ולא לקבל דבר כמובן מאליו. לזהות את מקומו היחסי של האדם בעולם ממקום של צניעות וענווה. להיות בנוכחות מלאה כאשר האדם מתבטא, שר, כותב, מתפלל ומחייך כביטוי להודיה. לקבל את הכרת הטוב. לחזק את המודעות לשמחה שבברכות החיים ולהציע תודות. למצות את יכולתו בכל עת שהוא חי. "כל זמן שהנשמה בקרבי, מודה אני לפניך."
מחילה וסליחה- הצורך של הלומד לסלוח ושיסלחו לו, לתקן מערכות יחסים עם אנשים, עם עצמו/ה, מוסדות, העולם ו/או אלוהים. להתייחס לכל העניינים הבינאישיים שאינם פתורים. ההעדר יבוא לידי ביטוי כרגשות אשם. מוצע להציע טקסים ותפילות של מחילה, לחתור לסגירת מעגלים ו/או השלמה ביחסים עם האנשים המשמעותיים. לנסות להגיע להשלמות דרך תהליך הסליחה. ניתן להציע לפגוש את אותו אדם, לדבר איתו או לכתוב לו מכתב.
שייכות ואהבה- היכולת של הלומד לאהוב ולהיות נאהב, להרגיש שייך, מחובר למשפחה, לחברים לקהילה לאנשים ו/ או לאלוהים. ההעדר יכול לבוא לידי ביטוי כבדידות. לעיתים מביאה לתחושת תסכול ומרירות. ניתן להציע להקים מערכת קשרים, הערכה, חיבה, לאפשר קשרים עם אחרים (בודדים וקבוצות). לטפח את תחושת החיבור והקשר, ההרגשה של להיות חלק ממרקם החיים ונתמך על ידי הטוב והחום של אנשים ו/או אלוהים.
3.    טבעת השאיפה Ambitious ring עוסקת בעתיד הלומד, בתקווה שלו ובחופש הבחירה והמחשבה.
תקווה ועתיד- ציפייה ורצון להתרחשות מועדפת התואמת את כיוון החיים העכשווי של הלומד: מצב בריאותי טוב יותר, אהבה, אושר וטוב. ירמיהו יד ח: "מקוה ישראל, מושיעו בעת צרה". אצל לומד שהתאכזב מתקוותו יכול הדבר לבוא לידי ביטוי כייאוש. לעזור ללומד להתאבל על התקווה מן העבר ולזהות תקוות חדשות, להציע מערכת קשרים עקבית. להביט בעתיד עם תחושה שכל יום חדש מביא איתו הבטחה ומשמעות. למצוא מה ממלא את "מאגר המים" שלו וכיצד הוא שומר על הרצון שלו למלא אותו לאורך זמן.
חירות ובחירה- לבטא ללא חשש את מחשבותיו, דעותיו ואמונותיו של הלומד. לקבל החלטות בצורה עצמאית ללא השפעת גורמים חיצונים. לקחת אחריות על חייו תוך הפעלת שיקול דעת ללא פחד. ההעדר יכול לבוא לידי ביטוי במחשבות על חוסר-ערך ותלות באחר. למצוא הזדמנויות לבטא את החופש ולקבל החלטות. להציע הזדמנויות לקחת אחריות על הטיפול, תרופות, יחס האנשים. תמיכה בחופש הביטוי והבעת דעה. סיוע בהבעת עמדה אסרטיבית מול הסובבים אותו ובעמידה על שלו.
סיכום:
סולאגוגיה Soulagogy היא אסכולה חינוכית ל"הובלת נפש הלומד". בחינוך סולאגוגי לומדת הנפש לפי שלוש טבעות: טבעת פנימית Inner ring המתעסקת בזהותו של הלומד, משמעות חייו ואמונתו, טבעת חיצונית External ring העוסקת בסוגיית ההודיה, הסליחה והשייכות, וטבעת השאיפה Ambitious ring עוסקת בעתיד הלומד, בתקווה שלו ובחופש הבחירה והמחשבה.
בתהליך הלמידה הסולאגוגית נפתחת המחשבה מתוך הנשמה ומחברת את האדם לעולמו בדרך עשירה, מעודנת ומורכבת. "אין הנפש משיגה חירות אמיתית מתוך צבירת חומרים לשם ידע ומתוך רכישת רעיונותיהם של אנשים אחרים, אלא מתוך גיבוש אמות מידה לשיפוט משלה ומתוך יצירת מחשבות"/ רַבִּינְדְרָנָת טָאגוֹר.




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul