רשומות

מציג פוסטים מתאריך דצמבר, 2019

Being Mortal by Atul Gawande

תמונה
"להיות בן תמותה" מאת אטול גוואנדה  ממליץ בחום לכל מי שסועד אדם חולה או הורה זקן לקרוא את הספר "להיות בן תמותה" מאת אטול גוואנדה. אטול גוואנדה הוא פרופסור הודי-אמריקאי לרפואת הציבור באוניברסיטת הרווארד שנתקל בעשרות מקרים של אנשים שעמדו ללכת לעולמם ולא קיבלו את הטיפול הראוי. "טיפול" אינו רק מושג רפואי, זו בעיקר אמנות פסיכולוגית. אפילו כשאביו, רופא בעצמו, עמד ללכת לעולמו בעקבות מחלה קשה שממנה סבל, גוואנדה ובני משפחתו לא ידעו להתמודד עם הקשיים הכרוכים בפרידה ממנו. מסיבה זו בעיקר הוא כתב את הספר "להיות בן תמותה", שתורגם לעברית על ידי עתליה זילבר. הספר מהווה כניסה לתוך עולם הרוח של הגריאטריה. הספר חיזק ודייק לי את מהות השליחות עם אדם זקן או חולה בסוף חייו: לסייע לו לעצב את סיפור חייו, ולהפוך את הסיום- לקיום חיים בעלי משמעות. גוואנדה שינה את תפישת עולמי לגבי חשיבות הנרטיב האישי בחיים: החיפוש אחריו, זיהויו, עיצובו עד הרגע האחרון ובעיקר "לכתוב את סיפור חיי". כתיבה זו חשובה יותר מהארכת חיי אדם. תובנה נוספת היא להבחין בין אומץ לחכמה: "א

With handful of sky

תמונה
עם קומץ שמים ביד/ אברהם חלפי עִם קֹמֶץ שָׁמַיִם בַּיָּד הָיִיתִי עוֹבֵר אֶת חַיַּי . הָיִיתִי חוֹצֶה אֶת הַיָּם בְּרַגְלַי עִם קֹמֶץ שָׁמַיִם בַּיָּד . סולאגוגיה- הובלת הנפש  Soulagogy  היא תפישה חינוכית בה המחשבה נפתחת מתוך הנפש, נקשרת עם אובייקטים חיצוניים ומוחזרת אל תוך הנפש, וכך נוצרת המודעות לממשותם וצורתם של האובייקטים. זהו תהליך של Self-realization   זיהוי המציאות של עצמי המוביל לתהליך של Self-actualization  מימוש עצמי . פתח הרבי בשאלה: האם הסתכלת היום על השמים ? לא- השיב החסיד . ליווה אותו ר' נחמן אל החלון וביקש: הבט בחלון ואמור לי מה אתה רואה. הסתכל החסיד בחלון ואמר: אני רואה עגלות וסוסים ואנשים רצים הנה והנה. אמר לו ר' נחמן: בעוד חמישים שנה היריד יהיה יריד אחר לגמרי. כל מה שאתה רואה כאן לא יהיה עוד. הסוסים יהיו סוסים אחרים, וכך גם העגלות והסחורות ובני האדם. וגם אני לא אהיה כאן, וכן אתה לא תהיה כפי שאתה כאן היום. ואני שואל אותך – מדוע אתה טרוד ובהול כל כך, שאפילו זמן להסתכל על השמים אין לך ? אז קרא הרבי לחייקל שהיה בחדר הסמוך ואמר לו: ראה חייקל מ

The Bosem nodel according to Rav Kook

תמונה
מודל הבש"ם על פי הרב קוק "Every person must know and understand That a candle burns deep within him, And his candle is unlike his friend's, And no man without a candle exists.  That he must strive to uncover The light of the candle publicly And light it into a great torch And light the whole world."   Rav Kook "צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו." הרב קוק במהלך פעילותי לאורך השנים, בארגונים עסקיים ובמערכת החינוך בפרט, זכיתי לראות כיצד בעזרת מודל ה בש"ם , ממשיג האדם את תהליך הלמידה האישי שלו בחיים בכלל Lifelong Learning . תהליך הלמידה מתחיל בהיכרות עם המודל, תוך הבנה עמוקה של כל מעגל, המשגת ה בש"ם  הייחודי לו ופיתוחו מכאן ואילך. מודל ה בֹש"ם מורכב משלושה מעגלים החופפים חלקית זה את זה. בעזרת המודל אדם יכול לבצע התבוננות פנימית ולהעלות את המודעות העצמית שלו לכדי הגדר

The Soulagogical Rings for needs identification

תמונה
טבעות החינוך הסולאגוגי לזיהוי צורך הלומד בחינוך סולאגוגי לומדת הנפש לפי שלוש טבעות : 1.     טבעת פנימית Inner ring המתעסקת בזהותו של הלומד, משמעות חייו ואמונתו . 2.     טבעת חיצונית External ring העוסקת בסוגיית ההודיה, הסליחה והשייכות . 3.     טבעת עקרונית Principle ring העוסקת בעתיד הלומד, בתקווה שלו ובחופש הבחירה והמחשבה . סולאגוגיה  Soulagogy  היא אסכולה חינוכית ל"הובלת נפש הלומד", המניחה כי בתהליך הלמידה הסולאגוגית נפתחת המחשבה מתוך הנשמה ומחברת את האדם לעולמו תוך זיהוי צורך הלומד בדרך עשירה, מעודנת ומורכבת. סולאגוגיה  Soulagogy : להוביל את הנפש או הובלת הנפש, נוצרה מחיבור שתי מילים: נפש Soul   ולהוביל Agogy . ככל שתהליך הלמידה יהיה מותאם יותר לצורך הלומד, וישתמש במשאבים שלו, הוא יהיה משמעותי יותר ולאורך זמן. קיימים 8 סוגי צרכים אצל הלומד הבאים לידי ביטוי בעוצמות משתנות בהתאם למצבו: 1.     זהות- הצורך לשמור על כבוד הלומד ולהמשיך לחיות באופן התואם את הזהות הייחודית שלו ולא להיות מזוהה על ידי הקושי הסביבתי (סיכון) או המגבלות. להבין שהאופן שבו האנשים