Spirit-board model for school

מודל "לוּחַ לָרוּחַ" לבתי הספר

התקופה הנוכחית מזמנת לעובדי ההוראה ולצוות ביה"ס אתגרים מרובים: העדר גבולות משפחה/ בית ספר (הם נפרצו במהלך שיעורי ה"זום"), פערים מקצועיים, רגשיים וחברתיים אצל התלמידים ומציאות משתנה תדירות השוחקת את יכולות החמלה (תשישות חמלה (Compassion Fatigue. בכדי לאפשר למורה ולאיש הצוות להתמודד עם המציאות החדשה New Normal NN)) ועם הצורך במתן מענה רגשי-חברתי לתלמיד Social Emotional Learning (SEL), פותח קונספט ראשון מסוגו לליווי רוחני בתוך ביה"ס לעובדי ההוראה ולצוות:

מודל/ מרחב "לוּחַ לָרוּחַ": 

מקום לשיתוף בצרכים העולים מן השטח, יצירת רווחה אישית Well-being, ורכישת כלים לדאגה עצמית Self-Care.

המטרה לסייע לעובד ההוראה ולאיש הצוות "לְרַוֵּחַ" את חייו המקצועיים: רווחה אישית גדולה יותר, רוגע ומשמעות.

"...וְרָוַ֤ח לְשָׁאוּל֙ וְט֣וֹב ל֔וֹ..." (שמואל א פרק-טז כג)

'רוח' היא מילה נרדפת לנשמת האדם, ליסוד הלא פיזי שלנו. גם המילים הקרובות 'נפש' ו'נשמה' קשורות לתנועת האוויר, לפועל הערבי נפשׂ, הוציא אוויר, והנשמה היא הנשימה שאנו נושמים. 'רוח' היא היסוד המניע של מה שאנו עושים וחושבים, המהות הפנימית שלנו. 

בעברית הולידה המשמעות הזו של 'רוח' את שם התואר 'רוחני', המתייחס לענייני מהות, מוסר, ערכים וזהות. רוחניות באה לידי ביטוי בחיפוש אחר ייחודיות ושליחות, התבוננות פנימית, אמונות, ערכים, מסורת, ותרגולים רוחניים. הליווי הרוחני (spiritual caregiving) מתמקד ברוח האדם ובממדי הקיום האישיים, המשפחתיים, החברתיים והעולמיים על מנת לסייע בריפוי, הנחיה, חיזוק, שחרור והעצמה. בהתאם לכך, והודות לעובדה שאין מדובר בהליך טיפולי ארוך טווח ותלוי סביבה קלינית, הליווי הרוחני מתאים במיוחד להתערבות מיטיבה ומסייעת לעובדי ההוראה ולצוות ביה"ס.

"לוּחַ לָרוּחַ" הוא מודל לליווי רוחני תומך עובדי הוראה ואנשי צוות בית הספר

הקונספט הוא לשלב את הליווי הרוחני לעובדי הוראה בבתי הספר דרך הקמת "לוּחַ לָרוּחַ"- מרחב לליווי רוחני בית-ספרי. הכוונה למרחב ייעודי וירטואלי ופיזי (מותאם למציאות היברידית) אליו יגיע באופן קבוע מלווה רוחני מוסמך מטעם העמותה לליווי רוחני בישראל. המרחב הוא חלל, חדר או כל מקום אחר אשר יוקצה לטובתו למשך אותו יום. המרחב יתמלא בכלים ומשאבים רוחניים העומדים לרשות עובד ההוראה ואיש הצוות, אותם יביא עמו המלווה הרוחני. השימוש במרחב הוא מתוך בחירה בלבד ובהמלצת גורם מקצועי רלוונטי בית-ספרי (יועצת/ פסיכולוגית/ מנהלת ביה"ס).

תכולה:

1.    מרחב "לוּחַ לָרוּחַ" פיסי:

·        תצוגת חומרים, עזרים, סרטים וערכות לשימוש אישי וכיתתי/  מקום להתבוננות פנימית, תרגולים, נשימות וקריאת טקסטים

o       מטרת הפעילות: חשיפת עובדי ההוראה ליתרונות הליווי הרוחני, הצגת אפשרויות הליווי (ראו להלן) והפניית עובדי הוראה מתאימים אליהן, מתן ארגז כלים בסיסי וראשוני של חוסן רוחני ונפשי בתקופת שבר.

o       פעילות המיועדת לשישה עד שמונה עובדי הוראה בו-זמנית, תארך כ-45 דקות ותכלול הרצאה או הקרנת סרט ותרגול רוחני קצר (מדיטציה, דמיון מודרך, קריאת טקסט וכו׳).

2.    מפגשי עבודה/ ליווי רוחני בקבוצות קטנות

o       מטרות: שימוש בכוח הקבוצתי על מנת להכיר ולהתחבר למשאבים רוחניים המאפשרים שמירה עצמית, יצירת חוסן וטיפוח תקווה, תוך התמקדות בחזרה למעגל ההוראה.

o       סדרה של 4 מפגשים שבועיים בני שעה וחצי, בהרשמה מראש והתחייבות להשתתפות מלאה.

o     שישה עד שמונה משתתפים בהנחיה של מלווה רוחני/ת.

3.    מפגשי ליווי 1:1 ליווי רוחני פרטני

o       סדרה של 4-6 מפגשים אישיים בני 40 דקות.

o       עבודה ממוקדת ואישית על שימוש במשאבי כוח רוחניים בהתמודדות עם קשיים ומגבלות ובטיפוח קבלה, הכלה, שייכות, אמונה עצמית ותקווה.

o       המפגשים יקנו למשתתפים ערכת כלים רוחנית מותאמת אישית והנחיות לתרגול אישי יינתנו בין מפגש למפגש.

4.    ליווי צוותי מקצוע ומחנכי שכבות

o       הצטרפות לישיבות צוות על פי הצורך (רכזי מקצוע/ מחנכי שכבות): ליווי צוות אורגני בהתאם לצורך שהוא מעלה והתהליכים שהוא עובר.

5.    מפגשי מליאת חדר מורים רלוונטיים תומכי תהליכים בית ספריים (סדנאות/ הרצאות השראה).

עדכון וליווי צוות הנהלה בכירה/ מורחבת (על-פי הצורך)

·     ההשתתפות בכל הפעילויות היא מתוך בחירה בלבד של עובד ההוראה או איש הצוות.

·     עדכון שוטף למנהל ביה"ס ולצוות היועצות יתקיים תוך שמירה על צנעת הפרט.

 

עקרון מארגן:

מרחב "לוּחַ לָרוּחַ" יבנה על-פי מודל מַבָּ"ת-עַל:


 ארבעת קודקודי מודל מַבָּ"ת-עַל על פי ניר גולן, באים לידי ביטוי בהגדרה:

·        משמעות- חיפוש אחר משמעות וייעוד

·        בין אישי- חיבור לבני אדם אחרים ולעולם

·        תוך אישי- חיבור לרגע, לעצמי

·        על "מעבר"/נשגב/עליון- חווית החיבור למשמעות שמעבר, ואף למקודש

חיבור רב ממדי לפי מודל מַבָּ"ת-עַל נחווה על ידי האדם כמוביל למפגש מחודש ואופטימי עם העצמי על רבדיו, לתחושת העצמה אישית ולגילויי עוצמות וכוחות חיים, יחד עם יכולת להגיע למקומות של שקט ושלווה פנימיים וקבלת הקיים. הליווי הרוחני על-פי מודל "לוּחַ לָרוּחַ" מסייע לצוותי החינוך והטיפול למצוא את הרווחה האישית והמקצועית שבו.

 סיכום:

ליווי רוחני במודל "לוּחַ לָרוּחַ" מייצר רווחה רוחנית בית ספרית. תרבות של חווית שהייה קשובה, מתעניינת, מלאת תשומת לב לסיפורו של האדם ללא הבעת דעה או עמדה. הקשבה שתאפשר לאדם להביא את עולמו, אהבותיו, הצלחותיו, כאביו וסודותיו בהובלתו ועל פי בחירתו. במודל "לוּחַ לָרוּחַ" עובדי ההוראה ואנשי הצוות מחפשים ומבטאים מהות, משמעות וייעוד, חווים את הווייתם ברגע הנוכחי עם עצמם, מתבוננים בקשר שלהם עם בני אדם אחרים, העולם, וחווים את משמעות ה"מעבר", הנשגב והמקודש.

מלאכת הליווי הרוחני יוצרת בעדינות רבה הזדמנויות להבנת עולמם של עובד ההוראה ואיש הצוות, מיטיבה את רווחתם האישית ומשפיעה על פגישתם את התלמיד והוריו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul