Soulagogy: Leading the Soul


סולגוגי: להוביל את הנפש
דוגמה נפלאה לתהליך סולגוגי קיימת בתיאור זכרון ילדותו של עמוס עוז, מהצבעת עצרת האומות המאוחדות ב- 29 בנובמבר ,1947. נפש או פסיכה (Greek: "psyühē", of "psychein", "to breathe") "לנשום" בעברית, הן מכלול היכולות המנטאליות הקיימות בייצור החי: הסיבה, האופי, הרגשות, המודעות, הזיכרון, התפישה, המחשבה, וכו'. להוביל Agogy (Greek: ἄγω ágō), היא מילה שאף היא מקורה ביוונית. חיבור שתי המילים ביחד יוצר מונח פסיכולוגי חינוכי חדש: Soulagogy סולגוגי: להוביל את הנפש. בהחלטה שהתקבלה נקבע כי בארץ ישראל תוקמנה שתי מדינות : מדינה יהודית ומדינה ערבית, ירושלים תהיה עיר בשלטון בינלאומי והשלטון הבריטי בארץ יסתיים. באירוע מתואר כיצד לנפש ניתנה האפשרות לקבל את רשימותיה, דרך מחשבותיה הבוקעות מתוכה. תהליך זה מוגדר בגישת ה-Soulagogy.

 Participating
"אבל אחרים כבר שרו שם, כל ההמון שר..." המחשבה נפתחת מתוך הנפש, נקשרת עם אובייקטים חיצוניים ומוחזרת אל תוך הנפש, כך נוצרת המודעות לממשותם וצורתם של האובייקטים. "אבל אבי שלא ידע לשיר ואולי אף לא הכיר את מילות הפזמונים האלה, אבי לא שתק אלא נתן את כל קולו בצעקתו הארוכה עד קצה קיבול ריאותיו אאאאההה וכשאזל לו האוויר שאף שוב, כטובע, והמשיך וצעק האיש הזה שרצה להיות פרופסור דגול וגם ראוי היה ועכשיו הוא היה כולו רק אאאהההה." המודעות המתהווה בשלב זה היא תנאי הכרחי להמשך תהליך הלמידה.

Searching
המחשבות מסתובבות, מחפשות כתוצאה מחירות מלאה הניתנת לנפש, לחקור ולהתנסות בעצמה. החושים נקראים קודם כל, להציג את הנפש, עד שבעזרת "מצב הדמיון", היא מפרידה את אותם הסוגים החיצוניים של עצמה, מההקשר החישתי. "ואני ראיתי בתימהון איך כף-יד אמי עוברת ומחליקה לו על ראשו המיוזע ועל עורפו ומיד הרגשתי את ידה גם על ראשי גם על גבי כי אולי גם אני בבלי דעת פתחתי ועזרתי לאבי בצעקתו..." הנפש מחפשת ומזהה בשלב זה את המגמות, האיומים וההזדמנויות ללמידה.

Naming
הנפש מזהה שוב את עצמה, כאובייקט ייחודי בחלל ובזמן, כמכלול של סמלים של החיים הפנימיים והסופר-חישתיים, אשר שום דבר חיצוני אינו יכול לתאר במלואו. "ויד אמי ליטפה שוב ושוב את שנינו, אולי כמרגיעה אותנו ואולי לא, אולי כלל לא כמרגיעה, אולי ממעמקים השתדלה גם היא להשתתף אתו ואתי בצעקתנו" הנפש מגבשת לעצמה אמות מידה לשיפוט משלה, תוך יצירת המחשבות שלה, החוזרות לנפש ומשתקפות בה.
זהו תהליך של Self-realization זיהוי המציאות של עצמי.

Adaptive Learning
"ועם כל הרחוב ועם כל השכונה ועם כל העיר ועם כל הארץ ניסתה גם אמי העצובה לקחת הפעם חלק (לא, בהחלט לא כל העיר אלא רק שכונות היהודים, כי הלוא שיח' ג'ראח וקטמון ובקעה וטלביה ודאי שמעו אותנו באותו לילה ונעטפו דומייה שאולי היתה דומה מאוד לדומיית הפלצות שרבצה על כל שכונות היהודים לפני שנודעו תוצאות ההצבעה...)" הנפש יוצרת שפה בינה לבין תמונת הדברים הסובבים אותה, בה היא חיה. היא, המחפשת לדעת את עצמה, מחפשת את עצמה תמיד בדברים החיצוניים, בתווך השפה שהיא יצרה, ועל-ידי כך היא יכולה למצוא ולחקור את האור הפנימי ביותר שלה.


הציטוטים מתוך "סיפור על אהבה וחושך"/ עמוס עוז/ עמוד 403

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul