תרבות
"הַקְהֵ֣ל", המורכבת ממהות, שפה ושגרה, היא מנוע לצמיחה ארגונית, מעודדת
קבלת החלטות אמיצות ומייצרת תרבות מתפתחת ומתעדכנת.
תרבות
"הַקְהֵ֣ל" היא תלוית זמן והקשר, ועל כן היא משתנה כאשר חלים שינויים
בסיסיים בסביבה.
כדי להטמיע את תרבות "הַקְהֵ֣ל" במסגרת כלשהי, יש
להתייחס לשלושת מרכיביה:
מהות: מהות "הַקְהֵ֣ל" בקיום האישי, המקצועי, החברתי והקוסמי, שנאמר
"אין התורה נקנית אלא בחבורה" (מסכת ברכות, דף סג, עמ' ב).
ב"הַקְהֵ֣ל" מתפתחת מודעות הלומדים בקהילה לשונותם, ומודעות זו משפיעה
על ההתמודדות עם השונות ויוצרת שותפות. בקהילה כזו הכלל מטפח את הפרט, איכות
הקהילה עולה ונוצרת קהילה של שווים-שונים.
הטמעת התפיסה או המהות האומרת "בלי תרבות 'הַקְהֵ֣ל' אין
לארגון זכות קיום מקצועית". ההטמעה תיעשה בשיח הניהולי היום יומי ובהעברת
המסר לכל השותפים והגורמים הרלוונטיים. מהות זו תבוא לידי ביטוי במילים ובעיקר
במעשים. יש להוות דוגמה אישית למהות: להיות לומד פעיל בלפחות "הַקְהֵ֣ל"
אחת ולהוביל כגורם ניהולי "הַקְהֵ֣ל" נוספת.
שפה (כלים ומודלים): מודל בֹשׂ"ם ולמידת נחי"ל, המעבר המשלבי
מ"מיוחד" ל"משמעותי" ויצירת "מרחב הַקְהֵ֣ל",
"האחר הרלוונטי", תפקידים ב"מרחב הַקְהֵ֣ל", מודל
פסיע"ה, "גשר אמת", עקרונות ומאפייני נשלי"ם, מודל
סנהדרי"ן, מודל "תחביר", עקרונות העבודה ללומד המוביל מפגש, מקורות
סמכות, טכניקות שכנוע על פי מודל "שנה דעת", טיפול בהתנגדויות, תהליכי
פרידה מ"הַקְהֵ֣ל" וסיכום תהליכי הלמידה. כל הכלים והמודלים הללו,
המפורטים במדריך זה, מייצרים שפה. שפה זו מייצרת מציאות. כדי למצב את השפה יש
לעשות שימוש קבוע ו"לדבר את המהות" בשפת "הַקְהֵ֣ל". השימוש
בשפה המקצועית מייצר מציאות שהופכת עם הזמן לתרבות. חשוב להמשיג את כל תהליכי
הלמידה המתרחשים בארגון תוך שימוש בשפה מקצועית זו.
שגרה: תדירות, סביבה, תיעוד. חזון הופך למציאות דרך שגרה:Habitual Vision - חזון שהפך להרגל. למיסוד גישת
"הַקְהֵ֣ל" במסגרת ארגונית כלשהי השפעה רבה על התנהגותם של חבריה. חשוב
לעגן את שגרת "הַקְהֵ֣ל" בנורמות ובערכי המסגרת הארגונית עד להטמעה
מלאה. התרבות תוטמע לאחר שדפוסי הפעולה החדשים יניבו תועלת לקבוצה. תיעוד התהליך
חשוב מאוד, בזכותו הארגון לומד ונוצרת תרבות שהופכת למסורת: "ישן יתחדש וחדש
יתקדש" - הרב קוק (אגרות הראי"ה קס"ד).
תגובות
הוסף רשומת תגובה