רשומות

מציג פוסטים מתאריך ספטמבר, 2021

The Learning process of the Soul according to the Soulagogy approach

תמונה
תהליך הלמידה של הנפש על פי הגישה הסולגוגית הנחת היסוד של הגישה הסולגוגית Soulagogy היא שלכל לומד נפש פרטית משלו שהיא מיוחדת במינה (מודל הבש"ם), קריא, אין שניה לה מבחינת מהותה, יכולתה והשגיה. בנפש הפרטית של הלומד יש עשר ספירות, כאשר כל ספירה מזינה מקור כוח אחר. עשרת מקורות הכוח הנפשיים מתגלים בכללם ובפרטיהם במחשבות, רגשות וחוויתיו של הלומד. הם יוצרים יחסים וצירופים בינם לבין עצמם . תהליך הלמידה הוא מן הפנים לחוץ: מהכרה/מחשבה, לרגש/דיבור ומשם כלפי חוץ דרך מעשה. אלו הם שלושת הלבושים של הנפש המוזכרים בחסידות: מחשבה, דיבור ומעשה . מעל ומעבר לכל מקורות הכוח הקיימים בנפש קיימת ספירת ה כתר שהיא מקור כוח חיצוני: עונג ורצון. העונג והרצון פועלים על הנפש, לא כמקורות כוח מוכרים, מודעים, אלא כמקור כוח שמעל ומעבר לתודעה. מקור כוח זה נקרא כוח עליון, בורא עולם, קדוש, נשגב ואמוני . שלוש הספירות הראשונות הן ספירות ההכרה הבאות לידי ביטוי במחשבותיו של הלומד : חכמה - כוח הראייה הראשוני, המבחין, היוצר, האינטואיטיבי של הלומד. זהו מקור כוח ראשוני, ניצוץ הפורץ מתוך התת-מודע (מושפע מספירת ה כתר ) ומעו

The Private Soul according to the Soulagogy approach

תמונה
הנפש הפרטית על פי הגישה הסולגוגית בתהליך למידה מבוסס הובלת נפש האדם (הגישה הסולגוגית), המחשבות נפתחות מתוך הנפש ומחברות את האדם לעולמו בדרך עשירה, מעודנת ומורכבת: הן מחפשות, מהדהדות, מגלות, משיימות את המציאות וחוזרות אל הנפש בכדי לעצב ולגדל אותה מבחינה רוחנית. הגדרה מילונית: כוח חיים, מהות נשגבת המקיימת יצורים חיים ומניעה בעדם וגוועת עמהם בסוף ימיהם. ”וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה.“ (בראשית ב, פסוק ז) הגדרה פסיכולוגית: אוסף התכונות הפסיכולוגיות של יצור תבוני, כגון תודעתו הסוביקטיבית. מחשבה היא נחלתה הבלעדית של הנפש ההוגה אותה. ”אִשָּׁה קְשַׁת רוּחַ אָנֹכִי וְיַיִן וְשֵׁכָר לֹא שָׁתִיתִי וָאֶשְׁפֹּךְ אֶת נַפְשִׁי לִפְנֵי יְהוָה.“ (שמואל א׳ א, פסוק טו) בשפות קדם-שמיות: napš =חיים, נשמה. אשורית: napašu (לנשום), napištu (חיים). באכדית: גיבור המבול השומרי "אוּתְנַ-פִּישְׁתִים" , במשמעות - "מצא או מצאתי חיים"), תיבת נָפִּישְׁתּוּ napištu מצויה גם בכתובות המלכותיים

Soulagogical SEL

תמונה
SEL סולגוגי כאשר באים להתמודד עם נושא ה- Social Emotional Learning SEL בהקשרו החינוכי, יש להוסיף לו את ממד הרוח משום שממד המיומנויות אינו עומד בפני עצמו בהקשר החברתי רגשי, אלא נבנה ומסתמך על ממד הרוח. "מי שאור האמונה מתגלה עליו בטהרתו הוא אוהב את כל הבריות כולם בלא שום שיור כלל, וכל מעינו הוא בעלייתם ותיקונם, והדרכים של תיקונם נעשים מלאים מוסר ויושר לפי רוב הופעת האמונה שבלבו". (הרב קוק / ערך אמונה, ד') מטרת ה- SEL להפוך את הלומד לאוהב אדם ולתיקון דרכו של העולם במובן המוסרי-חברתי. בכדי לתמוך בתהליך זה יש לעסוק באמונתו של הלומד: בתפישת עולמו, ערכיו, והנחות היסוד והעקרונות לפיהם הוא חי. הגישה החינוכית הסולגוגית Soulagogical להובלת נפש הלומד, נעזרת בעץ הספירות הקבלי המפורט בספר היצירה, בכדי להתאים את הממד הרוחני למיומנויות ה- SEL השונות. מיומנויות ה- SEL מתחלקות לשלוש קטגוריות: 1.     מיומנויות הוויה being : ·        מודעות עצמית - היכולת של אדם להיות מודע (לזהות ולהמשיג/ להמליל) את הרגשות, המחשבות והערכים שלו עצמו, ואת האופן שבו הם משפיעים על התנהגותו בהקשרי

Eleven spiritual doing dimensions prayer

תמונה
תְּפִלַּת אַחַד עָשָׂר מְמַדֵּי הָעֲשִׂיָּה הָרוּחָנִית לַשָּׁנָה הַחֲדָשָׁה שֶׁנִּזְכֶּה לְאוֹר חִיצוֹנִי דֶּרֶךְ הָאוֹר הַפְּנִימִי וְנִמְצָא אֶת נְקֻדַּת הַחִבּוּר. שֶׁנִּפְגֹּשׁ אֶת הַנִּיצוֹץ הָרִאשׁוֹנִי הַקַּיָּם בָּנוּ, בְּצוּרָה אוֹתֶנְטִית וְזוֹרֶמֶת.  שֶׁנַּהֲפֹךְ אֶת הַנִּיצוֹץ לְתָכְנִית פְּעֻלָּה וּנְמַמֵּשׁ אֶת שְׁלִיחוּתֵנוּ בָּעוֹלָם וּבַזְּמַן הַזֶּה. שֶׁתַּגְדִּיר שְׁלִיחוּתֵנוּ אֶת זֶהוּתֵנוּ וְנַהֲפֹךְ לַמַּשְׁמָעוּתִים בְּעֵינַי הַסֹּבְבִים אוֹתָנוּ. שֶׁנִּזְכֶּה לֶאֱהֹב כֹּל אָדָם וְכֹל יְצוּר בְּרִיאָה לְלֹא גְּבוּל, וְנַרְגִּישׁ שַׁיָּכוּת לְמַשֶּׁהוּ גָּדוֹל מֵאִתָּנוּ. שֶׁנְּזַהֶה אֶת הַגְּבוּלוֹת וְהַמִּגְבָּלוֹת שֶׁלָּנוּ וּנְקַבֵּל אֶת גְּמוּלֵנוּ. שֶׁנֶּחֱוֶה  רַחֲמִים הַנָּעִים וּמְשַׁלְּבִים בֵּין אַהֲבָה לְיִרְאָה. שֶׁנֵּדַע אֶת כָּל מָה שֶׁאֲנַחְנוּ צְרִיכִים וְלֹא נְפַחֵד לִשְׁהוֹת בְּחֹסֶר הַיְּדִיעָה מִתּוֹךְ עֲנָוָה. שְׁנִיתֶן וְנִזְכֶּה לִכְבוֹד הַמַּגִּיעַ לָנוּ בִּזְכוּת מַעֲשֵׂינוּ בְּעֵינַי עַצְמֵנוּ וּבְעֵינַי אֲחֵרִים. שֶׁנְּלַמֵּ

SEL world according to the Soulagogical approach

תמונה
עולם ה-SEL על פי הגישה הסולגוגית Soulagogy הוא בעיקרו עולמו של הרגש.  למידה חברתית-רגשית SEL Social-Emotional Learning היא תהליך בו הלומד מודע יותר לרגשותיו ולרגשותיהם של אחרים, מווסת את עצמו רגשית והתנהגותית, מקיים אינטראקציות חיוביות עם אחרים ומקבל החלטות אחראיות. ניר גולן טוען כי במהותו העולם של ה-SEL מורכב ממצבור של מהויות הלומדים. הוא מכלול ההוויה של הרגשות/ אמוציות או אימפולסים של כל לומד. כל ההוויות של כל הפרטים יוצרות את עולם ה-SEL. ההוויה being מובילה לדחף לעשות פעולה כלשהיא או להגיב בצורה מסוימת על דברים, והיא מקור העוצמה להוציא אותם מן הכוח אל הפועל. ההוויות בעולם ה-SEL הפועלות בתוכו קרויות בשפת הסולגוגיה Dobeing מימוש ההוויה העצמית. זו מציאות רוחנית המוגדרת בעיקרו של דבר על פי התכונות והאופי המיוחדים להם: מודעות עצמית ובהתאם ויסות עצמי. המהויות של עולם ה-SEL שייכות בעיקרן לתחום האמוציה והרגש: מדובר על דחף של אהבה, דחף של יראה, ודחף של רחמים. כאשר מדובר על מודעות חברתית והתנהלות חברתית (מיומנויות בינאישיות) הן מקבלות ביטוי של חמלה Compassion. בתוך הרגש הכולל של אהבה ניתן