The Spark of Swarm learning

להצית את הניצוץ של המח"ר

"נִיצוֹץ אֶחָד בְּצוּר לִבִּי מִסְתַּתֵּר,
נִיצוֹץ קָטָן – אַךְ כֻּלּוֹ שֶׁלִּי הוּא,
לֹא שְׁאִלְתִּיו מֵאִישׁ, לֹא גְנַבְתִּיו
כִּי מִמֶּנִּי וּבִי הוּא."

לֹא זָכִיתִי בָאוֹר מִן-הַהֶפְקֵר/ תרס"ב/ חיים נחמן ביאליק

השינוי החדש שמבצע משרד החינוך במקצועות המח"ר מתמקד במקצועות מורשת, חברה ורוח – היסטוריה, ספרות, אזרחות, תנ"ך (בהתאמה לפי המגזרים). מקצועות אלה יעברו שינוי במתכונת ההוראה, הלמידה והערכה. למידת נחי"ל הוא מודל פדגוגי המותאם בתפישתו להוראת מקצועות המח"ר. למידת נחי"ל- למידה המבוססת על מנגנון הובלה עצמי (לומד עצמאי) תלוי פרט או נחיל: "להקה של בעלי חיים, בעיקר חרקים.", מותאם למציאות באקוסיסטם. זו למידה מסוג אחר: למידה רב-שכבתית (נחילים). "עוֹשִׂין פַּרְנָסָה לִנְחִיל שֶׁלִּדְבוֹרִים, בִּשְׁבִיל שֶׁלֹּא יִבְרַח, אֲבָל אֵין צָדִין אוֹתוֹ בַּתְּחִלָּה." (תוספתא מסכת ביצה – פרק ג, הלכה דמטרת הלמידה על פי מודל נחי"ל:

Dobeing - To Do my Being לממש את ההוויה (מהות, זהות ומשמעות) של הלומד

המודל שייך לאסכולה הסולאגוגית Soulagogy השמה במרכז את תהליך ההתפתחות של נפש הלומד. במרכז המודל נמצאת נפש הלומד על שלושת לבושיה: מחשבה, דיבור ומעשה. הלבושים של נפש הלומד משתנים וגדלים במעבר בין שלבי המודל: נוכחות, חיפוש, יצירה ולימוד האחר. מימוש שלושת הלבושים הואDobeing

To do my Being - לעשות את ההווייה שלי, משמע "הנני"- הנה אני נוכח (הווייתי) במציאות.

תהליך הלמידה של מקצועות המח"ר מתחיל בניצוץ הפנימי האישי של הלומד "כֻּלּוֹ שֶׁלִּי הוּא" וממשיך למחשבה: בחירה ותכנון, עובר לדיבור פנימי: דיוק המילים והכוונות דרך המשגה ושיום, משם לדיבור החיצוני: הסבר של מחשבותי וכוונותי, ולמעשה: יישום בפועל של הווייתי דרך הביצוע בפועל. העשייה משפיעה ומעצבת את המציאות (לעיתים יוצרת מציאות חדשה). התהליך ספיראלי משום שמעשי התלמיד משפיעים גם על מחשבות ומציאות של אחרים.

שלבי למידת נחי"ל של הלומד במקצועות המח"ר:

·      נוכחות  Participatingעל ידי לקיחת אחריות

·      חיפוש Searching דרך הקשבה והתבוננות

·      יצירה Naming שיום דרך יצירתיות

·       לימוד האחר Adaptive learning תוך שיתופיות

נוכחות:

שלב הבחירה בלמידת מקצוע המח"ר, כניסה לתהליך הלמידה ולקיחת אחריות מקצה לקצה: (End to End Accountability) ה- Intention הכוונה של הלומד או ההתכוונות של הלומד לתהליך הלמידה. מציאת הניצוץ של התלמיד במקצוע המח"ר הנלמד- "בְּצוּר לִבִּי מִסְתַּתֵּר": התמקדות בנקודה מסויימת בתהליך הלמידה (הטריגר להתחיל את התהליך, משהו שלכד את תשומת הלב ועורר את הצורך והמוטיבציה להתחיל את התהליך. הוא יכול להיות חיצוני: יוטיוב, אירוע, חשיפה למשהו חדש, או פנימי: שאלה שהתעורר עמה בבוקר או קושי/ אתגר/ בעיה שנתקל בהם באופן אישי ועוררו את סקרנותו). הסקרנות מעוררות עונג אצל הלומד, מחייבת אמונה בעצמו (self-efficacy), בתהליך הלמידה, מעלה מוטיבציה פנימית לתהליך הלמידה, לקיחת אחריות על תהליך הלמידה Accountability ורצון להצליח בו. אמונה שמובילה לעונג ומייצרת רצון אצל הלומד. זהו שלב של מודעות, אחריות ובחירה בתהליך הלמידה של הלומד. התחייבות של הלומד עם עצמו לצאת לדרך. שלב הנוכחות מבוסס חוללות עצמית Self Esteem-  היכולת של הלומדים השונים לממש את עצמם באופן עצמאי ולהניע את עצמם לפעולה ולמידה, חיונית ליכולתם להסתגל למציאות המשתנה. הוא בוחר להיות נוכח במרחב. הוא לא רק נוכח במרחב, לא רק צופה Observer, אלא הוא לוקח עליו אחריות. הוא מבין שהנוכחות שלו במרחב חשובה והוא רוצה להיות חלק ממנו, ללמוד אותו ואולי בעתיד אף להשפיע עליו או לשנותו. מחשבה מעוררת מציאות: סקרנות/ אמונה שהופכת לרצון שמייצר בחירה/ אחריות.

חיפוש:

שלב ההתפשטות, ההרחבה, דיוק הצורך "כִּי מִמֶּנִּי וּבִי הוּא" (הניצוץ הראשיתי הנובע מן האמונה בתהליך) דרך זיהוי וחיפוש מגמות עתידיות, כיוונים, אופציות. בניית תכנית עבודה, הקשבה לעצמי ולסביבה. באמצעות הקשבה אמיתית חוץ ותוך אישית באותם אזורי התחדשות, כשהלומד מקשיב לעצמו ולסביבה, מתחילה הלמידה באופן מעשי. הקשבה חוץ ותוך אישית דורשת מודעות עצמית גבוהה לתהליכים הפנימיים המתרחשים אצל הלומד במקביל לתהליכים החיצוניים. מרחב כזה מזמן גם תחושה של משחק - לא הכל ברור מיד כשנכנסים למרחב החיפש. הלומדים מתבקשים לחקור את מרחב המח"ר, לנווט בתוכו ולגלות באופן אקטיבי אילו אפשרויות למידה הוא מגלם בתוכו. כלומר, הלומדים אחראים במידה רבה על תהליך הלמידה שלהם ועל הרכבת חוויית הלמידה האישית, מתוך המגוון המוצע. זה כמובן מתחבר להיבטים של פרסונליזציה ועידוד יכולות של למידה עצמאית. הלמידה מתרחשת במציאות מבוססת חיפוש המח"ר: הזדמנויות ללמידה והעשרה. כוחו של החיפוש הוא בהיותו מאפשר עמימות לשהות בו-זמנית בעשייה Doing ובהוויה Being גם יחדDobeing  החיפוש הוא תוך כדי תנועה במרחב המח"ר גם פנימה וגם החוצה. כתוצאה משלב החיפוש הלומד יוצא להמשך הדרך עם כיוון, רעיון, תכנית פעולה, מחשבה חדשה שהוא רוצה להפוך אותה למעשה. דיבור מייצר תהליך: ההקשבה הפנימית והחיצונית מסייעות לדיוק הצורך, מציאת כיוון ובניית תכנית ללימוד המח"ר.

יצירה:

היצירה מהווה את הבסיס לשלב השלישי של מודל נחי"ל. בעזרתה הלומד מגדיר, מדייק ומשיים את תוצרי הלמידה של מקצועות המח"ר. ללא יצירה לא תיווצר למידה חדשה, ועקב כך גם לא תשתפר הזהות האישית של הלומד: מחשבה, דיבור ומעשה. התוצר המשמעותי ביותר של שלב היצירה שִיוּם - Naming הוא שפה חדשה, מילון מונחים חדש, המתאר בצורה מדויקת יותר את העשייה והלמידה במרחב המח"ר. המשך הפיכת הניצוץ לחלק מן המציאות, מעשה, ביצוע היצירה בפועל. שלב זה דורש אומץ וגבורה להתנסות, ליצור, לטעות. תנועה של יצירה, שיום והמשגה של תהליך הלמידה, מושגים חדשים, שפה חדש/ה מעצבים מציאות מח"ר חדשה. המשגת ההתנהגויות תורמת גם היא להתהוות ההתנהגויות עצמן, או לכל הפחות מגבירה את עוצמתן. כך נוצר מנגנון חדש של למידה מייצרת מציאות מח"ר. היכולת לאתר ולזהות מגמות קשורה ישירות למעורבות בהתרחשויות ("להיות נוכח" Dobeing). הלמידה מושפעת בעיקר מה"מיוחד" שבכל לומד. המשגת המגמות החדשות בהתהוותן עוזרת ליצירה מותאמת מציאות מח"ר. ככל שהלומד יזהה וייצור מענה מוקדם יותר, הוא יוכל ליהנות מהתהליך ומתוצרי הלמידה למשך זמן ארוך יותר. מעשה המעצב מציאות המח"ר: היצירה המעשית מולידה מילון מונחים המשפיע על שלושת הלבושים.

לימוד האחר:

שיתוף הקבוצה/קהילת הלומדים, בתהליך למידת מקצועות המח"ר שעבר ובתוצריו. קבלת משוב עמיתים דרך הוראת ולימוד האחר (השותפים במרחב המח"ר), הכרה והוקרה לעונג בתהליך הלמידה, בלימוד האחר, להיות Trusted advisor. שיתוף ולימוד האחר במושגים החדשים ובתהליך הלמידה דרך כלי מדיה שונים. מחשבה, דיבור ומעשה שלי משפיעים על לבוש האחר. ככל שהלומד לקח אחריות גבוהה יותר על הלמידה במרחב המח"ר, חיפש וזיהה מגמות, הזדמנויות ופערים חדשים, תוך הקשבה פנימית וחיצונית, יצר מושגים חדשים ותאר בעזרתם בצורה מדויקת את המציאות החדשה, לימד את האחרים והשפיע על התנהגותם, הוא הצליח יותר בלמידת נחי"ל.

סיכום

במקום בחינות הבגרות המסורתיות בתנ"ך, תורה שבעל פה, היסטוריה, אזרחות וספרות, יבצעו התלמידים סדרה של מבחנים ועבודות יצירתיות שונות באופן עצמאי או בקבוצה. חלק מהעבודות תיבדקנה על ידי המורים בבתי הספר וחלקן תישלחנה באופן מדגמי לבדיקה כלשהי על ידי בודקים חיצוניים. בשלב השני של הרפורמה יבצעו קבוצות של תלמידים עבודה שבה יסקרו "טקסטים מכוננים" ויתייחסו אליהם בצורה יצירתית מנקודות מבט של מקצועות המח"ר השונים.

מודל נחי"ל מורכב מארבעה שלבי למידה:

1.    נוכחות (השתתפות): הלומד לוקח אחריות על הלמידה.

2.    חפוש (הקשבה): בשלב השני באמצעות הקשבה אמיתית, כשהלומד מקשיב לעצמו ולסביבה, מתחילה הלמידה באופן מעשי.

3.    יצירת שפה (שיום): הלומד מגדיר, מדייק ומשיים את תוצרי הלמידה. 

4.    למידה אדפטיבית/שיתופיות: זיהוי של המגמה הנוכחית (שייתכן שתשתנה או תהפוך ללא רלוונטית תוך זמן קצר), המשגתה, והפיכתה למציאות חדשה.

הפדגוגיה של המח"ר מבוססת למידת נחי"לנוכחות, חיפוש, יצירה, לימוד האחר היא למידה מסוג אחר: היא למידה בפועל, מבוססת מנגנון הובלה עצמי, המותאם למציאות מרחב המח"ר. "נִיצוֹץ אֶחָד בְּצוּר לִבִּי... כִּי מִמֶּנִּי וּבִי הוּא." הניצוץ של הלומד מתגלה ומזוהה בשלב הנוכחות, הוא הולך ומתפשט בשלב החיפוש, הופך להיות מעשי בשלב היצירה ומופץ לאחרים בשלב לימוד האחר. הניצוץ הוא חלק מנפש הלומד העטופה בשלושה לבושים: מחשבה, דיבור ומעשה. למידת נחי"ל מחייבת נוכחות ומעורבות. ללא מעורבות, עידוד של קשרים והנעה לפעולה לא תיתכן למידה משמעותית. על הלומד להיות חלק מההתרחשות ובעל יכולת להשפיע עליה- המעורבות באזורי ההתרחשות, מאפשרת קישוריות, חפיפה בין מערכות, ומאפשרת ללומד במהלך ההתרחשות להיות רלוונטי ולהשפיע עליה ולכן המח"ר מקבל משמעות אמיתית של מחר- עתיד. לאור ההשתנות המתמדת של מרחב המח"ר והמאפיינים האמורים, אנחנו ניצבים בפני אתגר חינוכי נרחב- חתירה מתמדת למעורבות וללמידה מותאמת, על מנת לרתום ולהניע מגמות, שילבשו צורות למידה שונות בעזרת למידת נחי"ל.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

What's Left by Tuvia Rübner

Our shared grief brings gifts

Political Depression by Nir Golan