PRISE: listening categories model


מודל חשפת"ה לקטגוריות הקשבה במפגש רוחני

PRISE: listening categories model- R. Wood University Hospital- CPE Program  (גרסה עברית: אלי שרון)
"הקשבה היא כלי הריפוי העתיק ביותר ואולי גם החזק ביותר.
פעמים רבות בעזרת איכות ההקשבה שלנו,
אנחנו מסוגלים לחולל את השינויים העמוקים ביותר באנשים הסובבים אותנו.
כשאנחנו מקשיבים, אנחנו מציעים,
נוסף לתשומת הלב שלנו, הזדמנות לשלמות."
 -מתוך חוכמה משולחן המטבח / ד"ר רחל נעמי רמן, עמוד 219
אחד התפקידים העיקרים של מדריך במסע רוחני הוא להקשיב בצורה רב ממדית ועמוקה לתהליך אותו עובר האדם במסע. מודל חשפת"ה מסייע למדריך לחשוף את הצורך הרוחני של אדם במסע, לכוון אותו בדרכו ולהעריך את התהליך הרוחני אותו האדם עובר. לעיתים מספיקה הקשבה עמוקה בכדי להוביל תהליך רוחני. דוגמה מרתקת לתהליך הקשבה עמוק מופיעה בשיר של דוד פוגל "בְּלֵילוֹת הַסְּתָו":
בְּלֵילוֹת הַסְּתָו
נוֹפֵל בַּיְעָרִים עָלֶה לֹא-נִרְאֶה
וְשׁוֹכֵב דּוּמָם לָאָרֶץ.

בַּנְּחָלִים
יִקְפֹּץ הַדָּג מִן הַמַּיִם
וְהֵד נְקִישָׁה לַחָה
יַעַן בָּאֹפֶל.

בַּמֶּרְחָק הַשָּׁחוֹר
נִזְרָעוֹת דַּהֲרוֹת סוּסִים לֹא-נִרְאִים
הַנְּמַסִּים וְהוֹלְכִים.

כָּל אֵלֶּה יִשְׁמַע
הַהֵלֶךְ הֶעָיֵף
וְרַעַד יַעֲבֹר אֶת בְּשָׂרוֹ.
פירוט מודל חשפת"ה:
חקר probing
שאלות להעמקת הידע והבנת דברי האדם. אדם משתף בדבריו, מחשבותיו, דעותיו, הגיגיו ותחושותיו, מומלץ לשאול אותו שאלות חיפוש אינפורמטיביות בלבד להובלת המפגש לכיוון מסוים. המדריך מאיר נקודה בשיחה, בה הוא מציע להעמיק ולחקור. החקירה היא למטרת ירידה לעומק הדברים, ניתוח הבנה ולמידה. המדריך מניח שאדם יכול להרוויח מהמשך הפיתוח של הנושא או משיחה  מעמיקה יותר בכיוון מסוים. החקר הוא קריטי לזיהוי הצורך של האדם. יש המדמים את תהליך החקר לתהליך התקלפות- הסרת הקליפות החיצוניות וחשיפת הקליפות הפנימיות.
שיקוף  reflection
חזרה על דברי האדם בכדי לברר האם המדריך הבין היטב את דבריו, רגשותיו, נקודת מבטו והיכן הדברים פוגשים אותו. החזרה היא סוג של "מראה" לאדם השומע כיצד הובנו דבריו ונקלטו על ידי הצד השני. המדריך מכיל את דברי האדם ומראה זאת בצורה מילולית ובלתי מילולית. השיקוף יכול להוות סוג של סיכום ביניים במהלך מפגש ומסייע לאדם לשמוע את עצמו. ישנה חשיבות רבה להסכמה על השיקוף, כבסיס לתיאום ציפיות להמשך התהליך. חשוב לציין כי על השיקוף להיות עובדתי ומדויק ככל האפשר, נקי מניתוח סובייקטיבי או פרשנות.
פרשנות interpretation
דברי המדריך כוללים בתוכם את מחשבותיו, המשמעות שהמדריך נותן ופרשנותו האישית לדברי האדם. המדריך עובר מלהיות "כלי מכיל" בלבד, לבעל עמדה. הכוונה היא להראות לאדם את משמעות דבריו וללמד אותו לתת משמעות לדבריו באופן עצמאי. הפרשנות חשובה למציאת כיוון להתמודדות עם המצב. הפרשנות של המדריך או המשמעות מוצגות לאדם כהצעה. ההצעה של המדריך לפרשנות המצב מהווה בסיס לדיאלוג סביב משמעות האירוע, המקום, המצב או התנהגות האדם. חשוב להימנע מביקורתיות בשלב זה. הפרשנות היא מקצועית בלבד ונטולת מורכבויות בינאישית.
תמיכה support
מתן לגיטימציה לרגשות המתעוררים אצל האדם. בסיטואציה טעונה רגשית המציפה את האדם יש צורך לפנות מקום לתהליך הרוחני. המדריך מקשיב, מרגיע, מחזק ובעיקר מסייע לאדם לווסת את עוצמת רגשותיו. ויסות הרגשות הוא דרך הכלה, אמפטיה והכרה ברגשות המתעוררים ובעוצמתם. התמיכה הכרחית במצב של הצפה רגשית אשר חוסמת את האדם מהמשך התהליך. ניתן להעצים את תהליך התמיכה בסיוע הקבוצה. חשוב להימנע מיצירת קבוצת תמיכה שזו מהותה בלבד, ולכוון את הקבוצה להמשך תהליך למידה ועבודה רוחנית. 
הערכה evaluation
הצגת עמדתו השיפוטית של המדריך ביחס לדברי האדם. המדריך מציג בצורה מקצועית, עובדתית ואובייקטיבית ככל הניתן את עמדתו האישית ביחס לנושא, לאירוע לאתר או לאדם. הוא מציע כיוונים נוספים להמשך התהליך. חשוב להציע מגוון אפשרויות בכדי לסייע בתהליך הבחירה. המדריך מסכם את דעתו לגבי מידת נכונות הדברים, ההתאמה, היעילות והצדק בעמדת האדם, וממליץ לו על דרכי פעולה. הסיכום משמעותי לאדם כי הוא מדייק ומחזק את התהליך. תפקיד ההערכה "לארוז" את התהליך, להראות לאדם את האופציות העומדות בפניו להמשך, לסייע לו לבחור את המשך דרכו, להניע אותו להמשיך את התהליך בצורה יותר ברורה וממוקדת בעצמו. ההערכה חשובה לסיכום המפגש ולהערכת תוצריו.
טבלת סיכום 5 קטגוריות ההקשבה על פי מודל חשפת"ה:
קטגוריה
תכולה
category
חקר
שאלות להעמקת הידע והבנת דברי האדם. שאלות אינפורמטיביות בלבד להובלת המפגש לכיוון מסוים. המדריך מאיר נקודה בשיחה, בה הוא מציע להעמיק ולחקור, כי הוא מניח שהאדם יכול להרוויח מהמשך הפיתוח של הנושא או משיחה  מעמיקה יותר בכיוון. החקר הוא קריטי לזיהוי הצורך של האדם.
Probing
שיקוף
חזרה על דברי האדם בכדי לברר האם המדריך הבין היטב את דברי האדם, רגשותיו, נקודת מבטו והיכן הדברים פוגשים אותו. המדריך מכיל את דברי האדם ומראה זאת בצורה מילולית ובלתי מילולית. השיקוף יכול להוות סוג של סיכום ביניים במהלך מפגש ומסייע לאדם לשמוע את עצמו.
Reflection
פרשנות
דברי המדריך כוללים בתוכם את מחשבותיו, המשמעות שהמדריך נותן ופרשנותו האישית לדברי האדם. הכוונה היא להראות לאדם את משמעות דבריו וללמד אותו לתת משמעות לדבריו באופן עצמאי. הפרשנות חשובה למציאת כיוון להתמודדות עם המצב.
Interpretation
תמיכה
מתן לגיטימציה לרגשות המתעוררים אצל האדם. המדריך מקשיב, מרגיע, מחזק ובעיקר מסייע לאדם לווסת את עוצמת רגשותיו. התמיכה הכרחית במצב של הצפה רגשית אשר חוסמת את האדם מהמשך התהליך.
Support
הערכה
הצגת עמדתו השיפוטית של המדריך ביחס לדברי האדם ומציע לו כיוונים נוספים להמשך התהליך. המדריך מסכם את דעתו לגבי מידת נכונות הדברים, ההתאמה, היעילות והצדק בעמדת האדם, וממליץ לו על דרכי פעולה. ההערכה חשובה לסיכום המפגש.
Evaluation

לסיכום המודל, המשך הציטוט מתוך "חוכמה משולחן המטבח" 
ד"ר רחל נעמי רמן (עמוד 219)
"ההקשבה שלנו יוצרת מקלט לחלקים חסרי הבית אצל הזולת. לכל מה שנשאר דחוי, בלתי אהוב ולא מוערך על ידם ועל ידי זולתם.
לכל מה שחבוי ונסתר.
בתרבות זו, הנשמה והלב נשארים לעתים קרובות מדי חסרי בית.
ההקשבה יוצרת שתיקה קדושה.

כשאתה מקשיב בנדיבות למישהו,
הוא מסוגל לשמוע את האמת שבתוכו,
לראשונה במקרים רבים.
בשקט שבהקשבה אתה יכול לפגוש את עצמך בכל אדם.
בסופו של דבר תהיה מסוגל לשמוע בכל אדם ומעבר לכל אדם, את הבלתי נראה,
השר בשקט לעצמו ולך."





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul