Our inability to understand the meaning of the new reality

חוסר יכולתנו להבין את פשר המציאות החדשה


במקום לשחות ולהתקדם במרחבי 'ים הקורונה הגדול', חלקנו מנסים לצוף במקום תוך ניסיון לאחוז בפרשנויות ובגילוי עתידות, או שחלקנו טובעים.

רובנו בורחים בימי קורונה מורכבים אלו, מלשהות בתחושת המבוכה הנובעת ממגבלותינו ומחוסר יכולתנו להבין את פשר המציאות החדשה. מבוכה זו מציפה אותנו ב'מחשבות זרות'- מחשבות הטורדות את האדם דווקא בשעה שהוא מנסה להתרכז, להתעמק עם עצמו, לצלול לתוך מדיטציה, להתעלות בתפילה.

המטרה דווקא ב'מצב המבחן' הנוכחי, היא לשהות (Being) במבוכה בכדי לגלות את האותנטיות והכנות הפנימית. הבעש"ט בילה שנים רבות ביערות הקרפטים, ב'חברתם' של 'אנשי יער' אשר עזרו לו ללמוד רבות על עצמו, על עולמו הפנימי ועל נפתולי נפשו. דבר זה הביא אותו לפתח את 'תורת העלאת מחשבות זרות' הרלוונטית בעוצמתה לימי 'מבוכת הקורונה', והיא מה זכתה לכינוי 'חכמת הבעש"ט'. על פי תורה זו, אותן מחשבות טורדות סביב המצב הנוכחי, דווקא בשעה שאדם מנסה להתרכז, להתעמק עם עצמו, הן אינן שליליות כפי שמקובל לחשוב עד עתה- אלא להפך: הן ביטוי של כוחות נפשיים בלתי פתורים המבקשים רפלקציה, המבקשים תיקון.

בכדי לשהות במבוכה ולתקן כוחות נפשיים בלתי פתורים, מציע להעזר במשפט מתוך תלמוד בבלי- גמרא- ברכות · נט א:

"...ודאי טעם הרעש הוא שבשעה שהקב"ה זוכר את בניו ששרויים בצער בין אומות העולם מוריד שתי דמעות לים הגדול וקולו נשמע מסוף העולם ועד סופו והיינו גוהא... (רעידת אדמה)"

לפי הכתוב תגובת הקב"ה לסבל בניו משולה לשתי טיפות בים הגדול. לכאורה שתי טיפות בים אינן מורגשות. לבני אנוש נדמה כי הקב"ה לא מגיב למתרחש. ברם תחושה זו של הסתר פנים הינה תחושה סובייקטיבית בלבד, הנובעת ממגבלותינו ומחוסר יכולתנו להבין את הפשר, לרדת לנבכיו של 'הים הגדול'.

ברוח זו מסביר הרב קוק: "ואלה שתי הדמעות אמנם לא ישאירו רושם לעין האדם הרואה, כי הם נופלות לים הגדול, ורק מי שהוא כ"כ חכם שיודע לשער כמה טיפות יש בים הוא יוכל להבחין את ערך שתי הדמעות שנוספו על הים הגדול אבל העין הקצרה של רוב בנ"א (בני אדם) לא תבחין כלל בדבר" (עין אי"ה, ברכות, שם). הרב קוק מעיד על נחיתות המין האנושי - אין לנו יכולת להעריך כמה טיפות יש בים הגדול - הכיצד נזהה שתי טיפות הנוספות לים זה?

הרב קוק מסביר: "אמנם הרושם קיים ועובר, לא רק בחלק אחד מהחברה ששם נעשתה המשטמה, כ"א (כי אם) מסוף העולם ועד סופו, כי האנושיות כולה היא מחוברת בלולאות, והפעולות החלקיות עושות רושם חודר בכולן. ובסופן לעשות את תפקידן." גם כשאיננו מבינים את פשר הנהגת ה', גם כאשר נדמה לנו כי יש הסתר פנים, וכי מתרחשות עוולות בעולם, בסופו של דבר תגובת הקב"ה תותיר את חותמה על העולם כולו, עד כי יהיה ברור כי מאת ה' הייתה זאת.

שתי הטיפות הבלתי מורגשות הופכות לטלטלת ענק בתנאי שנשהה (Being) במבוכה שלנו בכדי לגלות את האותנטיות והכנות הפנימית. זו הזדמנות לתת ביטוי לכוחות נפשיים בלתי פתורים המבקשים רפלקציה, המבקשים תיקון.

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul