Roles in working group

 

תפקידים לפי צורכי הפרט בקבוצה/ ניר גולן


ריצ'ארד לאבוי, בספרו "פריצת דרך במוטיבציה", מגדיר שמונה צרכים המניעים ללמידה. לאבוי מפרט כלים ושיטות יעילים שבהם ניתן להשתמש לשם עידוד כל לומד להגיע להצלחה. הגישה מבוססת על זיהוי הסגנון המוטיבציוני של כל לומד. התאמתי את הצרכים, שהוגדרו על ידו ועל פי שיטתו, לסוגי התפקידים השונים בקבוצה. פירוט שמונת הסוגים של התפקידים לפי צורכי הפרט:

חברתי - עסוק רוב הזמן במילוי הצורך החברתי שלו. חשוב לו להיות שייך לקבוצה מגובשת. מעודד שיח בעיקר סביב היכרות אישית, חברות ורעות. מציע פעילויות של אירועים חברתיים ואישיים מחוץ לשעות המפגש והעבודה. מוביל אינטראקציות בינאישיות שאינן תמיד מקצועיות או רלוונטיות לתהליך הלמידה. מתעניין בחייהם האישיים של כל הפרטים בקבוצה. משקיע את מרב מאמציו בגיבוש החברתי של הפרטים בקבוצה דרך פעילויות חברתיות (ציון ימי הולדת, ארוחות משותפות וכולי).

      ערכו המוסף הוא גיבוש הלומדים ל"יישות הקבוצתית".

עצמאי - עובד באופן עצמאי ללא תלות בפרטים אחרים. מעדיף אנשים עצמאיים לידו, ולא רואה חשיבות או צורך לקיומן של אינטראקציות בינאישיות שאינן מקצועיות. הוא מתפקד כישות אוטונומית ללא צורך בשום גורם ניהולי או ממשק חיצוני אחר. מגיע למפגשי קבוצה בדיוק בזמן, אינו משוחח עם חבריו בנושאים שאינם מקצועיים. פעיל מאוד במהלך המפגש כל עוד הוא רלוונטי לתהליך הלמידה המקצועי. נמנע מלהשתתף בכל פעילות של קבוצה שאינה מקצועית.

      ערכו המוסף הוא מיקוד ה"יישות הקבוצתית" בתוכן המקצועי.

תלוי סטאטוס - עוסק כל הזמן במעמדו, מיקומו היחסי ומיצובו בקבוצה. ייתכן שיעסוק במאבקי כוחות ובנושא המעמדות בקבוצה. הוא תופס את הקבוצה שלו כ״מועדון חברים סגור״ וממתג את עצמו בנורמות התנהגות ייחודיות. חשוב לו באופן כללי הכבוד האישי והמקצועי ולכן עוסק במיצובו בכלל ובמהלך המפגש בפרט. מתעסק בסמלי סטאטוס, כגון מיקום פיזי בקבוצה, נראות חיצונית, לבוש וכולי.

      ערכו המוסף הוא במיתוג ה"יישות הקבוצתית" והגדרת ייחודה.

סקרן - עסוק כל הזמן בחקירה כדי לדעת מה קורה במקצוע, בתוך קבוצה ובארגון. בעל מעורבות רבה בערוצים שונים כדי לאסוף עוד מידע. רוב הזמן יאסוף שמועות וחדשות. הצורך העיקרי שלו הוא לדעת הכול, ולכן כל ערוץ תקשורת רלוונטי עבורו לאיסוף מידע חדש. הוא ידאג לעדכן את הקבוצה בכל החידושים המקצועיים, הטכנולוגיים, החברתיים והארגוניים. הוא אינו הולך רכיל, ולכן בשתפו בעדכונים אינו מציין שמות כדי לא לפגוע בצנעת הפרט.

      ערכו המוסף ל"יישות הקבוצתית" הוא הידע הרב שהוא מעתיר.

דעתן - כל הזמן מתווכח בינו לבין עצמו ועם הסובבים אותו, הוויכוחים הם שגרת חייו. מוביל מפגשים בוויכוחים ובצעקות. השיח עמו הוא על מי צודק ו"אמרתי לך". חשוב לו שיקשיבו לדבריו, שיוכל להביע את דעתו ללא הפרעה או התפרצות. הוא מתעקש לסיים כל דיון או ויכוח באמירתו האישית. חשוב לו מאוד "להיות צודק".

      ערכו המוסף בא לידי ביטוי בעוררות ה"יישות הקבוצתית" דרך הצורך שלה לתת לו מענה מדויק ומקצועי.

שתלטן - מוביל אחרים ב"מרחב הקבוצתי" דרך שליטה בהם. עיסוקו כל הזמן במי מוביל ומתי. לוקח אחריות מלאה על כל תהליך למידה המתרחש בקבוצה, ולעתים משתלט על הדיון או השיח סביבו. נמצא ליד מוביל המפגש ונהנה מאוד להוביל את המפגש בעצמו. דורש שהמפגשים יתחילו ויסתיימו בזמן, מנהל את ההפסקות. דואג שייכתב פרוטוקול או תיעוד מלא לכל מפגש, והוא מפיץ אותו לכל חברי הקבוצה.

      ערכו המוסף ל"יישות הקבוצתית" הוא הסדר והארגון הנשמרים על ידו.

הישגי - מייצר אווירת תחרות קבועה ב"מרחב הקבוצתי": תחרות בין הלומדים. שואף להצטיינות גם ביחס לקהילות אחרות ולניצחון בתחרות אם היא קיימת. נהנה לייצר בין חברי קבוצה תחרות. מייחס חשיבות רבה למיקום היחסי שלו בתוך הקבוצה וביחס לקהילות מקצועיות אחרות, מבחינת הישגיו המקצועיים. לדעתו "בלי תחרות אין תהליך למידה ואין הישגים מקצועיים". שואף להיות תמיד במקום הראשון ולהצטיין.

      ערכו המוסף ל"יישות הקבוצתית" בהיותו המנוע להצלחה.

מסגרתי - מייחס חשיבות רבה למסגרת קבוצה ביחס לעצמו וביחס לארגון. ממתג את עצמו, דרך גאוות קבוצה- שייכות לקבוצה, מרבה להתנדב ולהשתתף בכל פעילות שמייצרות מסגרות, כגון ארגון ארוחה משותפת, אירוע פרידה וכולי. זהותו האישית מוגדרת דרך שייכות לקבוצה. המוטו שלו ״אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד״. הזהות הקבוצתית של קבוצה חשובה לו ומסייעת לו ביצירת השייכות שלו למסגרת.

      ערכו המוסף ל"יישות הקבוצתית" בחיזוק ערכי הנתינה.

 

·       חשוב להדגיש כי בכל אחד מהלומדים בקבוצה קיימים כל שמונת המאפיינים במינונים משתנים, ולכן תיתכן החלפת תפקידים במהלך תהליך הלמידה השלם.

 

לקוח מתוך הספר "הקהל"- המדריך השלם להובלת קהילה מקצועית לומדת על-פי מודל סנהדרי"ן/ ניר גולן/ הוצאת אוריון/ 2019 (עמ' 46-48)

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul