DTBLEM model


מודל DTBLEM
Delivery person
אדם הנותן מענה לצורך לקוח ליצירת שביעות רצון. מבחין בין צורך בסיסי (הקיים בחוזה), צורך ביצועי (לאור צורכי השעה) וצורך מרגש (מפתיע ומעורר השתאות).
צורך בסיסי: ציפיות אשר "כתובות" בחוזה בין מקבל לנותן השירות. במקרה טוב, ציפייה בסיסית יכולה להגיע למצב של שביעות רצון ניטראלית ללקוח.
צורך ביצועי: ככל שיש יותר השקעה ארגונית, כך יש יותר שביעות רצון לקוחות. שביעות הרצון נובעת מאיכות הביצוע.
צורך מרגש/ מהנה: תכונות ומרכיבים שמסבים הנאה ללקוח. הם מרגשים אותו כי הם מפתיעים ולא צפויים. הם אינם דורשים השקעה מרובה. כוחם באפקט ההפתעה.

Trusted advisor
תפקידו לייעץ למנהל ביה"ס ולצוות, כיצד לבצע בצורה הטובה ביותר את עבודתם הניהולית כולל פיתוח עו"ה. בסיס עבודתו הוא האמון שרוחשים לו על בזכות אישיותו ומקצועיותו. לעיתים הוא נתפש כ"איש סוד" אשר ניתן לשתף אותו בקשיים, אתגרים ודילמות ניהוליות. תפקידו נובע מהיתרון המקצועי שלו כמנהל או מומחה תוכן מלווה שינוי. היתרון המקצועי היחסי הוא תוצאה של ניסיונו האישי או הכשרתו המקצועית כמומחה, והמידה בה הסובבים תופשים אותו כזכאי לתת להם הנחיות חדשות, בתוקף הכרתם ביכולתו המקצועית. הדבר תלוי במידת הביטחון המקצועי שהוא מקרין. מומחה תוכן מקצועי נחשב למקצוען, ליועץ אמין-Trusted Advisor והנכונות להקשיב לו ולבצע את השינוי, מגיעה מתוקף ביטחונם של אנשיו בידע שלו.
Business partner
"שותף עסקי" לוקח אחריותיות Accountability על המצב, תוצריו והצלחתו, הוא חלק מצוות. הוא עובד ברמת שיתופיות של Collaborating – עבודה משותפת ודינמית של חברי הצוות לאורך כל תהליך היצירה כדי ליצור תוצר משותף. שיתופיות היא תהליך שבו שתי ישויות או יותר פועלות יחדיו כדי לממש או להשיג יעד משותף בהצלחה. עבודה בצוות בה יוכלו לשתף ולרכוש ידע חדש, ללמוד מניסיונם של אחרים, לקבל סיוע בפתרון בעיות. על אף שיש חלוקת תפקידים בין חברי הצוות, כל אחד מהם מחויב לביצוע המשימה הכוללת. לכל אורך חיי המשימה מתבצעות בשוטף הערכת מצב והתאמת התפקוד לביצוע ולצרכים של חברי הצוות באמצעות התייעצות, משוב וסיוע הדדי.

Leader
בעקבות המציאות המשתנה באופן מתמיד, על המנהיג העכשווי להיות מסונכרן עם המציאות אותה הוא אמור להוביל. מנהיגות סינכרונית היא מנהיגות המבוצעת בו-זמנית ומתואמת בזמנים עם השינוי המתרחש בו בעת. מנהיגות סינכרונית קשורה למצב בנקודת זמן מסוימת ולא להיסטוריה שלה.
יחודו של המנהיג הסינכרוני: 
בונה את החזון שלו בהתאמה ובשילוב ראייה גלובלית סינכרונית עם יצירתיות ופתרון בעיות. 
הוא מוביל צוות תוך הקפדה על תקשורת בינאישית, יוזמה ואומץ.
ייחודו בשילוב בין הראייה הסינכרונית הגלובלית ותפיסתו כחלק מצוות.
התרבות משתנה במהירות, לכן על המנהיגות הסינכרונית להיות תהליך שנמשך כל הזמן ובמהלכו יש להוביל אל הבלתי ידוע ולא להוביל דרך הידוע.

Educator
קיימות 4 גישות עיקריות למימוש התהליך החינוכי:
פדגוגיה  Pedagogy  היא התהליך החינוכי המתרחש בבית הספר. המורה הוא הפדגוג שעומד במרכז תהליך ההוראה והתלמיד במרכז תהליך הלמידה.
אנדרגוגיה  Andragogy  היא למידת מבוגרים השונה בעקרונותיה מלמידת הילד.
יוטאגוגיה  Heutagogy  היא למידה שמוכוונת על ידי הלומד.
סולאגוגיה  Soulagogy  היא אסכולה חינוכית ל"הובלת נפש הלומד".
בפדגוגיה המורה אחראי לתהליך הלמידה. עליו לנווט את הצעירים, את הלא יודעים, בדרכם וללמדם.
באנדרגוגיה המורה אחראי ללמידה, אך הוא מלמד מבוגרים מתוך התחשבות בגילם ובניסיונם. שני מושגים אלו מייצגים תהליכים שהמורה נמצא בהם במרכז, והבחירה מה ואיך ללמד נתונה בידיו.
אוטודידקטיקה הוא מושג המייצג תהליכי למידה שבהם הלומד בוחר מה ללמוד וכיצד ללמוד זאת. בדרך כלל אין המטרות פורמליות, ואין הוא מלווה במנחה- זוהי בדרך כלל למידה אי-פורמלית.
ביוטאגוגיה הלומד אחראי לקדם את הלמידה של עצמו ולהעריך אותה אך אדם אחר מלווה אותו ומסייע לו בתהליך הלמידה. המנחה שואל שאלות, עשוי להציע מקורות ללמידה, דן עם הלומד במגוון היבטים של התוכן ושל התהליך, מכוון את תהליכי ההערכה העצמית ומבטיח שהלמידה תתאים ליכולות של הלומד ולבשלותו.
בסולאגוגיה יש לראות כל לומד כאדם בעל נשמה, ולא כמכשיר מועיל או כלי להגשמת תכניות. הגישה הסולאגוגית שמה במרכז את ההתפתחות הרוחנית של הלומד: הגדרת הזהות העצמית, חיפוש וגיבוש משמעות, ומימוש השליחות שהיא ייעודו של האדם. הסולאגוגיה מתעסקת בסוגיות של אמונה, ערכים וחופש בחירה.
הערכת הלמידה הסולאגוגית תלויה בפיתוח החוסן של הלומד מול דילמות בתמורות המציאות היומיומית. הערכת הזהות והתכלית האישית של הלומד כעוגן להתמודדות עם המציאות המשתנה (עיקרון התמורתיות).

Mentor
המנהל כמנטור עוסק בעיקר בפיתוח המקצועי והאישי של אנשיו. סמכות זו נובעת מהאמונה של הנחנך (Mentee) במנטור (Mentor) שלו. מנטור הוא אדם המשמש כיועץ או מדריך, לרוב בעל ניסיון עשיר בתחום התמחותו. תפקיד זה משלב בתוכו את כל סוגי התפקידים הקודמים:
1.    המנטור מהווה סמכות מקצועית בכירה בעולם התוכן שבו הוא עוסק השינוי.
2.    המנטור מייצג סולם ערכים ומפתח את סולם הערכים האישי של האדם בעקבות השינוי.
3.    המנטור מתבסס בעשייתו על הקשר הבינאישי הקריטי להצלחה ותומך ומכיל את ההתנגדויות הטבעיות לתהליך.
4.    המנטור נבחר לעיתים בצורה רשמית ומוכרז כמוביל רשמי של תהליך השינוי.
5.    המנטור מהווה מקור להערכה ויצירת הזדהות בעולם התוכן של השינוי, עד לכדי מודל חיקוי ומושא להערצה.
כתוצאה מהשימוש בתפקיד זה חש האדם שחווה את השינוי, כי הוא התפתח אישית מקצועית כתוצאה מתהליך. תהליך השינוי תרם לו באופן אישי מקצועי והוא חש מוערך ומשמעותי לכל אורכו. רק דרך תפקיד זה יוטמע השינוי לאורך זמן.









תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

What's Left by Tuvia Rübner

Our shared grief brings gifts

Political Depression by Nir Golan