Digital Compassion inspired by the good Samaritan

חמלה דיגיטלית בהשראת "משל השומרוני הטוב"

חמלה דיגיטאלית היא היכולת להרגיש יחד עם מישהו את רגשותיו דרך המדיה הדיגיטאלית, דרך הרשת. התגובה היא ספונטנית ועמוקה ולכן היא מעבר למחשבה הרציונאלית. זהו רגש ספונטני של התאחדות עם רגש האחר בכדי לעזור לו, לעשות משהו אקטיבי עבורו "מרחוק"- Remote Compassion.  "משל השומרוני הטוב" הוא אחד המשלים המפורסמים בברית החדשה. המשל מופיע בבשורה על-פי לוקאס:

אִישׁ אֶחָד, בַּעַל תּוֹרָה, קָם לִבְחֹן אוֹתוֹ [את ישוע] וְאָמַר: "רַבִּי, מֶה עָלַי לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לָרֶשֶׁת חַיֵּי עוֹלָם?" שָׁאַל יֵשׁוּעַ: "מַה כָּתוּב בַּתּוֹרָה? מָה אַתָּה קוֹרֵא?" הֵשִׁיב בַּעַל הַתּוֹרָה: "וְאָהַבְתָּ אֶת יהוה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל־לְבָבְךָ וּבְכָל־נַפְשְׁךָ וּבְכָל־מְאֹדְךָ וּבְכָל שִׂכְלְךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ." אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: "יָפֶה עָנִיתָ, עֲשֵׂה וַחֲיֵה בָּהֶם." אֲבָל מֵאַחַר שֶׁרָצָה לְהַמְצִיא הֶצְדֵּק לְעַצְמוֹ, שָׁאַל אֶת יֵשׁוּעַ: "וּמִי הוּא רֵעִי?" הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר: "אִישׁ אֶחָד יָרַד מִירוּשָׁלַיִם לִירִיחוֹ וְנָפַל בִּידֵי שׁוֹדְדִים. הַלָּלוּ הִפְשִׁיטוּ אוֹתוֹ וְהִכּוּהוּ, וְהָלְכוּ לָהֶם בְּעָזְבָם אוֹתוֹ מֻטָּל בֵּין מָוֶת לְחַיִּים. וְהִנֵּה כֹּהֵן אֶחָד יָרַד בְּאוֹתָהּ הַדֶּרֶךְ, אַךְ כִּרְאוֹתוֹ אֶת הָאִישׁ, עָבַר לַצַּד הַשֵּׁנִי שֶׁל הַדֶּרֶךְ. כֵּן גַּם אִישׁ לֵוִי, כַּאֲשֶׁר בָּא לַמָּקוֹם וְרָאָה אוֹתוֹ, עָבַר לַצַּד הַשֵּׁנִי שֶׁל הַדֶּרֶךְ. וְהִנֵּה שׁוֹמְרוֹנִי אֶחָד, שֶׁעָבַר בַּדֶּרֶךְ, הִגִּיעַ אֵלָיו, וּכְשֶׁרָאָה אוֹתוֹ נִתְמַלֵּא רַחֲמִים. נִגַּשׁ אֵלָיו, יָצַק שֶׁמֶן וְיַיִן עַל פְּצָעָיו וְחָבַשׁ אוֹתָם. אַחֲרֵי כֵן הוֹשִׁיבוֹ עַל בְּהֶמְתּוֹ וְהוֹבִיל אוֹתוֹ אֶל פֻּנְדָּק וְשָׁם דָּאַג לִצְרָכָיו. לְמָחֳרָת הוֹצִיא שְׁנֵי דִּינָרִים, נְתָנָם לְבַעַל הַפֻּנְדָּק וְאָמַר: 'דְּאַג לוֹ אַתָּה; וְכָל מַה שֶּׁתּוֹסִיף אַחֲזִיר לְךָ בְּשׁוּבִי.' וּבְכֵן מַה דַּעְתְּךָ, מִי מִן הַשְּׁלוֹשָׁה הָיָה רֵעַ לַנּוֹפֵל בִּידֵי הַשּׁוֹדְדִים?" הֵשִׁיב בַּעַל הַתּוֹרָה: "זֶה שֶׁעָשָׂה עִמּוֹ חֶסֶד."

-הברית החדשה, הבשורה על-פי לוקאס, פרק י', פסוקים 25-37.

השומרוני במשל עושה מעל ומעבר למצופה בתחום העזרה לנזקק:

  • השומרוני מוצא יהודי חסר אונים, שהוא סולד ממנו מפני שיהודים שׂנאו שומרונים (עדת השומרונים נוצרה מערבוב בין שארית מעשרת השבטים שנשארה מאחור בזמן גלות אשור, לבין גויים שהובאו לאזור שומרון על-ידי האשורים הכובשים. אותם מהגְרים הביאו אתם את עבודת האלילים שלהם וערבבו אותה עם גרסה מעוותת של “עבודת יהוה” (על כך מסופר במל”ב יז 41-24), והשומרונים שנאו יהודים- יוחנן הוּרקנוֹס גרם לשנאה זו, בתקופת כהונתו כנשיא יהודה החשמונאי. הוא החליט בשנת 111 (או 108) לפנה”ס להרוס את המקדש השומרוני על הר גריזים ולכבוש את שכם, העיר המרכזית של השומרונים.
  • השומרוני עוזר ליהודי הזה ואף מעניק טיפול מקיף לאויבו המוצהר;
  • הוא לא רק עוזר, הוא מסכן את עצמו, כי השודדים עלולים להיות עדיין בסביבה;
  • הוא לא חוסך באמצעים יקרים בטיפול בשדוּד: שמן ויין הם לא מוצרים זולים; בכדי לחבוש את פצעיו הוא נאלץ לקרוע בגדים או בדים מתוך כבוּדתו;
  • הוא משנה את תוכניותיו ודוחה את המשך נסיעתו ביום שלם.
  • הוא מביא את האיש הפצוע למקום מוגן ומעניק לו טיפול אישי צמוד עד הבוקר למחרת.
  • הוא משלם לבעל הפונדק לא רק על ארוחת ערב ולינה בלילה הראשון. לפי המחירים המקובלים אז, “שְׁנֵי דִּינָרִים” (פס’ 35) קונים לשדוּד עוד כחודש לינה וארוחות בפונדק.

Digital Compassion

המילה Compassion הוצגה על ידי בודהה, כיכולת לשים את טוב הלב במקום בו נמצא הכאב של האחר, ובכך לנתץ ולהשמיד את כאבו של האחר. החמלה מחבקת את המצוקה של האחר ומגוננת בצורה זו מפניה. לחמול זו היכולת לראות את צערו של האחר תוך שימוש בטוב לב. מטרת מיומנות החמלה למנוע את כל גילויי השנאה הקיימים היום ברשת.

המילה מורכבת משתי מילים;

עם מישהו- מקורה בלטינית com או cum.

לסבול- פאסכיון páschein ביוונית.

עם הזמן המילה passion קיבלה משמעות כוללת יותר של רגש, תשוקה.

ניתן לומר כי חמלה דיגיטאלית היא היכולת להרגיש יחד עם מישהו את רגשותיו דרך המדיה הדיגיטאלית, דרך הרשת. התגובה היא ספונטנית ועמוקה ולכן היא מעבר למחשבה הרציונאלית. החמלה מתגברת על שנאת הזר והשונה (כפי שבא לידי ביטוי ב"משל השומרוני הטוב") ובכך מונעת כל גילויי אלימות ברשת על בסיס שונות.

  • סימפטיה שמה במרכז את המודעות לרגשות האחר,
  • אמפטיה שמה במרכז את חווית רגשות האחר,
  • חמלה שמה במרכז את העשייה בעקבות רגשות האחר.

לאחר שאדם מודע לרגשות האחר דרך הרשת (כל פלטפורמה חברתית דיגיטלית), ואולי אף מזדהה עימם, הוא מייצר התנהגות או פתרון כדי להוציא אותו ממצוקתו. המודעות לרגשות האחר ברשת, היא היכולת לזהות את המצוקות שלו דרך המדיה הדיגיטאלית ולברר תוך הקשבה את צרכיו.

במקרה שקיים צורך, זו היכולת לזהות ולדייק אותו ולתת לו מענה.

חמלה דיגיטאלית כשותפות רגשית, שמה במרכז את פתרון הבעיות של האחר: את זיהוי הצורך ומתן המענה ההולם ברשת או במדיה חברתית הרלוונטית.

היא מכילה בתוכה את המודעות לרגשות האחר אך אינה נשארת שם. היא אינה מחייבת אמפטיה או הזדהות. היא כן מחייבת חיבור לרגשות האחר או ברובד אינטלקטואלי או ברובד רוחני יותר. זו היכולת לזהות את הצורך שמאחורי ה"שיחה מרחוק" Remote Communication, הפוסט, ההודעה, התמונה. היכולת להיות מודע למצוקות האחר דרך הזום, הSkype או דרך כל אפליקציית תקשורת אחרת.

כדי להיות שותף רגשית יש צורך קודם כל במודעות עצמית גבוהה, ביכולת הקשבה והכלה, ביכולת ניתוח וזיהוי וביכולת המשגה.

במוסריות ובחמלה דיגיטאלית על האדם להיות מודע לעצמו ולרגשותיו, לרכוש מיומנויות הכלה עצמית, לנתח ולזהות את רגשות האחר, ולחפש בנק כלים לפתרון הבעיה או המצוקה של האחר.

סיכום:

מוסריות וחמלה דיגיטאלית היא היכולת להבין מה האחר מרגיש ומה הפתרון שיתאים לו, היכולת לדמיין אותו בסיטואציה עתידית אשר תיתן לו מענה לצורך או מצוקה דרך המדיה הדיגיטאלית. אין בחמלה שום היגיון או בחירה. זהו רגש ספונטני של התאחדות עם רגש האחר בכדי לעזור, לעשות משהו אקטיבי. לכשתהפוך תרבות החמלה להרגל נוכל להגיד כי הגשמנו חזון מוסריותנו הדיגיטאלית.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul