To give them signs


לתת בהם סימנים

כשכתבתי את הספר "הקהל" נתתי לכל אחד מן המודלים "סימנים": 
בש"ם, סנהדרי"ן, נשלי"ם, גש"ר אמ"ת, פסיע"ה ולמידת נחי"ל. נתינת סימנים היא אחד מעזרי הזיכרון שבהם השתמשו חז"ל בתלמוד וכן חכמים מאוחרים יותר, כדי לזכור בעל-פה עניינים שבהלכה או שבאגדה. הצורך לנתינת הסימנים היה בעיקר בזמן שבו תורה שבעל פה טרם הועלתה על הכתב - רובה או כולה, ומכל מקום נלמדה בעל פה ממש. מכיוון שהכלים והמודלים המופיעים בספר הם מעשיים: התהוו ונוצרו תוך כדי העשייה בשטח, רובם היו בשלב הראשון סוג של תורה שבעל פה.
מדובר בדרך כלל בסוג של ראשי תיבות (הקפדתי שהאותיות תהיינה מראש כל מילה) הבאים לסכם רשימה או סוגיה כדי להקל על זכירתן.
מצאתי חשיבות רבה למשמעות המילה הנוצרת כתוצאה מראשי התיבות. שם המודל/ הכלי בראשי תיבות מעיד על תוכנו:

בש"ם- 3 מעגלים המרכיבים את זהות האדם הלומד- לכל אדם ניחוח/ ארומה/ בש"ם המיוחד לו, ובהתיזו על הסובבים אותו הוא משפיע עליהם והופך להיות משמעותי עבורם.
http://soulagogy.blogspot.com/2019/08/the-meaningful-bosem-model.html?m=1

סנהדרי"ן- שבעה שלבים להובלת מפגש של קהילה מקצועית לומדת. השם מעיד על תפישת קהילה בה כולם שווים ולוקחים אחריות אחד על השני.
http://soulagogy.blogspot.com/2018/02/dobeing-in-learning-community.html?m=1

נשלי"ם- חמישה ממדים לזיהוי ויצירת קהילה מקצועית לומדת, בה אנשיה משלימים זה את זה ובכך יוצרים ישות קבוצתית שלמה, שערכה גדול מסכימת ישויות המשתתפים בה.
http://soulagogy.blogspot.com/2018/02/soulagogy-for-learning-community.html?m=1

גש"ר אמ"ת- מאגד בתוכו שישה ממדים המשפיעים על האוירה/ ה'אקלים' בתוך קהילה לומדת, ומאפשר למוביל הקהילה להשפיע ולווסת אותם.
http://habitualvision.blogspot.com/2016/06/new-perception-habitual-vision.html?m=1

פסיע"ה- חמישה שלבים בבניית קבוצה/ קהילה לומדת הפוסעת בשבילי המודל, ומתאימה את עצמה למציאות החיצונית בה היא מתקיימת.
http://soulagogy.blogspot.com/2019/10/5-steps-for-building-professional.html?m=1

למידת נחי"ל- ארבעת שלבי הלמידה במציאות א-פורמלית/ כאוטית, בה הפרט הוא חלק מתוך להקה/ נחיל של פרטים.
http://soulagogy.blogspot.com/2020/04/swarm-learning-in-vuca-age.html?m=1

בתלמוד הבבלי מופיעים סימנים כאלה מדי פעם, כעזר לזיכרון הסוגיה. אף בספר "הקהל" נוצרו הסימנים למטרה זו, בכדי לסייע למוביל הקהילה לזהות, להמשיג ולפעול על פי הכלים/ המודלים השונים.
אחד ממניחי הסימנים הידועים היה רבי יהודה, שסימנו לעשר המכות נזכר בהגדה של פסח: "רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב".
כחלק מהתמחותי בנושא המנהיגות, פיתחתי מודל המאגד בתוכו 6 מקורות סמכות/ השפעה שבעזרתם יכול מנהיג להשפיע ולהוביל את אנשיו:

מעברי"ם- מפת מקורות של השפעה/ הנעה/ סמכות להובלת האחר, תוך מעבר מתמיד ביניהם. המעבר בין ששת המקורות הוא תהליך ההשפעה והמנהיגות.
http://soulagogy.blogspot.com/2020/01/maavarim-model.html?m=1

זיכרון הטקסט הנלמד היה חשוב ביותר עבור חז"ל, שלימודם היה על-פה. במקומות רבים חז"ל הדגישו את חשיבות זכירת הלימוד, ובהקשר זה הוזכרה גם שיטת הסימנים: "אמר רב חסדא: אין תורה נקנית אלא בסימנים".
תורה נוספת אשר בניתי לה סימנים היא תורת הליווי הרוחני:

"משנת הרוח"- מאגדת בתוכה את 8 הצרכים הרוחניים הקיימים באדם.
http://soulagogy.blogspot.com/2020/03/spirituality-in-soulagogical-education.html?m=1

שלהב"ת- מדברת על חמשת ממדי מפגש הליווי הרוחני.
http://soulagogy.blogspot.com/2019/06/isoul.html?m=1

מב"ת-על הוא מודל המציג תפישה תלת ממדית של המציאות הקיומית של האדם ומורכב מארבעה ממדים המייצרים 'מבט-על' על החיים.
http://soulagogy.blogspot.com/2020/06/mabat-al-for-spiritual-education.html?m=1

התלמוד הבבלי דורש את ראשי התיבות של כל אותיות האלף-בית, ואת האותיות ס' ע' הוא דורש: סימנים עשה.
על תועלת השימוש בסימנים אומר התלמוד (בתרגום לעברית): "בני יהודה שהיו מדייקים בלשונם והיו מניחים סימנים - נתקיימה תורתם בידם, בני הגליל שלא דייקו בלשונם ולא הניחו סימנים - לא נתקיימה תורתם בידם".
מאחל לנו שנמשיך להיות בני יהודה ולא בני גליל.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The BoSeM model for leading the Soul

Benjamin Franklin and Musar movement

Transpersonal New Year