רשומות

מציג פוסטים מתאריך ספטמבר, 2019

Resilience according to the Soulagogy approach

תמונה
חוסן נפשי על-פי הגישה הסולאגוגית מטרת החינוך במאה ה-21 היא גיבוש הזהות העצמית השלמה של הלומד: גיבוש הזהות, המשמעות והאמונה שלו. התהליך החינוכי מסייע ללומד לגבש את "עמוד השדרה" שלו, המצפן האישי, המסייע לו לנווט בבטחה בגלים הסוערים של המציאות המשתנה. מטרת הגישה הסולאגוגית Soulagogy המבוססת מודל הבש"ם ולמידת נחי"ל, היא לסייע ללומד לפתח את החוסן האישי שלו. "עמוד השדרה" של הלומד מוגדר במונח המקצועי: רזיליינס resilience. את המילה רזיליינס ניתן לתרגם כגְּמִישׁוּת, אֶלַסְטִיּוּת; יכולת התאוששות מהירה, חוסן נפשי; או כחוסן גמיש. במקורות קיימת מילה המשלבת את הגמישות עם החוסן הנפשי והיא "אמת ויציב". יציב (יציבא)- פירושה "אמת" בארמית המקראית. האמת- בעברית היא גמישה, משתנה ודינמית. כך למשל נכתב במקרא בארמית: "עָנֵה מַלְכָּא וְאָמַר יַצִּיבָא" (דניאל ו יג)- ענה המלך ואמר- אמת. השילוב בין שתי המילים מגדיר רזיליינס- אמת יציבה.  גשר חבלים הוא אנלוגיה טובה לרזיליינס משום שהוא יציב וניתן לצעוד עליו ללא כל חשש, אך במקביל הוא גמיש ומ

Integrity according to Soulagogy

תמונה
עקרון התכלול על-פי הגישה הסולאגוגית מבוסס על "חשיבת עתיד ופדגוגיה מוטת עתיד"/ משרד החינוך           כל המודלים לקוחים מתוך הספר "הקהל"/ ניר גולן/ הוצאת אוריון/ 2019 מטרת הסולאגוגיה Soulagogy להוביל את נפש הלומד לגבש את הוויתו המעשית/ ה- Dobeing שלו. הוויתו של הלומד משפיעה על התנהגותו תוך חיפוש אחר משמעות, תכלית ומודעות ערכית. נקודת המוצא בגישה זו היא כי לקיום יש תכלית ולבחירותיו ולמעשיו של הלומד יש משמעות. בתהליך החיפוש מגדיר הלומד את הבש"ם האישי שלו תוך גיבוש ה- Dobeing שלו, בעולם של שינויים מהירים ושל ריבוי קבוצות השתייכות. אתגר השעה הוא היכולת לשמור על Dobeing משמעותי במציאות המתאפיינת בתמורתיות ובביזור. התמורות החברתיות, הטכנולוגיות, הכלכליות, הסביבתיות והפוליטיות, הן תמורות פרדיגמאטיות רבות עוצמה, המשפיעות זו על זו, משנות את סדרי העולם ויוצרות מציאות השונה באופן מהותי מזו שהכרנו העבר. במציאות עתירת תמורות, פיתוח זהות ותכלית אישית הינו חיוני כעוגן רוחני, רגשי וקוגניטיבי. הבש"ם האישי של הלומד הוא ליבת האישיות וההוויה הכוללת של

The Soulagogical education and Integrity

תמונה
משמעות עיקרון התכלול בחינוך מוטה עתיד, היא גיבוש עצמי שלם: זהות, משמעות ואמונה. עיקרון התכלול מסייע ללומד לגבש את "עמוד השדרה" שלו, כמצפן אישי המסייע לו לנווט בבטחה בגלים הסוערים של המציאות המשתנה. עיקרון התכלול מיושם בעזרת הגישה הסולאגוגית Soulagogy המבוססת מודל הבש"ם ולמידת נחי"ל. סולאגוגיה Soulagogy היא אסכולה חינוכית ל"הובלת נפש הלומד", המניחה כי בתהליך הלמידה המחשבה נפתחת מתוך הנשמה ומחברת את האדם לעולמו בדרך עשירה, מעודנת ומורכבת. "אין הנפש משיגה חירות אמיתית מתוך צבירת חומרים לשם ידע ומתוך רכישת רעיונותיהם של אנשים אחרים, אלא מתוך גיבוש אמות מידה לשיפוט משלה ומתוך יצירת מחשבות"/ רַבִּינְדְרָנָת טָאגוֹר. סולאגוגיה Soulagogy נוצרה מחיבור שתי מילים: נפש soul או פסיכה ,Greek: "psyühē", of "psychein", "to breathe" "לנשום" בעברית- מכלול היכולות המנטאליות הקיימות בייצור החי. להוביל Agogy Greek: ἄγω מילה שמקורה ביוונית. חיבור שתי המילים יצר את המונח Soulagogy  סולאגוגיה: להוביל את הנפש

Soulagigical education

תמונה
בחינוך סולאגוגי Soulagogy תהליך הלמידה הוא פנימי. הלמידה הרוחנית היא דרך התבוננות פנימה ולא למידה חיצונית העוסקת בידע ומיומנויות. הלומד עוסק בחלק העמוק של מהותו. מודל הבש"ם מסייע לו לזהות אותה, להגדירה ולהופכה למשמעותית עבור הסובבים אותו. המודעות נעשית צלולה ושקופה, כאשר הלומד נכנס למרחבי התודעה המקורית שלו. הוא הופך למרחב עצמו, שהוא בלתי נפרד מכל היתר, ונהיה אחד עם כל מה שקיים. סרי ניסארגדתה קרא למהות זו "אני הוא זה" "I Am That". הלומד נותן למחשבות להפתח מתוך הנפש ולחזור אליה דרך למידת נחי"ל. מטרת למידת נחי"ל היא לאפשר ללומד לחיות את חייו בשלמות, להינתק מאשליית החיים (כמו לדוגמה בתפישה הקפיטליסטית), ללמוד לראותם כפי שהם, ולהתפתח באהבה לכל הסובב. הלומד מפתח חוסן אישי וחירות מחשבתית דרך למידת נחי"ל. החיפוש הוא אחר מענה לצורך הרוחני של הלומד לפי שלוש הטבעות הסולאגוגיות: 1.    טבעת פנימית Inner ring המתעסקת בזהותו של הלומד, משמעות חייו ואמונתו. 2.    טבעת חיצונית External ring העוסקת בסוגיית ההודיה, הסליחה והשייכות. 3.    טבעת

The Soulagogical teacher

תמונה
תפקיד המורה על-פי הגישה הסולאגוגית הוא ללוות את הלומד ולהיות איתו "באשר הוא שם", בתהליך בו המחשבה נפתחת מתוך הנפש, נקשרת עם אובייקטים חיצוניים ומוחזרת אל תוך הנפש. המורה מסייע ללומד לזהות את תהליך Self-realization זיהוי המציאות של עצמו, המוביל לתהליך של  Self-actualization מימוש עצמי. בכדי שתהליך הלמידה יהיה מיטבי על המורה להיות מודע לעצמו, ולמה שקורה אצלו במהלך המפגש עם התלמיד. במקביל עליו ללמד את התלמיד להיות מודע בעצמו לתהליך הלמידה אותו הוא חווה, ולהמשיג אותו. מומחיותו של המורה הסולאגוגי היא במודעות לתהליך הלמידה והמשגתו (תהליך הלמידה שלו עצמו כמורה ושל תלמידו). בחינוך סולאגוגי מתקיים תהליך בו המחשבה/Dobeing נפתחת מתוך הנפש, לכן למורה תפקיד שונה בכל אחד משלבי מודל למידת נחי"ל: בשלב הנוכחות/ Paticipating הנפש מזהה את עצמה, כאובייקט ייחודי בחלל ובזמן: Dobeing, אשר מתוך קיומו, וציור עצמו, מופיע כסמלים של החיים הפנימיים והסופר-חישתיים של הנפש. בשלב זה הלומד לוקח אחריות על תהליך הלמידה של עצמו. תפקיד המורה לעודד אותו להכנס לתוך התהליך ולהיות נוכח/שותף לו. התמיכ

The Soulagogical Rings

תמונה
טבעות החינוך הסולאגוגי בחינוך סולאגוגי לומדת הנפש לפי שלוש טבעות : 1.     טבעת פנימית Inner ring המתעסקת בזהותו של הלומד, משמעות חייו ואמונתו . 2.     טבעת חיצונית External ring העוסקת בסוגיית ההודיה, הסליחה והשייכות . 3.     טבעת השאיפה Ambitious ring עוסקת בעתיד הלומד, בתקווה שלו ובחופש הבחירה והמחשבה . סולאגוגיה  Soulagogy  היא אסכולה חינוכית ל"הובלת נפש הלומד", המניחה כי בתהליך הלמידה הסולאגוגית נפתחת המחשבה מתוך הנשמה ומחברת את האדם לעולמו בדרך עשירה, מעודנת ומורכבת. סולאגוגיה  Soulagogy  נוצרה מחיבור שתי מילים: נפש Soul  ולהוביל Agogy . סולאגוגיה: להוביל את הנפש או הובלת הנפש. החינוך על-פי הגישה הסולאגוגית נוצר בתהליך בו המחשבה   נפתחת מתוך הנפש, נקשרת עם אובייקטים חיצוניים ומוחזרת אל תוך הנפש, וכך נוצרת המודעות לממשותם וצורתם של האובייקטים. זהו תהליך של Self-realization זיהוי המציאות של העצמי, המוביל לתהליך של  Self-actualization מימוש העצמי . חינוך סולאגוגי הוא תהליך בו המחשבה (ה- (Dobeing  נפתחת מתוך הנפש, נקשרת עם אובייקטים חיצוניים ומוחזרת א