SEL Skills according to the Soulagogy approach
5 מיומנויות SEL על פי הגישה הסולגוגית Soulagogy
למידה חברתית-רגשית SEL
Social-Emotional Learning היא תהליך בו הלומד
מודע יותר לרגשותיו ולרגשותיהם של אחרים, מווסת את עצמו רגשית והתנהגותית, מקיים
אינטראקציות חיוביות עם אחרים ומקבל החלטות אחראיות. התהליך מורכב ולכן מטרת
המודל על-פי האסכולה הסולגוגיות Soulagogy להובלת נפש הלומד, לפשט אותו ולהקל על אנשי החינוך ללמד ועל
הלומדים להפנים. ניר גולן מניח כי בתהליך הלמידה הסולגוגית, הנפש נעה בין being ל- doing ויוצאת החוצה בצורת Dobeing.
הסבר על מושגי יסוד:
being
הוויה- שהות ברגע, התבוננות פנימית וחיפוש
דרך שאלות אחר מהות, משמעות, זהות, מטרות, "אני מאמין", חזון וכו'. לרוב
היא מתוארת במונחים של "סולם ערכים", "מוסר"
ו"אמונה".
doing
עשיה- ההתנהגויות, וביצועים גלויים (נראים
לעין) אותם עושה אדם, אשר במהלכם או בסופם קיים סוג של תוצר או שינוי התנהגותי
(רכישת מיומנות). לרוב היא נמדדת כמותית ואיכותית.
Dobeing
הנני- Doing My Being "עושה את
ההוויתי", מממש את עצמי, את שליחותי, "הוויה מעשית", הנני נוכח
באופן מלא ישות ומהות.
בכדי להצליח לממש את עצמו הלומד מתחיל מן ההוויה
ורק לאחר שהגדיר את זהותו ומהות שליחותו הוא עובר לעשיה ומשם התהליך הוא היזון
חוזר אינסופי המייצר חוסן.
שלושת מושגי היסוד המתקיימים באדם הלומד והקשר ביניהם, נמצאת במוח: למוח 2 צדדים כל צד מחזיק ביכולות מסוימות כמו הdoing וה being, שני הצדדים יחד מתחברים למכלול Dobeing ומתקיימים בהרמוניה.
בהתאם מוצגות 3 מיומנויות SEL:
being הוויה: מודעות עצמית
היכולת של אדם להיות מודע (לזהות ולהמשיג/ להמליל) את הרגשות, המחשבות
והערכים שלו עצמו, ואת האופן שבו הם משפיעים על התנהגותו בהקשרים שונים; בכלל זה
יכולתו להכיר בחזקותיו וחולשותיו מתוך תחושת מטרה ברורה וביטחון עצמי.
doing עשיה: ניהול עצמי
יכולתו של אדם לנהל את רגשותיו, מחשבותיו והתנהגויותיו בצורה אפקטיבית
במצבים שונים, להשיג את מטרותיו ולהגשים את שאיפותיו. ניהול עצמי כולל שליטה
בדחפים, התמודדות יעילה עם מצבי לחץ/קיצון לא שגרתיים והיכולת להיות מונע ולהניע
אחרים להגשים מטרות אישיות וקבוצתיות.
Dobeing הנני: קבלת החלטות
אחראית
היכולת לקבל החלטות למימוש עצמי מתוך אכפתיות וחיוביות ביחס
להתנהגויות אישיות ואינטראקציות חברתיות במצבים שונים ומגוונים. המטרה להפוך להיות
משמעותי , להשפיע, תוך התחשבות בסטנדרטים אתיים, לשמור על ביטחון ומוגנות ולהביא
בחשבון את היתרונות ואת ההשלכות של פעולות שונות והשפעתן על רווחה אישית, חברתית
וקולקטיבית של הסובבים.
תנועה זו בין צד ההוויה לצד העשיה ול"ההוויה המעשית" - הנני
מתרגמת את 3 מיומנויות ה-SEL כמבנה, קשר המייצר תנועה. פיצוח מהות התנועה חשוב ומשפיע בצורה ישירה
על האופן בו רוכשים ומלמדים את מיומנוית ה-SEL.
ברגע בו נמצא ה"מוח" בסביבת "מוחות" נוספים
נוספות עוד 3 מיומנויות SEL
למודל:
being הוויה: מודעות חברתית
היכולת להבין את נקודות המבט של אחרים, בכלל זה תרבויות, נסיבות
והקשרים שונים, לגלות אמפתיה כלפיהם, להבין ולקבל נורמות שונות של התנהגות בהקשרים
היסטוריים ותרבותיים שונים.
doing עשיה: מיומנויות
בינאישיות
היכולת לבסס ולקיים מערכות יחסים בריאות ותומכות עם אחרים ולנווט
בהצלחה במצבים מגוונים למול יחידים וקבוצות שונים. ובכלל זה, היכולת לתקשר באופן
בהיר, לפתח מערכות יחסים חיוביות, לנהל קונפליקטים ביעילות, להיאבק למען זכויותיהם
של אחרים ולדעת להציע עזרה או לבקש אותה כאשר יש בכך צורך.
Dobeing הנני: אוריינות
גלובלית
במידה והמוחות הנוספים הם מ"זנים אחרים" נוספת גם אוריינות
גלובלית. היכולת להתמצא ולגלות אכפתיות כלפי סוגיות גלובליות; לגלות סקרנות,
פתיחות ואמפתיה כלפי אנשים מתרבויות ומקבוצות אחרות, לשתף פעולה עימם ולכבד נורמות
חברתיות.
סיכום:
הלמידה החברתית-הרגשית SEL Social-Emotional Learning על-פי האסכולה הסולגוגיות Soulagogy להובלת נפש הלומד, מקבלת
ביטוי ויזואלי המקל על אנשי החינוך ללמד ועל הלומדים להפנים. האסכולה הסולגוגית
מתארת כיצד בתהליך למידת מיומנויות SEL הנפש נעה בין being ל- doing
ויוצאת החוצה בצורת Dobeing.
6 המיומנויות מובאות בצורה קונקרטית ובעיקר מוצג הקשר ביניהן וכיצד הן משפיעות אחת
על השניה. במעבר בין being doing Dobeing
של הלומד לבין ה being
doing Dobeing של הסובבים
אותו נוצר הדהוד או תנועה החוזרת ביניהם.
תגובות
הוסף רשומת תגובה