רשומות

מציג פוסטים מתאריך דצמבר, 2020

The Empathic Leader

תמונה
המנהיג האמפתי מנהיג אמפתי הוא מנהיג אשר יכול להיות עם העם שלו ולמענו מבלי להתערבב ולהיות במצוקה בעצמו. הווארד א. בוק ( Book, H. E. ) מסביר שאמפתיה היא רכיב חיוני בפסיכותרפיה הן עבור המטופל שמתפקד בצורה טובה יחסית, והן עבור המטופל שמתפקד בצורה פרימיטיבית יחסית: ·         עבור המטופל הבריא יותר, שמודע לעולמו הפנימי ויכול לתקשר אותו למטפל, הגישה האמפתית מחזקת את הברית הטיפולית; ·         עם מטופל פגוע יותר, אמפתיה מאפשרת גישה לעולמו הפנימי – עולם שהמטופל עשוי לא להיות ער לו, וגם אם כן – לא בהכרח מסוגל להמשיג או לדבר עליו . המשפט "ואהבת לעמך כמוך" מייצג תפישת יסוד המנחה מנהיג אמפתי. חזון רגישותי  Compassionate vision   הוא חזון מבוסס אמפתיה. המנהיג תופש את העם שמולו כ"ישות בעלת צרכים ורגשות", מזהה את הלך הרוח ואת רגשותיו, ומגדיר את משמעותם. הוא מפתח רגישות להבנה זו. המנהיג האמפתי מכיר באופן ספציפי ומדויק את נקודת ראותו הסובייקטיבית של עמו, כל זאת באופן שהעם ירגיש שהוא הובן. ·         עבור "עם בריא" יותר, שמודע ל"עולמו הפנימי" ויכול לתקשר או

The Bosem model as a tool for Organismic Valuing

תמונה
מודל הבש"ם ככלי להערכה אורגניזמית   הערכה אורגניזמית הינה מונח שהגה התיאורטיקן והפסיכולוג קארל רוג'רס. רוג'רס טען שכל היצורים החיים שואפים לכיוון אחד, שהינו הגשמה עצמית מלאה. כמו כן, כל אחד מאתנו נולד עם יכולת ביולוגית לדעת מהן החוויות החיוביות עבורו, כלומר, כאלה שיובילו אותו לקראת הגשמה עצמית, ומהן החוויות השליליות, שירחיקו אותו מהמטרה. מודל ה בש"ם מסייע לאדם לזהות את המוטיבציה, היכולות והמיוחד שבכל יצור. זיהוי שלושה מעגלי ה בש"ם : ב טן: תשוקות Passion ש וטף: יכולות Capabilities מ יוחד: ייחודיות Uniqueness החלק המשותף לשלושתם, הוא מימוש ההוויה העצמית Dobeing . שלושת המעגלים יכולים להישאר רק בתחום ההוויה ה- Being , אך ניתן לממשם ולהעבירם ל- Doing . מעבר זה מההוויה לעשייה, הוא מימוש ההוויה העצמית. לכל אדם יש את הבש"ם האישי שלו. ההערכה האורגניזמית היא התהליך האוטומטי, המסווג את חוויות החיים על פי המידה שבה הן משרתות את הנטייה להגשמה. ככל שהאדם בריא יותר, כך הוא יהיה קשוב יותר להערכה האורגניזמית שלו, מודע יותר ל בש"ם האישי שלו, ויקבל את החל

The teachers should become Mentors and the students Independent learner

תמונה
המורים צריכים להפוך למנטורים והתלמידים ללומדים עצמאיים פרופסור אנדריאס שלייכר מנהל מחלקת החינוך של ה־ OECD והאיש שקובע את תקן החינוך העולמי טוען כי: "צריך ללמד את התלמידים איך לקבל החלטות טובות ואיך להבדיל בין טוב ורע. זה נכון במיוחד בעידן של בינה מלאכותית. לכן צריך לדבר עמם על סוגיות אתיות , ולא להתמקד בצדדים שקשורים ללאומיות, כמו איך להיות אזרחים טובים יותר. אם לא נחשוב על ערכים אחרים, אנשים יהפכו בעתיד לעבדים של אלגוריתמים ". במילים אחרות אומר שלייכר כי תפקיד המורה הוא להיות מנטור לתלמיד. המורה כמנטור עוסק בעיקר בפיתוח אישי מקצועי של תלמידיו. הוא מסייע בידם להפוך ללומדים עצמאיים בעלי קוד אתי ערכי ומוסרי משלהם על פי האסכולה הסולאגוגית (Soulagogy) . מקור המילה מנטור הוא במיתולוגיה היוונית. הביטוי הינו על שמו של מנטור (יוונית  Μέντωρ ), חברו של אודיסאוס, ששימש כחונך לבנו טלמאכוס, כאשר זה האחרון מפליג למלחמת טרויה. סמכות זו נובעת מהאמונה של הנחנך ( Mentee ) במנטור ( Mentor ) שלו. מכאן, מנטור הוא אדם המשמש כיועץ או מדריך, לרוב בעל ניסיון עשיר בתחום התמחותו: ·      המנטו