רשומות

מציג פוסטים מתאריך אוקטובר, 2019

Death as a platform for the Soulagogical Education

תמונה
המוות כפלטפורמה לחינוך הסולאגוגי מטרת החינוך במאה ה-21 היא להקנות ללומד חוסן אישי- "עמוד שדרה" שמוגדר במונח המקצועי: רזיליינס Resilience. את המילה רזיליינס ניתן לתרגם כגְּמִישׁוּת, אֶלַסְטִיּוּת; יכולת התאוששות מהירה, חוסן נפשי; או כחוסן גמיש. מטרה זו תושג דרך גיבוש הזהות העצמית, המשמעות והאמונה של הלומד. הנחת היסוד היא שאת גיבוש הזהות, המשמעות והאמונה לא ניתן לבצע בצורה עמוקה וארוכת טווח ללא שיח על נושא המוות. מערכת חינוך הסולאגוגית מציגה את תפישת המוות ללומד באופן איטי והדרגתי, בצורה מבוקרת פסיכולוגית, התואמת את גילו ומצבו ההכרתי של הלומד. ככל שהלומד גדל הוא חש אי נוחות ופחד עמוק יותר מפני המוות ובכך הולך ומתרחק מן האמת. בכדי לייצר אצלו חוסן נפשי יש להאט את התהליך ולספק לו כלים רוחניים בכדי להתמודד עם המציאות. קיימים חמישה שלבי התפתחות תפישת המוות אצל ילדים: א. שלב טרום תפישת המוות: בגיל שנה עד שנתיים הילד אינו מסוגל לתפוש את מושג המוות. המוות אינו קיים מבחינתו ולכן הוא רק מילה שנזרקת לחלל מידי פעם. ב. שלב המוות כארעי : בגילאי 2-4 מתפתחת התפישה שהמוות ארעי. יל

Soul and Dobeing

תמונה
אומרים חז"ל כי ה"אני"– עצמיות האדם, היא בחינה רוחנית ממוצעת בין הנשמה והגוף והיא נקראת בלשון החכמים "רוח" כמו שנאמר (בראשית ב ז): "ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה". ה"רוח" היא הפוטנציאל הטמון בכל אדם על-פי מודל הבש"ם. היא נבחנת דרך האקטואליזציה העצמית שלו, במציאות המיידית, תוך לקיחת אחריות אישית רבה יותר על דרכו שלו. מתרגם אונקלס: "ונפח באפוהי נשמתא דחיי והות באדם לרוח ממללא" הווה אומר כי מהותו של האדם היא "הרוח". במקביל הוטבע על-ידי גולן, המונח  Dobeing המגדיר את מימוש הוויה עצמית: To do my Being. זהו מצב הווייתי (אונטולוגי) חדש. הרוח היא בחינה רוחנית, אך עיניינה מקביל ודומה לרוח הנושבת בבריאה: הרוח באדם פועלת ו"מזיזה" את בחינות הנפש, והיא מנהיגה ומובילה את האדם לדרך הטובה. מבואר שברוח נמצא כח "השאיפה" של האדם, לפעול ולעשות טוב. המונח Dobeing מאחד את שני המונחים, ומגדיר אותם כמימוש ההוויה העצמית דרך זיהוי שלושה מעגלי הבש"ם: בטן: תשוקות Passion שוטף: יכולות Capabilities מיוחד

The Soulagogical Education System

תמונה
מערכת החינוך הסולאגוגית מערכת החינוך הסולאגוגית (אסכולת הובלת נפש הלומד) עוסקת בגיבוש הזהות, המשמעות והאמונה של הלומד. היא מבוססת על מודל 3 הטבעות הסולאגוגית ( (Soulagogical Rings אשר בעזרתן ניתן לזהות את הצורך הרוחני של הלומד ולפתח אותו. הנחת היסוד היא שאת גיבוש הזהות, המשמעות והאמונה לא ניתן לבצע בצורה עמוקה וארוכת טווח ללא שיח על נושא המוות. לכן מערכת חינוך זו מציגה את תפישת המוות ללומד באופן איטי והדרגתי, בצורה מבוקרת פסיכולוגית, התואמת את גילו ומצבו ההכרתי של הלומד. מערכת החינוך הסולאגוגית תומכת בלומד באופן אישי, מספקת לו פלטפורמה ל"תמיכה קבוצתית" דרך "הקהל"- קהילה מקצועית לומדת, בכדי שיחפש וימצא משמעות הולמת לחייו. מדובר במערכת חינוך המתגברת על הנטייה העזה של הלומד והסביבה להכחיש ולהדחיק את מותו. לחינוך הסולאגוגי 4 מטרות: לאפשר ללומד לחוות את חייו בעצמו כ"חוויה קיומית אותנטית", ולהבין שחייו סופיים ולכן עליו לעצב לעצמו תפישת עולם מתאימה. לעזור ללומד למצוא את המשמעות הקיומית הפנימית של חייו: המשמעות שהלומד מעניק למעשיו מתוקף

Soulagogy: a new educational approach

תמונה
Soulagogy is a new educational approach based on Amos Bronson Alcott quotation: "Education is that process by which thought is opened out of the soul, and, associated with outward . . . things, is reflected back upon itself, and thus made conscious of its reality and shape." Soulagogy is a combination of two words: 1. Soul or psyche (Greek: "psyühē", of "psychein", "to breathe") are the mental abilities of a living being. 2. Agogy (Greek: ἄγω ágō, "I lead") to lead. Soulagogy: to lead the soul, means- Educating the soul.   “It is Self-Realization. As a means, therefore, of educating the soul out of itself, and mirroring forth its ideas, the external world offers the materials. " / Amos Bronson Alcott. All learners have spiritual needs. The main aim of Soulagogy is to help the learner improve the ability to psychologically equip his/her mind and have a sense of meaning and purpose to face and meet challenges within al

Five steps for building a professional learning community

תמונה
שלבים ביצירת "הַקְהֵ֣ל" באמצעות מודל פסיע"ה מתוך הספר "הַקְהֵ֣ל"/ ניר גולן/ הוצאת אוריון/ 2019/ עמ' 50-55 כיוון שה"הַקְהֵ֣ל" הינה בהגדרתה קבוצה שהיא קהילה מקצועית לומדת, ניתן לתאר את היווצרותה על פי מודל פסיע"ה שפיתחתי. מודל זה מתבסס על מודל "שלבים בהיווצרות קבוצה" של טוקמן - Tuckman , שהוא אחד מהמודלים הבסיסיים בהתפתחות קבוצה. זהו מודל המתייחס להתנהגויות גלויות וסמויות של הפרטים בכל שלב בהתפתחות בקבוצה. חמישה צעדים (פסיעות) בהיווצרות קבוצה בהתאמה ל"הַקְהֵ֣ל" מודל פסיע"ה: פ תיחה -  Forming " ס ערה" -  Storming י צירת נורמות -  Norming או "נמנום" -  Numbing ע בודה -  Performing ה סתגלות -  Adapting פירוט שלבי מודל פסיע"ה: 1.   פתיחה והתהוות - Forming : זהו שלב רשמי המאפיין קבוצה הנמצאת בראשית דרכה ו/או קבוצה שנכנסו אליה פרטים חדשים ומעצבת את עצמה מחדש. בשלב זה נוצר החיבור הראשוני בין הלומדים, והם מוגדרים כקבוצה בפעם הראשונה.   ב"הַקְהֵ֣ל" - בשלב