Passages model for leading kindergartens


מודל מעברי"ם: ששת ממדי הסמכות למנהיגותה של מובילת אשכול גנים

המודל פותח על ידי ניר גולן עבור מובילה המשלבת את ממדי הסמכות לסגנון הייחודי לה.

סמכות היא יכולתו של אדם או ארגון להכפיף דפוסי התנהגות מסוימים על אדם אחר. ששת ממדי הסמכות מעצבים את סגנון המנהיגות, כאשר השילוב ו/או המינון בין ממדי המנהיגות מייצרים סגנון מנהיגות יחודי למובילה. ממדי המנהיגות המשתקפים בסגנונות השונים, הובנו לכדי מודל מנהיגות: מודל מעברי"ם.

מקצועית

ערכית

בינאישית

רשמית

יצירת הזדהות

מנטורית

פירוט ששת ממדי הסמכות והכלים להפעלתם

 

מקצועית:

נובעת מהיתרון המקצועי של המובילה על פני הגננת ומידת השליטה של המובילה באספקטים המקצועיים של תפקידה. היתרון המקצועי היחסי הוא תוצאה של ניסיונה האישי או הכשרתה המקצועית של המובילה, והמידה בה הגננות תופשות את המובילה כזכאית לתת להם הוראות, בתוקף הכרתם ביכולתה המקצועית. הדבר תלוי במידת הביטחון המקצועי שמקרינה המובילה. מובילה מקצועית נחשבת למקצוענית, למומחית, ליועצת אמינה-Trusted Advisor והנכונות להקשיב לה, מגיעה מתוקף ביטחונן של הגננות והממשקים בידע שלה.

 

ערכית:

יכולת המובילה להפעיל את הגננות אשר מגיעה מתוקף קבלתן והכרתן את ערכי ומטרות האשכול, את "האני מאמין" הארגוני. הביטוי בהתנהגות המובילה לכך: מכוונות למשימה, פיתוח "גאוות יחידה", שיח על ערכים והתייחסות ערכית לגננות, שימת דגש על הייחודיות והבלעדיות שבאשכול ופיתוח תחושת שייכות למערכת. יכולת המובילה להפעיל את הגננות נובעת מתוקף קבלתן והכרתן את מטרות האשכול וערכיו- כמו גם ה"אני מאמין" האישי של המובילה. מובילה כזו תקיים שיח ערכי ותתייחס באופן ערכי לכל גננת.

 

בינאישית:

מקורה במערכת היחסים הבין-אישית והלא פורמאלית בין המובילה לבין הגננת. יכולתה של המובילה להפעיל את הגננות כפועל יוצא מתוקף מערכת היחסים הבין אישית והלא-פורמאלית בינה לבין הגננות. מתבססת על יחסי אנוש (כישורים בין אישיים: הקשבה, אכפתיות, אינטליגנציה רגשית). המובילה נותן יחס אישי לגננת. מערכת יחסים זו מביאה את הגננת לפעול על פי הוראות המובילה בגלל הערכה, כבוד, ואפילו אהבה כלפיה. כלים: התייחסות נאותה וטיפול טוב בגננת, שכר ועונש לא פורמאליים, חיוך, מלה טובה, משובים, עידוד, הקשבה, יכולת לקבל ביקורת.


רשמית:

היכולת להפעיל אנשים מתוקף הסמכות המוענקת למובילה, והנובעת ממקומה בהיררכיה הארגונית (מובילת אשכול גנים גיאוגרפי וכפופה למפקחת ולרשות). למובילה יש את היכולת והחובה להפעיל את הגננות לשם השגת מטרות ויעדי האשכול. הגדרת תפקידה של המובילה כאחראית על גננות האשכול וצוות הגן, מעניקה לה את הסמכות הנובעת ממקומה בהיררכיה הארגונית. המובילה נדרשת להציב דרישות לגננת ולאכוף אותן בהתאם לכללי ונהלי הארגון. הניהול וההובלה הם על פי הנהלים, הגדרות תפקיד ותחומי אחריות. קיימת יראה של הגננת אל המובילה.

 

יצירת הזדהות:

יכולתה של המובילה להפעיל ולהניע את הגננת והצוות מתוקף הערכתם אותה כמובילה וכאדם, עד לכדי הפיכתה למושא להערצה בעיניהם. הכלים ליצירת הזדהות "העומדים לרשות" המובילה הם: דוגמא אישית, הפגנת יוזמה, דיווח אמת - אמינות ועקביות. כאדם, המובילה יכולה ליצור הזדהות עימה דרך קסם אישי, יושרה ותכונות אופי דומות, אשר מביאות את הגננות לפעולה מתוקף הרצון להזדהות עם המובילה. הסמכות נובעת מעצם רצונה של הגננת להדמות למובילה. המובילה נתפסת בעיני הגננת כמודל לחיקוי (התפתחות אישית למשל). פעילות משותפת עם המובילה (פורמאלית או א-פורמאלית) נחשבת כחוויה משמעותית מתוך הערכה והערצה לדמות המובילה.

 

מנטורית:

המובילה כמנטורית עוסקת בעיקר בפיתוח המקצועי והאישי של הגננת. סמכות זו נובעת מהאמונה של הנחנכת (Mentee) במנטורית (Mentor) שלה. מקור המילה מנטור (יוונית Μέντωρ) הוא במיתולוגיה היוונית. הביטוי הינו על שמו של מנטור, חברו של אודיסאוס,  ששימש כחונך לבנו טלמאכוס, כאשר זה האחרון מפליג למלחמת טרויה. מכאן, מובילה מנטורית משמשת כיועצת או מדריכה, לרוב בעלת ניסיון עשיר בתחום התמחותה. סמכות זו משלבת את כל חמשת מקורות הסמכות הקודמים:

·       מהווה סמכות מקצועית בכירה בעולם התוכן שבה היא עוסקת.

·       מייצגת סולם ערכים ומפתחת את סולם הערכים האישי של הגננת.

·       מתבססת בעשייתה על הקשר הבינאישי.

·       המנטורית נבחרת לעיתים בצורה רשמית.

·       מהווה מקור להערכה ויצירת הזדהות.


השימוש במודל מושפע מארבעה פרמטרים בהובלת האשכול:
1. מאפייני המובילה וכישוריה- לכל מובילה נטיה טבעית לפיה היא תפעל.
2. מאפייני הגננות וצורכיהן- לכל גננת אופי אחר, ולכן על כל גננת פועל ממד אחר בצורה אפקטיבית יותר.
3. מורכבות הסיטואציה- ככל שהמצב מורכב יותר מומלץ להשתמש ביותר ממדי מנהיגות בו-זמנית.
4. טווח הפעילות- קצר או ארוך. ככל שטווח הפעילות ארוך יותר, תדרש הפעלה של מגוון ממדים רב יותר, לאורך זמן ארוך יותר בכדי לתמוך בתהליך.

 

מחוון מעברי"ם לממדי מנהיגות של מובילת אשכול גנים

 

סיכום:

המודל בנוי משישה ממדי מנהיגות המתקיימים במינונים שונים בו-זמנית אצל המובילה. המודל מסייע למובילה לעבור מסיטואציה מנהיגותית אחת לשניה בצורה מושכלת תוך מודעות ובחירה בהובלת האשכול.

מודל מעברי"ם מתאר את האופן בו יכולה המובילה להתאים את ממדי המנהיגות השונים באשכול, בהתאם למאפייני גננות ולרצף האירועים. המודל משמש אפשרות למעבר בין העבר להווה ומסייע לתכנן את העתיד.

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul