MABAT AL model for leading the student soul
מודל מַבָּ"ת עַל להובלת נפש הלומד במסע
ארבעת ממדי החוסן הגמיש מייצרים את מודל מַבָּ"ת עַל:
משמעות
בין אישי
תוך אישי
על "מעבר"/נשגב/עליון
המודל פותח ע"י ניר גולן, איש חינוך ומנהיגות ומלווה רוחני מוסמך. מטרת החינוך במאה ה-21 לפי גולן, היא גיבוש הזהות, המשמעות
והאמונה העצמית של הלומד. התהליך החינוכי מסייע ללומד לגבש את "עמוד
השדרה" שלו, המצפן האישי, בכדי לנווט בבטחה בגלים הסוערים של המציאות המשתנה.
"עמוד השדרה" של
הלומד מוגדר במונח המקצועי: resilience רזיליינס. את
המילה רזיליינס ניתן לתרגם כגְּמִישׁוּת, אֶלַסְטִיּוּת; יכולת התאוששות
מהירה, חוסן נפשי; או כחוסן גמיש. ארבעת ממדי מַבָּ"ת עַל יוצרים פירמידה משולשת- אַרְבָּעוֹן הנקרא גם טטראדר או טטרהדרון Tetrahedron. גוף הנדסי זה נחשב לאחד
הגופים החזקים בטבע- המשולש ידוע כצורה הכי יציבה בטבע ולכן פירמידה משולשת היא
החזקה מבין הגופים ההנדסיים.
פירוט ממדי המודל:
משמעות
משמעות, אמונה, תפיסת
עולם, פרספקטיבה, רבדים המשמעותיים ללומד. לעתים, זו משמעות קוגניטיבית ומופשטת,
הנאמרת או נלמדת גם באמצעות ספרות עיון או שירה.
בין אישי
מרחב אינטימי ובטוח, לביטוי
של הלומד בצורה החופשית מביקורת או שיפוטיות. מפגש בין-אישי זה מרכך את חוויית
הבדידות ומאפשר ביטוי והקשבה הנותנים ערך ומשמעות לחוויות החיים: חיבור זה בא לידי
ביטוי בחוויות המשתתפים, כעיסוק במהות של הקיום האנושי עבור האדם.
תוך אישי
חיבור בין הלומד לעולמו
הפנימי, אשר מתאפשר בזכות המסע. שיחה פנימית, המאפשרת מפגש עם ה“עצמי“. זאת, דרך
השיתוף העמוק והאותנטי, השגה של שקט למול הסערות הפנימיות והחיצוניות, חיבור
לכוחות ולאוצרות פנימיים של תקווה ואמונה וחיבורים לזולת משמעותי. כל אלו יש בהם
מן ההתפתחות והלמידה.
על "מעבר"/נשגב/עליון
החיבור עם ”המעבר“ מתאפיין באיכויות טרנסנדנטליות ובחיבור למשאבים רוחניים; חיבור החורג מעולם החומר הממשי של כאן ועכשיו ומאפשר נקודת מבט על חדשה וכוללת יותר, שיש בה מן הנחמה והמשמעות. בהקשר זה עלו איכויות, כגון תחושת הוליזם של גוף-נפש, היחיד-הכלל, שיח על משאבים רוחניים, כוח עליון ואלוהות.
החיבור עם ”המעבר“ מתאפיין באיכויות טרנסנדנטליות ובחיבור למשאבים רוחניים; חיבור החורג מעולם החומר הממשי של כאן ועכשיו ומאפשר נקודת מבט על חדשה וכוללת יותר, שיש בה מן הנחמה והמשמעות. בהקשר זה עלו איכויות, כגון תחושת הוליזם של גוף-נפש, היחיד-הכלל, שיח על משאבים רוחניים, כוח עליון ואלוהות.
תהליך הלמידה לפי מודל מַבָּ"ת עַל מניע את הלומד לפתח,
באופן עצמאי, זהות אותנטית תוך מודעות לצורך הרוחני שלו, המתפקדת כעוגן
מייצב ואיתן בים המגמות של המציאות המשתנה. הוא מוביל את הלומד, לפתח באופן
עצמאי, תכלית אישית אותנטית משמעותית המשמשת לו כמצפן אישי לניווט
במציאות משתנה, עמומה ובלתי מוכרת. חוסן נפשי או עמידות נפשית הם מונחים המתארים
יכולת פסיכולוגית חיובית להתמודד עם מצבי דחק ומשבר, ולהסתגל לנסיבות החיים שנגרמו
בעקבות מצבים אלו. הנושא נחקר בעיקר בתחום הפסיכולוגיה החיובית. חיבור רב-ממדי לפי מודל מַבָּ"ת עַל נחווה על ידי הלומד
כמוביל למפגש מחודש ואופטימי עם העצמי על רבדיו, לתחושת העצמה אישית ולגילויי
עצמות וכוחות חיים, יחד עם יכולת להגיע למקומות של שקט ושלווה פנימיים וקבלת הקיים. רק במידה וכל הקודקודים איתנים,
הפירמידה מייצרת חוסן נפשי גמיש. המטרה היא לסייע ללומד להפוך להיות אדם יציב,
נטוע, בעל חוסן נפשי, המשתמש במודל מַבָּ"ת עַל ללמידה לאורך כל חייו.
תגובות
הוסף רשומת תגובה