The BoSeM model for leading the Soul


 מודל בש"ם להובלת נפש האדם

ייעודה של ההגשמה העצמית על פי רוג'רס (Rogers, 1951) הוא יצירה עצמית והגדרת תכלית עתידית. ייעודה של האקטואליזציה העצמית הוא הגשמת מטרות העצמי כאן ועכשיו. מודל בש"ם פותח על-ידי ניר גולן בכדי לסייע לאדם לזהות ולהגדיר את יכולות עצמו וליישם את מטרותיו באופן מיידי. הפוטנציאל הטמון בכל אדם על-פי מודל הבש"ם נבחן דרך האקטואליזציה העצמית שלו, במציאות המיידית, תוך לקיחת אחריות אישית רבה יותר על דרכו שלו. במקביל הוטבע על-ידי גולן, המונח Dobeing המגדיר את מימוש הוויה עצמית: Doing the Being. זהו מצב הווייתי (אונטולוגי) חדש.
המונח Dobeing מאחד את שני המונחים, ומגדיר אותם כמימוש ההוויה העצמית דרך זיהוי שלושה מעגלי הבש"ם:
בטן: תשוקות Passion
שוטף: יכולות Capabilities
מיוחד: ייחודיות Uniqueness
החלק המשותף לשלושתם, הוא מימוש ההוויה העצמית Dobeing.
שלושת המעגלים יכולים להישאר רק בתחום ההוויה ה-Being, אך ניתן לממשם ולהעבירם ל-Doing. מעבר זה מההוויה לעשייה, הוא מימוש ההוויה העצמית. לכל אדם יש את הבש"ם האישי שלו.
בושם מופק כיום מחומרי ריח המומסים בתוך ממס נדיף. ריחו המיוחד של כל בושם נקבע לפי סוג והרכב חומרי הריח (תמציות) ומינונם. תפקיד הממס הנדיף לאפשר התזה נוחה של הבושם כתרסיס. באנלוגיה, לכל אדם יש את הרכב "חומרי הריח" שלו הנובעים מתשוקותיו, יכולותיו וייחודו. כל עוד הוא לא "מתיז" לסביבה את הבש"ם שלו הוא אדם "חסר ריח", בכדי "שיריחו" אותו עליו לתקשר ולממש את הבש"ם שלו.

מימוש הוויה עצמית
הגשמת ההוויה העצמית Dobeing יכולה לבוא לידי מיצוי רק דרך סיפוק התשוקות העמוקות של הפרט. הפרט צריך להיות מודע לתשוקותיו, יכולותיו וייחודו, בהיותם המניע והאמצעי למימוש עצמי תחילה ולהגשמה עצמית. במציאות של חיפוש ומימוש העצמי: אינדיווידואליזם Individualism, קיימים שני מונחי יסוד:
 Self-actualization .Self-realization/
קורט גולדשטיין הגדיר כי המניע של כל אדם הוא מימוש עצמיSelf-actualization 
אקטואליזציה עצמית היא תהליך שבו מביא האדם את עצמו לידי מימוש של העצמי בזמן ובמרחב מוגדרים וסופיים ולשם מטרות מוגדרות.
המימוש העצמי מכיל בתוכו את היצירה העצמית  :Self-realization תהליך ההוכחה שהעצמי כשלעצמו איננו "ממשי" באופן השלם, ועליו לעבור תהליכים אשר בסיומם הוא יגיע למימוש עצמי. המימוש העצמי נפרד מתהליך הגשמת השאיפות של העצמי, מפני שלפעילויות של העצמי, החותר לקראת מימושו, יש מטרה שהיא מעבר לתהליך זה. הפעילויות הללו כשלעצמן מהוות בסיס להגדרתו ולהיווצרותו של מצב הווייתי (אונטולוגי) Dobeing.
החינוך הסולאגוגי Soulagogy עוסק במימוש הבש"ם של הלומד: התשוקות, היכולות והערך המוסף הייחודי של הלומד לחברה: הקניית מיומנויות של תקשורת בין ותוך-אישית דרך יצירת תרבות דיבור ושיח, פיתוח אינטליגנציה רגשית ושליטה עצמית דרך דחיית סיפוקים. חשיבה אוטונומית וביקורתית, ומחויבות ערכית עליונה לכבוד האדם וחירותו.
מימוש הוויה עצמית Dobeing היא בחירה או שאיפה ומצטיירת כבעלת אופי התפתחותי. היא מורכבת ממכלול האפשרויות העומדות לרשות הפרט ומיכולות המימוש שלהן. הפרט, בעל יכולת מימוש ההוויה העצמית, שואף להגשמה עצמית משום שהוא בעל מודעות עצמית כישות נפרדת, ומשום ששאיפותיו נובעות מתוך תובנה פנימית והן בעלות ערך בעבורו.

חינוך Soulagogy עוסק במימוש התשוקות, היכולות והערך המוסף הייחודי של הלומד לקהילה: חשיבה אוטונומית וביקורתית, ומחויבות ערכית עליונה לכבוד האדם וחירותו. הערכת הלמידה בלמידה הסולאגוגית Soulagogy מבוססת יכולת הסתגלות חדשנית: סביב התהוות ויצירת ה- Dobeing של הלומד. תהליך ההערכה והתגמול צריך להיות מותאם לקצב השינוי המואץ במציאות, אשר גובר עם הצורך בשינויים הסתגלותיים. לא ניתן לבצע הערכת תוצרים או התנהגויות, בצורה מדידה כמותית או איכותית. הגישה החדשה להערכת למידה תלויה ביצירת ה- Dobeing של הלומד.
הבש"ם ככלי למימוש הוויה עצמית Dobeing הוא בחירה או שאיפה, ומצטייר כבעל אופי התפתחותי. הבש"ם מורכב ממכלול האפשרויות העומדות לרשות הפרט ומיכולות המימוש שלהן. הפרט, בעל יכולת מימוש ההוויה העצמית, שואף להגשמה עצמית משום שהוא בעל מודעות עצמית כישות נפרדת, ומשום ששאיפותיו נובעות מתוך תובנה פנימית והן בעלות ערך בעבורו. מהות הלמידה צריכה בהכרח להיות שונה כי האתגר העיקרי כיום במערכת החינוך הוא שהבש"ם של הלומד, לרוב אינו בר הערכה חד-משמעית: יש קושי אמיתי לזהות ולהגדיר אותו ובמיוחד "להריח" אותו- לוודא שהלומד ממש את ה- Dobeing שלו.









תגובות

  1. מאוד התחברתי שלכל אדם יש את הבש"ם שלו. כל אדם שונה מהאחר.
    המימוש העצמי הוא אחד מהמטרות שבחיי. בכל דבר שאני עושה, חולמת, שואפת, אני מאחלת לעצמי לממש את היכולות שלי ואת הבש"ם שלי.
    תהליכים דורשים הרבה, חשוב תמיד לראות את הדרך ולהינות ממנה, אבל ללא ספק, כמו שנאמר במאמר צריך להיות מותאם למציאות ולשינויים בחיינו.

    השבמחק

  2. בתור מורה לחינוך מיוחד אני מאוד מתחברת למודל הבושם . אנו תמיד מנסים לסייע לתלמידים שלנו להגיע למימוש עצמי, למימוש היכולות שלו ושאיפותיו. יחד עם זאת הילדים מתמודדים עם לא מעט קשיים תקשורתיים ושפתיים . מאמר זה חידד לי את הנקודה כי ללא תקשורת בין אישית פיתוח שיח ופיתוח אינטיליגנציה רגשית יהיה קשה לכל אחד להפיץ את הבושם, לכן חשוב מאוד להמשיך ולפעול לקידום יכולות אלו. אני מסכימה עם הנאמר במאמר כי הלמידה חייבת להשתנות למעשה אנו כבר בתוך השינוי. בכיתה אני מקפידה ללמד בכמה מישורים ולתת לכל ילד אפשרות בחירה, הצגת התוצרים נעשית בדרך שהילד בוחר, המטרה היא לתת לכל ילד אפשרות לביטוי עצמי/ להפיץ את הייחודיית שלו.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul