Stages of Leadership Development

 מנהיגות באסְפַּמְיָ"ה שלבים בהתפתחות מנהיג

בזכות ליווי מנהלים/מנהיגים כשלושים שנה, התחלתי להבחין שלמנהל/מנהיג ישנם שלבים בהתפתחות הזהות המנהיגותית שלו. משם צמח המודל באסְפַּמְיָ"ה לשלבים בהתפתחות מנהיגותית של מנהיג. המודל שואב השראה מן המודל של פאולר: "שלבים בהתפתחות אמונית". זהות מנהיגותית מורכבות מתפישות, ערכים ואמונות של המנהיג. מציע קודם לקרוא בנחת ולהעמיק במודל ורק לאחר מכן לנסות לזהות את מיקומכם בשלבי המודל השונים. חשוב לציין כי המודל הוא דינמי ולכן השלב בו נמצא המנהל/מנהיג משתנה בהתאם למיקומו בארגון והתפתחות האישית מקצועית שלו.
לאורך כל הפוסט נתייחס לרכיב המנהיגותי של המנהל בהובלת אנשים ולכן יצויין כמנהיג.

שלבי התפתחות מנהיגות באסְפַּמְיָ"ה

בלתי נפרדת
אינטואיבית
סתמית פשוטה
פורמלית/ פרשנות מוסכמת
מתבוננת אישית
יוצרת חיבורים
הוליסטית אחדותית

פירוט השלבים:
שלב מקדים:
מנהיגות בלתי נפרדת
 “Undifferentiated” Leadership
מתאפיינת בתחושת הביטחון מהסביבה הקרובה הנוצרת על ידי מנהלים ישירים/עקיפים, חברי צוות ושותפים לתפקיד. תחושת הביטחון תלויה במידת החום, והמוגנות אל מול חוויה של פגיעה, הזנחה והתעללות בסביבת העבודה. במידה והמֻנְהָג: ה"מנהיג לעתיד" מקבל טיפול מסור, אוהב ועקבי, הוא מפתח אמון וביטחון כלפי העולם והארגון בו הוא גדל. נוצר בסיס ראשוני לתקווה, חזון שיהפוך בעתיד ל"אני מאמין ניהולי". אין עדיין מחשבות על מנהיגות. התשתית והביטחון לעתיד נבנים כעת דרך חווית המֻנְהָג.

שלב 1:
מנהיגות אינטואיבית
 “Intuitive” Leadership
מכיוון שהאדם בשלב זה עדיין אינו מגדיר את עצמו כמנהיג, מתאפיינת חשיפה לא מוגנת של המנהיג לתת מודע. הוא מתפקד כחלק מצוות, לעיתים ממונה כסגן או ממלא מקום של מנהיג הצוות/ארגון. הוא עדיין לא נחשף למודלים או כלים מנהיגותיים ולכן הדימויים הם אינטואיטיביים בעיקר סביב טוב או רע במנהיגות. דמיון ומציאות ארגונית הם אחד, הבאים לידי ביטוי בעצמאות ויוזמה. אין עדיין הפרדה ברורה בין מעגל השפעה/דאגה או ייחוס פנימי/חיצוני. עוצמתו של השלב הוא ביכולות של המנהיג בראשית דרכו, לדמיין ולתפוש את העולם דרך דימויים משמעותיים ונרטיבים. קבלת ההחלטות היא אינטואיטיבית, ואינה מבוססת על מודלים או כלים ניהוליים נלמדים/נרכשים. תפישת העולם היא שחור לבן ולכן המנהיג משליך את תחושותיו וחוויותיו על הסובבים אותו. אין הפרדה בין פרשנות לתופעה ולכן הכל מתנהל לפי דרכו של המנהיג לעתיד.

שלב 2:
מנהיגות סתמית פשוטה
“Simple-Literal” Leadership
למנהיגים בשלב זה יש אמונה חזקה בקיום צדק ובהדדיות של הארגון (תפישת שכר ועונש לפי התנהגות וביצועים). תפיסות או מודלים ניהולים מקבלים פרשנות מילולית בלבד (פשט ללא דרש), החשיבה היא קונקרטית ולוגית. סגנון המנהיגות הוא אך ורק על פי הספר. תפישת המנהיגות כמרשם או נוסחא כמו בספר בישול. שימוש רק בכללי "עשה ואל תעשה" כלשונם. שלב זה מאפיין מנהיג בראשית דרכו המוביל דרך פרדיגמות, מודלים ותיאוריות בלבד. כל דבר המתרחש במציאות עובר סינון והמשגה (פילטריזציה) דרך מודלים או כלים מנהיגותיים. השפה מורכבת מסיסמאות, מושגי יסוד, הגדרות פשוטות, אין ראיית עומק, אין עדיין יכולת לראות ולהכיל מצבי מנהיגות מורכבים.
המעבר לשלב הבא נובע מהצורך לישב סתירות הקיימות בין התיאוריה: המודלים, לבין המציאות. פער זה מוביל אצל המנהיג להתבוננות או חשיבה על משמעויות הדברים. המנהל בארגון של המנהיג בראשית דרכו, עדיין נתפשת כדמות הורית.

שלב 3:
מנהיגות פורמלית/ פרשנות מוסכמת
“Synthetic-Conventional” Leadership
החשיבה של המנהיג מתאפיינת בחשיבה יותר מופשטת לפי המוסכמות הקיימות בארגון. מתחילה להיווצר זהות מנהיגותית דרך נטייה לאמץ אמונות ניהוליות המקובלות על מנהיגים אחרים, קולגות, מנטורים ואמצעי תקשורת. המנהיגות נתפשת דרך המנהיגים והאמונות הקיימים בסביבת המנהיג ובקהילה אליה הוא/היא שייך/ת, או הארגון בו הוא גדל. הלויאליות לארגון בשיאה, תחושת השייכות בולטת וקיימת בהלימה כמעט מוחלטת למטרות וייעדי הארגון. כמעט אין הפרדה בין זהות המנהיג לארגון. המענה לסתירות הפנימיות בין התיאוריה לפרקטיקה או בין החזון למעשים, הוא דרך התבוננות במנהיגים הסובבים. זוהי מנהיגות קונבנציונאלית המבוססת על מוסמכות חברתיות. המעבר להתבוננות פנימית בשלב הבא נובע מסתירות בין מקורות סמכות חיצוניים שונים. לעיתים חווית התרחקות מן הארגון (פיזית/רגשית) מזרזת את תהליך הבחינה העצמית סביב הערכים והזהות האישית של המנהיג.

שלב 4:
מנהיגות מתבוננת אישית
“Individuating-Reflective” Leadership
המנהיג לוקח אחריות אישית על אמונותיו ודעותיו. זהו שלב המאופיין בחרדה ומאבק פנימי. המנהיג מחפש את הקול הפנימי שלו, סולם ערכיו, "אני מאמין אישי", ללא תלות בסובבים אותו. זהו תהליך של ספרציה ואינדווידואליזציה. תהליך החיפוש הוא פנימי ועמוק. קיימת פתיחות למורכבות עולם המנהיגות ומודעות לסתירות פנימיות. חוזקות השלב הן בהתבוננות הפנימית על הזהות (העצמית) כמנהיג ביחס לתפישת העולם (האידיאולוגיה והמודלים). המעבר לשלב הבא נובע מתהליך של "אובדן התמימות"- חוסר נוחות וקולות פנימיים שעולים ביחס לפשרות בארגון או בסביבה. השאיפה היא לגישה יותר דיאלקטית מרובדת (רב ממדית). המנהיגות היא ביטוי של הערכים והאמונות של היחיד כתוצאה מתהליך החיפוש העצמי.

שלב 5:
מנהיגות יוצרת חיבורים
“Conjunctive-Integrative” Leadership
השלב מתאפיין בהכרה בפרדוקסים ובייחודיות שלי כמנהיג. מצב או תיאור של משהו שקיים מעבר למוכר ולידוע. פרדוקסים הקיימים במציאות, וקשורים לדימויים או פנטזיות, כחלק מן המערכת האירגונית גורמים למנהיג לחפש בארגונים/עולמות אחרים את המענה. מתעוררת מכוונות לאחרים (מנהיגים מעולמות תוכן אחרים, מדינות ותרבויות שונות ואף אמונות והנחות יסוד חדשות). מתפתחת פתיחות לפרדוקסים ולעמדות/נקודות מבט מנוגדות. הלמידה המנהיגותית היא מתוך מודעות עצמית תוך הכרה בגבולות ומגבלות אישיות. שלב זה מתאפיין ביכולת מצד אחד להיות מחובר למשמעויות (מגוונות) ובמקביל לשמור על הסתכלות מפוקחת כמנהיג. המעבר לשלב הבא נובע מחלוקה או הפרדה בין הדברים הניתנים לאחדות והיכולת להתעלות מעליהם. המנהיגות נתפשת כחיבור בין הייחודית  שהיא ביטוי אישי עצמי, עם כיוונים או דמויות הקיימים בארגונים וסגנונות אחרים בעולם. הרכיב האינטגרטיבי בא לידי ביטוי בהתמודדות עם מציאות מורכבת היא דרך תפישת "גם וגם" (במקום בחירה רק באחד), והמשלים מתקיים בחשיפה ובקבלת סגנונות ותפישות מנהיגות שונות המתחברות לתפישת מנהיגות ייחודית אחת. השינוי המהותי שעובר המנהיג בשלב החמישי הוא ההבנה שייחודיותי כמנהיג מצויה באחריותי לאדם אחר: לי כמנהיג אין תחליף בעיניין אחריותי. אין לי יכולת להתחמק מה"עצמי" שלי שהוא יחיד ומיוחד. להיות מנהיג חופשי משמעו לעשות רק מה שאיש לא יוכל לעשות במקומי.

שלב 6:
מנהיגות הוליסטית אחדותית
“Universalizing” Leadership
זהו שלב נדיר, המנהיגות נתפשת דרך האמונה באחדות מנהיגותית אוניברסאלית. בשלב זה נוצרת אצל המנהיג מערכת אמונית אוניברסאלית של אחדות עם כל האנשים/היישויות בעולם. האוניברסאליות נתפשת כגלובלית והיא יכולה להיות דיסיפלינרית (לפי התמחות מקצועית, תרבותית, אתנית...) או כוללת (לכל בני האדם). אירועים קונפליקטואליים לא נחווים או נתפשים אצלו יותר כפרדוקס, הם חלק מן ההוויה האוניברסלית. כל עימות או מורכבות נתפשים כחלק מההוויה העולמית: מגיפת הקורונה, משבר האקלים, בועת הייטק/נדל"ן, משבר כלכלי עולמי, גזענות/אנטישמיות גואה, מלחמה באוקראינה, מתקפת טרור בינלאומית, אלימות חברתית, וכ'ו. ברגע שהראייה היא אוניברסלית (ולא לאומית או מדינית) המנהיג מוביל מגמות גלובליות ותופעות מתפרצות.
אין יותר הפרדה בין ההוויה האישית של המנהיג, לזו של המנהיגים האחרים ושל היקום. שלב זה מאפיין גם מנהיגים רוחניים הסוחפים אחריהם עדת מאמינים ללא קשר לדת, מין או גזע. ניתן לכנות שלב זה כ"הארה"- התעלות רוחנית מנקודת מבט אוניברסאלית והתאחדות עם כל הברואים. המנהיגות נתפשת כהוויה של אחדות (מקצועית, לאומית או אנושית). המנהיג הופך להיות חלק מהוויית האחדות עם  כל היצורים והיישויות

 

סיכום שלבי התפתחות המנהיגות על פי מודל מנהיגות באסְפַּמְיָ"ה מאת ניר גולן

שלב מקדים:
מתאפיינת בתחושת הביטחון מהסביבה הקרובה: מנהלים ישירים/עקיפים, חברי צוות ושותפים לתפקיד.
שלב 1:
מכיוון שהאדם בשלב זה עדיין אינו מגדיר את עצמו כמנהיג, מתאפיינת חשיפה לא מוגנת לתת מודע. הוא מתפקד כחלק מצוות, לעיתים ממונה כסגן או ממלא מקום של מנהיג הצוות/ארגון.
שלב 2:
למנהיגים בשלב זה יש אמונה חזקה בקיום צדק ובהדדיות של הארגון (תפישת שכר ועונש לפי התנהגות וביצועים). תפיסות או מודלים ניהולים מקבלים פרשנות מילולית בלבד (פשט ללא דרש), החשיבה היא קונקרטית ולוגית.
שלב 3:
החשיבה של המנהיג מתאפיינת בחשיבה יותר מופשטת לפי המוסכמות הקיימות בארגון. מתחילה להיווצר זהות מנהיגותית דרך נטייה לאמץ אמונות ניהול המקובלות על מנהיגים אחרים, קולגות, מנטורים ואמצעי תקשורת.
שלב 4:
המנהיג לוקח אחריות אישית על אמונותיו ודעותיו. זהו שלב המאופיין בחרדה ומאבק פנימי. המנהיג מחפש את הקול הפנימי שלו, סולם ערכיו, "אני מאמין אישי", ללא תלות הסובבים אותו.
שלב 5:
השלב מאפיין בהכרה בפרדוקסים ובייחודיות שלי כמנהיג. מצב או תיאור של משהו שקיים מעבר למוכר ולנסוע. פרדוקסים הקיימים במציאות, וקשורים לדימויים או פנטזיות, כחלק מן המערכת האירגונית גורמים למנהיג לחפש בארגונים/עולמות אחרים את המענה.
שלב 6:
זהו שלב נדיר, המנהיגות נתפשת דרך האמונה באחדות מנהיגותית אוניברסאלית. בשלב זה נוצרת אצל המנהיג מערכת אמונית אוניברסאלית של אחדות עם כל האנשים/היישויות בעולם. האוניברסאליות נתפשת כגלובלית והיא יכולה להיות דיסיפלינרית (לפי התמחות מקצועית, תרבותית, אתנית...) או כוללת (לכל בני האדם).

 

בלתי נפרדת

חווית ביטחון של המֻנְהָג במנהיגו המסייעת לו לפתח תקווה וראיית עתיד.

אינטואיבית

מנהיג שאינו מוגדר עדיין רשמית ולכן לא מבחין בין פנטזיה למציאות ורואה במנהל שלו דמות הורית ומודל חיקוי.

סתמית פשוטה

מנהיג כפשוטו הלוקח את המנהיגות כדברה וכלשונה ללא עומק או דרש.

פורמלית/ פרשנות מוסכמת

מנהיג הנותן מענה לסתירות דרך מוסכמות. התמודדות עם מורכבויות וקונפליקטים בין התיאוריה למעשה דרך מוסכמות חברתיות.

מתבוננת אישית

חיפוש הייחודית תוך התבוננות פנימית להפרדות מהסביבה ומציאת ה"אני".

יוצרת חיבורים

מתבונן ושואל שאלות ומוצא את התשובות מחוץ לארגון או החברה שמסביבו.

הוליסטית אחדותית

מנהיג אוניברסלי דרך מנהיגות שלמה אחדותית (הקונפליקטים כחלק מן השלם).

 

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul