רשומות

מציג פוסטים מתאריך יוני, 2018

The Soulagogic teacher

תמונה
המורה הסולאגוגי לכל אדם קיים מורה פנימי המראה לו את דרכו האישית, מנחה ומכוון אותו בקבלת החלטותיו. המורה הפנימי הוא הבש"ם האישי של כל אדם, הוא מורכב מתשוקותיו, יכולותיו וייחודו. המורה הפנימי מוביל את האדם לאורך כל חייו למימוש עצמי והשגת מטרותיו. סולאגוגיה- הובלת הנפש Soulagogy היא תפישה חינוכית בה המחשבה נפתחת מתוך הנפש, נקשרת עם אובייקטים חיצוניים ומוחזרת אל תוך הנפש, וכך נוצרת המודעות לממשותם וצורתם של האובייקטים. זהו תהליך של Self-realization זיהוי המציאות של עצמי המוביל לתהליך של Self-actualization מימוש עצמי. בתפישה הסולאגוגית Soulagogy תפקיד המורה הסולאגוגי לסייע ללומד להוביל את נפשו: Soulagogy. התהליך הסולאגוגי נובע מהאמונה של הלומד במורה שלו וביכולת שלו לסייע לו להוביל את נפשו כחלק מתהליך הפיתוח האישי. המורה הסולאגוגי הוא התגלמותו וקולו של המורה הפנימי. צורתו האנושית וקולו האנושי של המורה הסולאגוגי היא השתקפות חיצונית של המורה הפנימי. ברמה הגבוהה והעמוקה ביותר אין המורה הפנימי והמורה הסולאגוגי נפרדים, מכיוון שמשימתו של המורה הסולאגוגי היא ללמד את האדם

Victim vs Victor

תמונה
קורבן או מנצח אדם בעמדת קורבן אף פעם אינו מוכן, ולכן הוא טוען שהחיים מפתיעים אותו כל הזמן, גם כאשר אותו אירוע או אותה סיטואציה קורים בשנית. הוא אינו מצליח ללמוד את הלקח ולכן האירועים חוזרים על עצמם בגרסה כזו או אחרת. ישנה תחושה אצל הקורבן, של עצימת עיניים מול המציאות הטופחת לו על הפנים. בערב יום שישי 22.06.18 כתב  ראש הממשלה, מר בינימין נתניהו, בחשבון הפייסבוק שלו: "השבוע נשבר שיא נוסף באבסורד. בפעם הראשונה בהיסטוריה מגישים כתב אישום נגד רעיית מנהיג על אוכל וחמגשיות. אוכל וחמגשיות. עזבו את העובדה שכולם אכלו מהאוכל הזה - עובדי הבית, אורחים רשמיים, אפילו ראשי מדינות". זה לא כל-כך משנה מי אכל מהאוכל ומתי, החשוב הוא שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמוגש כתב אישום נגד רעיית ראש ממשלה מכהן. לא יתכן שכולם טועים. אחד הדברים החשובים בחיים הוא לא לתפוש עמדת קורבן Victim ולחשוב שכולם אשמים. כמנהיג אמיץ, המוביל בדרך מסורה מדינה במשבר, יש להסתכל לאמת "בפנים", ומנקודת מבט של מנצח Victor, שלוקח אחריות על המצב, לומר: מתנצל, טעיתי! נראה כי הקורבן אף פעם אינו נוטה ללמו

SWARM Learning in the Digital Generation

תמונה
למידת נחי"ל בעידן הדיגיטאלי החיים בעידן הסינגולארי/ וירטואלי/ כאוטי מבלבלים מאוד, ולכן משברי הזהות האישית מופיעים בתדירות גבוהה יותר. עודף המידע והשינויים התכופים יוצרים "שגרת משברים" אצל היחיד. היחיד נותר בלי מנגנוני ההגנה הקהילתיים המסורתיים, ונאלץ או נדרש להמציא את עצמו ואת מקומו האישי והחברתי בעולם בכל פעם  מחדש. במציאות שכזו, הולך וגובר הצורך ביכולות אנושיות מגוונות שיעניקו לאדם תחושה של שליטה ורוגע בתוך  ים הסערות והשינויים שסביבו. ה יחיד מחפש יציבות מול קצב השינוי, כ שהכל סביב נדמה עצום ובלתי צפוי . נדרש תהליך ברור פנימי של היחיד מול עצמו. החיים האנושיים הם תנועה מתמדת בין מצבים, ולכן המושג "מערבולת וכיוון" יכול לשמש ככלי לתהליך פנימי זה. "מערבולת וכיוון": המערבולת היא מושג בובריאני המתאר את תחושת הבלבול והכאוס המלווים את האדם בחייו. המערבולת היא מקום מורכב וקשה לשהייה, אך הוא גם פורה מאוד. המערבולת היא המקום של אי-הידיעה, אולם יש בה מצבים בהם אי-הידיעה הופכת לאיבוד שליטה, תחושת מחנק והיסחפות, מצב של איבוד עצמי. החלקים

Dobeing in Professional Learning Community

תמונה
תפישת סנהדרין לקהילות לומדות, אותה פיתח ניר גולן, מבוססת על המושג הויה  Dobeing . קיימות הגדרות רבות למילה הויה: התהוות, היות, מציאות, מהות, קיום, הימצאות, ישות, חיים. מהותה של הלמידה בקהילת סנהדרין היא החיפוש אחר הויה: מהות הקיום האישי, המקצועי, החברתי והקוסמי.  Dobeing  ה-ו-י-ה: הַסְכֵּת וּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל הַיּוֹם וַיְדַבֵּ֤ר מֹשֶׁה֙ וְהַכֹּהֲנִ֣ים הַלְוִיִּ֔ם אֶ֥ל כׇּל־יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר הַסְכֵּ֤ת   ׀   וּשְׁמַע֙ יִשְׂרָאֵ֔ל הַיּ֤וֹם הַזֶּה֙ נִהְיֵ֣יתָֽ לְעָ֔ם לַיהֹוָ֖ה אֱלֹהֶֽיךָ׃ (דברים כז ט) המהר"ל מציע לימוד תורה בחבורה. "'הסכת' - עשו כתות ועסקו בתורה לפי שאין התורה נקנית אלא בחבורה" (ברכות סג ע"ב) הסכת לפי רש"י: הס= עשו, כת= כתות כתות. עשו כתות כתות ועסקו בתורה לפי שאין התורה נקנית אלא בחבורה (מסכת ברכות, דף סג, עמ' ב). בחבורה נוצרת ההקשבה המקשרת בין בני האדם, ומאפשרת יצירת הרמוניה על-ידי צמצום המרחק בין הפרטים השונים, תוך יצירת מרחב שייכות בטוח אחד. תנאי זה הכרחי ליצירת קהילת סנהדרין לומדת. ההקשבה היא כלי להבנת הזולת, ומתן ביטוי ל

The BoSeM model for Educators Professional Development

תמונה
מודל הבש"ם לפיתוח מקצועי לעובדי הוראה פיתוח מקצועי לעובדי הוראה הוא אתגר מורכב בשל השונות הדיסציפלינרית וההטרוגניות בחדר המורים. בכדי לתת מענה למורכבות, נבנתה בבית ספר תיכון "מיתר" גני תקווה, בשיתוף מרכז הפסג"ה ראש העין וצוות ההנהלה, תכנית לפיתוח מקצועי מבוססת מודל בש"ם, תוך שימוש בלמידת נחי"ל. התכנית הסתיימה בהצלחה בפנל תוצרים במליאת חדר המורים תוך הצגת המשך תהליך הלמידה בשנה הבאה. מודל בש"ם: הפוטנציאל הטמון בכל אדם על-פי מודל הבש"ם נבחן דרך האקטואליזציה העצמית שלו, במציאות המיידית, תוך לקיחת אחריות אישית רבה יותר על דרכו שלו. במקביל הוטבע על-ידי גולן, המונח   Dobeing המגדיר את מימוש הוויה עצמית: Doing the Being . זהו מצב הווייתי (אונטולוגי) חדש. המונח Dobeing מאחד את שני המונחים, ומגדיר אותם כמימוש ההוויה העצמית דרך זיהוי שלושה מעגלי הבש"ם : ב טן: תשוקות Passion ש וטף: יכולות Capabilities מ יוחד: ייחודיות Uniqueness החלק המשותף לשלושתם, הוא מימוש ההוויה העצמית Dobeing . שלושת המעגלים יכולים להישאר רק בתחו