Rosha model for feminine management

 

מודל רֹאֲשָׁ"ה לניהול נשי

ניהול נשי מאופיין בארבעה כישורים ויכולות הבאים לביטוי ביתר טבעיות למנהיגה נשית. כל הארבעה באים לידי ביטוי באופן קבלת ההחלטות והוצעתן לפועל. הניהול הנשי הוא יותר רגישותי, אינטואיטיבי, מבוסס שיתופיות רשתית תוך התמדה בפרטים. ארבעת הכישורים/ מאפיינים מהווים מקור השראה לשמו של המודל: רֹאֲשָׁ"ה- מי שעומדת בראש מערכת, מנהיגה. (מילוג)

·        רגישותי

·        אינטואיטיבי

·        שיתופיות רשתית

·        התמדה בפרטים

 

·        רגישותי- מזהה את הצורך האישי והקבוצתי כתוצאה מיכולתה לחוש אמפתיה ולהכיל את אנשיה. היא הופכת את הצורך לחזון רגישותי Compassionate vision המתורגם לדרך רגישותית.

·        אינטואיטיבי- הקשבה לתחושותיה הפנימיות דרך מודעות עצמית גבוהה, ספונטניות, ויתור על שליטה כוחנית, כושר חשיבה רשתי, ואינטראקציה בינאישית בתוך קבוצה.

·         שיתופיות רשתית- רואה ומנתחת את הסביבה בראיית-על ומייצרת על בסיסה שיתופיות ועבודת צוות. ראיית העולם הרשתית שלה נובעת מכושר ויכולת החשיבה שלה לחבר בו-זמנית מספר אירועים ואנשים ולהביט עליהם ממבט על. השיתופיות מייצרת לכידות ותחושת שייכות.

·        התמדה בפרטים- דבקות בדרכה הרגישותית עד לסופה, ולכן לוקחת עליה אחריות מלאה מקצה לקצה End to End accountability יורדת לפרטים ודבקה במשימה עד סופה.


 רגישותי 

לאורך כל דרכה הרגישותית היא נעה בין מודעות עצמית לחשיבה רשתית, ובין לכידות קבוצתית לאמפתיה והכלה, היא מצליחה לדייק את החזון הרגישותי ולהתאימו למצבים ולמציאות המשתנה. היא מובילה את אנשיה למימוש החזון בדרך רגישותית. היא מחליטה כיצד ליישם את הדרך הרגישותית בוודאות והתמדה בפרטים. היא יורדת לפרטי פרטים בביצוע משימותיה, ואינה מרפה מעשייתה המנהיגותית עד להשגה מלאה של יעדיה.

"המצפן" של הדרך הרגישותית הוא החזון הרגישותי, המכוון ומדייק את קבלת ההחלטות על-פי "תוואי השטח": הצורך העכשווי של העם לטווח הקצר והכיוון אליו רוצים להגיע- לטווח הארוך. חזון רגישותי מבוסס יכולת אמפתיה והכלה: הוא תוצר של זיהוי צורך האחר דרך אמפתיה והכלה. החזון נובע מתצפית אמפתית כמותית ואיכותית במונהגים, זיהוי הצורך העיקרי שלהם, הגדרת הבעיה, מציאת כיוון והגדרת החזון בהתאם. לאורך כל תהליך הטמעתו, הוא משתנה ומותאם למצב המונהגים, המשתנה בהתאם לשלבי יישום הדרך הרגישותית.

 אינטואיטיבי

תחושה אינטואיטיבית היא תוצאה של תהליך פנימי ורוחבי-חיצוני בו-זמנית. 

·        תחושה אינטואיטיבית נובעת מהמודעות העצמית הגבוהה של המנהיגה לתחושות ולסימנים גופניים, לעתים עמומים, הקשורים לכיוון מסוים, מחשבה דמיונית, יצירתית ורוחנית. בדרך כלל התהליך מלווה בתחושת גוף המזינה את התודעה של המנהיגה ומשפיעה על קבלת החלטותיה, במיוחד בסביבה משתנה ועמומה.

·        תחושה אינטואיטיבית מבוססת סימנים עמומים, לעיתים חלשים, על-פיהם היא פועלת בוודאות והתמדה בפרטים, ליישום דרכה הרגישותית. קבלת ההחלטות ליישום דרכה הרגישותית של המנהיגה נובעת מתחושה אינטואיטיבית תוך וודאות והתמדה בפרטים.

·        תחושה אינטואיטיבית נובעת מתוך מודעות עצמית בראייה רשתית, אמפתיה והכלה של הפרט בקבוצה, ומסייעת למנהיגה הנשית בבחירת האנשים ושיבוצם לתפקידים השונים בקבוצה.

·        תחושה אינטואיטיבית מסייעת למנהיגה בקבלת החלטותיה הקשורות להובלת הצוות: את מי לבחור, לאיזה תפקיד, על מי לסמוך, וכיצד לפתור מחלוקות בתוך הצוות.

התחושה האינטואיטיבית משמעותית בבחירת הכיוון "הנכון" לדרך הרגישותית בסיטואציה הנוכחית.

 שיתופיות רשתית

היא מזהה בו-זמנית מספר אירועים/סיטואציות המתרחשים במקביל ומנתחת אותם בצורה רשתית תוך התאמת האנשים הרלוונטיים לתפקידים השונים.

כושר החשיבה הרשתי של המנהיגה בא לידי ביטוי בשלוש התנהגויות:

1.    זיהוי המצב בראייה רב-ממדית (בייחוד במציאות רבודה)

2.    בירור הצורך והסיבות בצורה רשתית (Net thinking)

3.    הסקת מסקנות אינטגרטיביות (ראיית-על מתכללת)

שלוש התנהגויות אלו משפיעות על הבחירה בשיתופיות ולכן היא רשתית: בניית הצוות, הפעלתו, והובלת בדרך רגישותית. כושר החשיבה הרשתי משפיע על קבלת ההחלטות כי הוא תופש את הצוות כמבנה שיתופי תלת-ממדי, שיש להתאימו כל הזמן למשימה: בחירת מיקומה של המנהיגה בצוות, איוש בעלי התפקיד, ועיסוק בלכידות הצוות.

התמדה בפרטים

המנהיגה דבקה בדרכה הרגישותית עד לסופה, ולכן לוקחת עליה אחריות מלאה מקצה לקצה. היא אינה מוותרת לעצמה ולאנשיה עד לביצוע מלא ואיכותי של כל המשימות. התהליך הפנימי, ודאותה והתמדתה בפרטים, מאפשרים לה להפוך את דרכה הרגישותית למציאות חדשה.

סיכום

ניהול נשי מאופיין בארבעה כישורים ויכולות הבאים לביטוי ביתר טבעיות למנהיגה נשית. כל הארבעה באים לידי ביטוי באופן קבלת ההחלטות והוצעתן לפועל. הניהול הנשי הוא יותר רגישותי, אינטואיטיבי, מבוסס שיתופיות רשתית תוך התמדה בפרטים. המודל פותח על ידי ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, בכדי לתת לגיטימציה לדבר בשפה של ניהול נשי. השיח בעזרת מודל רֹאֲשָׁ"ה וההכשרה בעזרתו ישפיעו על תרבות הניהול הנשי בפרט והמנהיגות בכלל.

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul