רשומות

מציג פוסטים מתאריך אוגוסט, 2022

Soulagogy for designing the learner’s soul

תמונה
פדגוגיה אמונית כמסייעת לעיצוב זהות רוחנית הרב קוק זצ"ל מסביר במאמרו "מאורות האמונה" (מאמרי הראי"ה, עמוד 70) כי "האמונה אינה לא שכל ולא רגש, אלא גילוי עצמי היותר יסודי של מהות הנשמה, שצריך להדריך אותה בתכונתה." תפקידה של הפדגוגיה האמונית לסייע ללומד, דרך רכישת מיומנויות רוחניות, מודעות והמשגה של תהליך הלמידה האמוני, לגלות את מהות נשמתו. "וכשאין משחיתים את דרכה הטבעי לה, איננה צריכה לשום תוכן אחר לסעדה, אלא היא מוצאה בעצמה את הכל." לכן אחת מהנחות היסוד של הפגוגיה האמונית היא הלומד העצמאי, הלומד בדרכו, מתוך הבנה כי "זכה נעשית לו סם חיים" (יומא ע"ב' יב'). "ההסתכלות המיוחדת של האמונה שהיא חלק ד' בעצמה הוא האור של הנבואה, וברדת המדרגה שפעת רוח הקודש, בשגם אלה יורדים לפעמים ומתאחים עם השכל והרגש בדרכי גילוייהם . " הפדגוגיה האמונית מכוונת את הלומד לאחות את השכל והרגש לזהות אמונית אחת דרך מודל מב"ת-על: "האמונה המופעה מהעולם האמונה הטבעית ההסתכלותית, והאמונה המופעה מהתורה האמונה הניסית המסורתית, והאמונ

Pray my Prayer

תמונה
הש"ב לתפילתי/ ניר גולן בפרשת בהעלותך מופיעה תפילתו של משה לרפואתה של מרים אחותו, אשר חלתה בצרעת: וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ: (במדבר יב יג) זהו נוסח התפילה הראשון בתורה. מסופר אמנם עוד קודם שהאבות התפללו לה', אולם לא מפורט מהו המלל שאמרו. כאן מופיע לראשונה נוסח מפורש של תפילה - " אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ " ותפילה ראשונה זו היא תפילה לרפואה. התפילה היהודית כוללת שלושה יסודות הש"ב : ה ודיה, ש בח, ו ב קשה. "גַּם לַתְּפִלּוֹת - תִפְרַחַת וְשַׁלֶּכֶת . וְיוֹם אַחְרוֹן שָמַט אֶת כָּל כְּתָרָיו . " כוונת הלב היא התבוננות פנימית, אימון או תרגול המתמקדים באופן שבו אנו "נוכחים" ברגע ההווה. כוונת הלב היא המודעות ותשומת ליבנו הנתונות ל"כאן ועכשיו" במציאות המשתנה, לכן אין כוונת הלב בתפילה אחת דומה לרעותה. בכל פעם כוונת הלב בתפילה מקבלת משמעות אחרת. משמעותה משתנה בזכות זרם החיים המשתנה ללא הרף. הרגע שאותו אני חווה עכשיו בתפילתי אינו דומה לרגע הבא. המציאות משתנה תדיר ועמה כוונת הלב שבתפילה . יום אחרון מי

The pedagogy of faith and Existentialism

תמונה
פדגוגיה אמונית ובדידות קיומית בתקופת פוסט-קורונה קיימת עדיין תחושת בדידות אצל המורה והתלמיד, ועולות שאלות קיומיות הקשורות בשאלת המשמעות: מה תפקידי בחיים? מהי שליחותי? ובסוגיית החופש והבחירה: האם באמת אני יכול לבחור/ להשפיע על מהלך חיי ? הקרקע הבטוחה עלינו גדלנו (או לפחות חלקנו) מתערערת לפי מודלים VUCA/ BANI והדגש הוא על הארעיות והזמניות שכולנו חווים, המשפיעה על הזהות האמונית של המורה והתלמיד . בדידות בגישה האקזיסטנציאליסטית (הקיומית) קיימת מעצם היוולדנו, נולדנו לבד ואף נצא מן העולם הזה לבד. פדגוגיה אמונית משלבת יגיעה שכלית עם עבודה רוחנית (מב"ת-על). היא מבוססת תהליכי למידה, פיתוח כישורים ומיומנויות רוחניות מכווני אמונה. מעודדת את הלומד להיות מודע לעצמו ולגלות בתהליך הלמידה שעובר, את צלם האלוקים אשר בקרבו ולהפוך את חייו למשמעותיים. זוהי פדגוגיה המכוונת אמונה ולכן משרתת את עיצוב הזהות האמונית של הלומד. (שרי וייס וניר גולן) פדגוגיה אמונית מבוססת מודל מב"ת-על (ניר גולן) מסייעת למורה וללומד לעשות "עבודה רוחנית אמונית" ולעצב את זהותם כמענה לבדידותם ב-3 צירים : ציר מ