The Soulagogical Rings for needs identification

טבעות החינוך הסולאגוגי לזיהוי צורך הלומד

בחינוך סולאגוגי לומדת הנפש לפי שלוש טבעות:
1.    טבעת פנימית Inner ring המתעסקת בזהותו של הלומד, משמעות חייו ואמונתו.
2.    טבעת חיצונית External ring העוסקת בסוגיית ההודיה, הסליחה והשייכות.
3.    טבעת עקרונית Principle ring העוסקת בעתיד הלומד, בתקווה שלו ובחופש הבחירה והמחשבה.
סולאגוגיה Soulagogy היא אסכולה חינוכית ל"הובלת נפש הלומד", המניחה כי בתהליך הלמידה הסולאגוגית נפתחת המחשבה מתוך הנשמה ומחברת את האדם לעולמו תוך זיהוי צורך הלומד בדרך עשירה, מעודנת ומורכבת. סולאגוגיה Soulagogy: להוביל את הנפש או הובלת הנפש, נוצרה מחיבור שתי מילים: נפשSoul  ולהובילAgogy . ככל שתהליך הלמידה יהיה מותאם יותר לצורך הלומד, וישתמש במשאבים שלו, הוא יהיה משמעותי יותר ולאורך זמן.

קיימים 8 סוגי צרכים אצל הלומד הבאים לידי ביטוי בעוצמות משתנות בהתאם למצבו:
1.    זהות- הצורך לשמור על כבוד הלומד ולהמשיך לחיות באופן התואם את הזהות הייחודית שלו ולא להיות מזוהה על ידי הקושי הסביבתי (סיכון) או המגבלות. להבין שהאופן שבו האנשים מבחוץ רואים את הקושי הסביבתי (סיכון) אינו זהה עם מחשבותיו, תחושותיו ורגשותיו כאדם.
2.    משמעות- להרגיש שהחיים שלו/ה משמעותיים ולשמור על כבוד עצמי. לדעת שלמעשים שלו/ה בעבר, הווה ועתיד ישנה חשיבות. לקחת אחריות על חייו ומצבו ולמצוא משמעות וערך בעיני האחרים. ההעדר יכול לבוא לידי ביטוי כתחושת חוסר ערך, ריקנות ושעמום.
3.    אמונה- הצורך לבטוח ולהאמין בעצמו/ה, באחרים ו/או באלוהים (בכוח עליון, בטבע). הוודאות בדבר קיומו של אותו "כוח עליון" מייצרת יראה ואהבה בו זמנית. המינון בין שתיהן מעצב את האמונה. ההעדר יכול לבוא לידי ביטוי כפחד, חששות או חרדה.
4.    סליחה- הצורך של הלומד לסלוח ושיסלחו לו, לתקן מערכות יחסים עם אנשים, עם עצמו/ה, מוסדות, העולם ו/או אלוהים. להתייחס לכל העניינים הבינאישיים שאינם פתורים. ההעדר יבוא לידי ביטוי כרגשות אשם.
5.    שייכות- היכולת לאהוב ולהיות נאהב, להרגיש שייך, מחובר למשפחה, לחברים לקהילה לאנשים ו/ או לאלוהים. ההעדר יכול לבוא לידי ביטוי כבדידות. לעיתים מביאה לתחושת תסכול ומרירות.
6.    הודיה- להכיר תודה ולבטא הערכה על הברכות שהחיים מזמנים. להעריך את הקיים ולא לקבל דבר כמובן מאליו. לזהות את מקומו היחסי של האדם בעולם ממקום של צניעות וענווה.
7.    תקווה- ציפייה ורצון להתרחשות מועדפת התואמת את כיוון החיים העכשווי של הלומד: מצב בריאותי טוב יותר, אהבה, אושר וטוב. אצל לומד שהתאכזב מתקוותו יכול הדבר לבוא לידי ביטוי כייאוש.
8.    בחירה- לבטא ללא חשש את מחשבותיו, דעותיו ואמונותיו של הלומד. לקבל החלטות בצורה עצמאית ללא השפעת גורמים חיצונים. לקחת אחריות על חייו תוך הפעלת שיקול דעת ללא פחד. ההעדר יכול לבוא לידי ביטוי במחשבות על חוסר-ערך ותלות באחר.
דוגמה לתרגול שבוצע בקבוצת לומדים לזיהוי הצורך של כל משתתף:




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul