Antifragile EMI model

מודל אמ"י אנטי-שביר

מודל אמ"י (אינטגרטור, מחדש, יועץ מומחה) הוא מודל אנטי-שביר ולכן מי שמשתמש בו באופן עקבי, מרוויח מזעזועים בלתי צפויים, משגשג ופורח דווקא ברגעים של תנודתיות, חוסר ודאות ועמימות גדולה לגבי העתיד. מודל אמ"י הופך את המשתמשים בו ל'אנטי-שבירים': ההפך המוחלט מאלו שקורסים תחת מציאות בלתי צפויה. האנטי-שבירות היא יותר מעמידות או חוזק: העמידים שורדים זעזועים בקושי, בעוד שלאנטי שבירים הקשיים עושים רק טוב.

מודל אמ"י פותח ע״י ניר גולן, כמענה לצורך אמיתי בהכשרת מנהלים מקצועיים מומחים (Professional and Expert Managers). לאוכלוסייה זו קיים צורך במודל ייעודי אשר יגדיר להם את תפקידם וינחה אותם באופן בו הם מובילים במקביל תהליכים שינוי בארגון, ומפתחים מקצועית את האנשים ואת עצמם במציאות כאוטית. מודל אמ״י הפך לשפה ניהולית שגורה בארגונים בהם הוטמע.

מודל אמ״י בנוי משלושה מרכיבי תפקיד בניהול המקצועי:

אינטגרטור: מבצע אינטגרציה מקצועית של תהליכי השינוי בראייה מתכללת

מחדש: מביא ערך מקצועי חדשני מוסף, לתהליכי השינוי אותם הוא מוביל

יועץ: מייעץ כמומחה המטפל באתגרים מקצועיים בהובלת השינוי ומשפיע על קבלת ההחלטות

המודל הוא תהליכי "אנטי-שביר": בסיטואציית זעזוע המנהל מבצע אינטגרציה מקצועית (בראייה אנליטית מדויקת של פתרון בעיות או שיפור מתמיד), הוא מייצר חדשנות מקצועית וכתוצאה מכך נתפש כמומחה והופך להיות יועץ לגורמים הרלוונטיים השונים ובכך הוא "ניעור ומתחזק". המודל מייצר תהליך ספירלי רב פעמי: הסיטואציה "המזעזעת" משתנה במציאות כאוטית, בעקבותיה נוצרת שגרת למידה אינטגרטיבית בראייה אנליטית, המייצרת תרבות של שגרת חדשנות מקצועית. המנהל ה"אנטי-שביר" על פי מודל אמ"י מתחזק, מתמחה בעולם התוכן שלו או מגדיל את תחום התמחותו על ידי לקיחת אחריות על תהליכי שינוי מקצועיים נוספים, הובלתם בצורה אינטגרטיבית מקצה לקצה תוך שיפור מתמיד למצוינות.

"אנטי שביר" מוגדר כ"דבר שניעור ומגיב ונוקט פיצוי יתר לנוכח גורמי לחץ ונזק". כשם שעצמות מתחזקות כאשר לוחצים עליהן, וכפי ששמועות מתפשטות דווקא כאשר מנסים לדכא אותן, ישנן תופעות רבות שלא רק עומדות היטב במצבים של לחץ, חוסר ודאות ואי-סדר, אלא אפילו מרוויחות מהם״, (טאלב, 2014, עמ' 74). מודל אמ"י ניהולי הוא מודל "אנטי-שביר": המנהל על פי המודל ניעור, מגיב ונוקט "פיצוי יתר" לנוכח גורמי לחץ ונזק. טאלב קובע שכל דבר שיש בו רוח חיים ניחן באנטי-שבירות מסוימת. גוף האדם יכול ליהנות מגורמי לחץ ולהתחזק עד לרמה מסוימת, אבל, חומר שאיננו חי נוטה להישבר או לסבול מעייפות החומר. לעתים, קיימת סתירה בין אנטי-שבירות של המערכת לבין אנטי-שבירות של הפרטים בתוכה, ולעולם ישרור מתח בין האינטרסים של היחיד לאלה של המכלול. מודל אמ"י מסייע למנהל לקבל החלטות אמיצות המתבססות על היכולת להתגבר על חששותיו וחששות הסובבים אותו, תוך הפעלת שיקול דעת ולא פזיזות, המותאמת לאירועים ולתהליכים הגלובליים המתרחשים בהווה ועתידים להתרחש בעתיד. מודל אמ"י מייצר למידה "אנטי-שבירה", שכוחה בהתאמתה לאירועים ולתהליכים הגלובליים המתרחשים בהווה. היא ניעורה ומגיבה ונוקטת פיצוי יתר לנוכח גורמי לחץ ונזק. המנהל ה"אנטי-שביר" מייצר ערך מוסף דרך השילוב של כל שלבי המודל, המחזק את יכולתו להיות אנטי-שביר, וממקם אותו כיוזם ומוביל ומונע ממנו להתמקם כמגיב. נוכחות בהווה, חיפוש המגמות, יצירת פתרון לעתיד תוך למידה אדפטיבית ביקורתית המחייבת אותו להסתכל צעד אחד קדימה.

התנועה במודל מהאינטגרטור דרך המחדש ליצירת יועץ מומחה היא זו שהופכת אותו למודל "אנטי-שביר".

מנהל מתכלל (Integrator) רואה את כל תהליכי השינוי המתרחשים בו-זמנית, והמשאבים בארגון, בראיית על: ראיית הארגון, הממשקים, השותפויות, הלקוחות, השוק, המגמות והתנודות במציאות כאוטית. האינטגרציה מייצרת קשרים בין תהליכי השינוי השונים ויוצרת ומחזקת תהליכים ומבנים חדשים.

אנטי-שבירות הוא גם אחד מהמאפיינים הבולטים ביותר של הטבע סביבנו. למעשה, אם תיקחו מעולמות החי והצומח את התנודתיות, האקראיות והלחצים פתאומיים, תפגעו בהם אנושות. אמא אדמה באופן כללי אינה חובבת יציבות. היא פועלת באגרסיביות להרוס ולהחליף, לבחור ולערבב מחדש. יש בזה הרבה היגיון: בכל הקשור לאירועים אקראיים, "יציב" בהחלט אינו מספיק טוב. בטווח הארוך, כל דבר שיש לו ולו מידת הפגיעות הזעירה ביותר נשבר. מודל אמ"י ממוסס אקראיות ותנודתיות הטבעית של העולם. בעזרת מודל אמ"י ניתן לאמץ את האקראיות האמיתית וניתן לקבל מידה של סדר ושליטה אמתיים. מערכות מורכבות מלאות בקשרי תלות הדדית ותגובות לא ליניארית, שקשה לראות בעין, לכן הרכיב האינטגרטיבי במודל הוא קריטי. המציאות היא כזו בהרבה מובנים, וקשה להבין כיצד הדברים עובדים על ידי הסתכלות בחלקים בודדים. מערכות מורכבות ידי אדם נוטות לפתח תגובות שרשרת כאלה שמפחיתות, ואפילו מנטרלות, את יכולת שלנו לחזות מה באמת יקרה. 

מודל אמ"י הופך מנהל לאנטי-שביר בתרבות של שינוי מתמיד כאוטי. בתרבות זו מתרחשים בו-זמנית מספר תהליכי שינוי בשלבי התפתחות שונים בשל מורכבות המצב הכאוטי. המודל הוא תהליכי: המנהל מבצע אינטגרציה מקצועית של כל תהליכי השינוי המתרחשים בו-זמנית (בראייה אנליטית מדויקת של פתרון בעיות או שיפור מתמיד) בארגון. הוא מייצר חדשנות מקצועית כתוצאה מאינטגרציה זו: היא מעביר ומשתף באופן ניהול החדשנות בין תהליכי השינוי השונים, וכתוצאה מכך נתפש כמומחה והופך להיות יועץ לגורמים האחרים המובילים כל אחד מהם תהליכי שינוי אחד. מנהל על-פי מודל אמ"י מנהל תהליכי זעזוע ומשבר רבים בראייה אינטגרטיבית ובכך "ניעור" מהם. הוא משתמש במומחיותו בכדי להוביל מספר תהליכי שינוי במקביל, תוך מיצוי המשאבים הקיימים בארגון בראיה אינטגרטיבית. 

סיכום:

מודל אמ״י מתבסס על אנליזה אינטגרטיבית אנטי-שבירה: היכולת לזהות בכל תהליך זעזוע או שבר את הפתרון או סיבת השורש בראיית השלב, התהליך, ותהליכי השינוי המקבילים בארגון. הניתוח והזיהוי הם בראיית מיקרו תוך בקיאות ומקצועית גבוהה מאד בפרטים, בשילוב ראיית מקרו הרואה את כל תהליכי השינוי בארגון מקצה לקצה. שילוב שתי יכולות אלו במקביל מייצרת תהליך אנטי-שביר לפתרונות חדשניים, לניהול במציאות כאוטית. רק פתרונות חדשניים אלה יהפכו את המנהל המקצועי ליועץ מומחה בעולמו- מנהל "אנטי-שביר".

 

·        מבוסס על תקציר הפרק הראשון מספרו של הפילוסוף-כלכלן נאסים טאלב: Antifragile (נאסים ניקולאס טאלב/ כלכליסט (04.11.12 תקציר של החלק הראשון בספרו החדש של נאסים טאלב, העוסק בשבירות ואנטי-שבירות. הספר, Antifragile: Things That Gain from Disorder, יראה אור באנגלית בנובמבר 2012. הוא צפוי לצאת גם בעברית, בהוצאת כנרת-זמורה ביתן, באביב 2013. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul