רשומות

מציג פוסטים מתאריך יולי, 2021

A prayer that prays from itself

תמונה
תפילה המתפללת מעצמה/ ניר גולן (החלק הרליגיוזי במאמר מבוסס על הפרק "תפילה" מתוך הספר "שלושה עשר עלי שושנה"/ הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ/ עמ' 187-207) התנועה שבתפילה האדם נע במהלך תפילה בין העולם הפנימי לעולם החיצוני שבחייו. התפילה מתחילה מתוך נקודה פנימית- אותה תנועה פנימית המזוהה עם המחשבות והדיבור הפנימי, והולכת ומתרחבת עד לקצווי עולם. באותה שעה האדם והתפילה אחד הם. התפילה מתפללת מעצמה. " כִּי הָאֲדָמָה מִתְנוֹעַעַת וְהַשָּׁרָשִׁים מִתְנוֹעֲעִים בְּתוֹכָהּ וְהַכּוֹכָבִים מִתְנוֹעֲעִים, כָּל אֶחָד, כָּל יְסוֹד, בְּקֶצֶב אַחֵר. וְהַדָּם בְּתוֹכִי מִתְנוֹעֵעַ וּמַחְשְׁבוֹתַי מִתְנוֹעֲעוֹת, וְהַמְּנוּחָה רַק בְּקַו הַזֶּה."  מתוך "לגור בבית של ברזל"/ זלדה . התנועה המופיעה בדבריה של זלדה, היא תנועה המתרחשת בכל חלקיקי ה"יש", מן העולם הפנימי ועד השמיים, בצורה הדדית. תנועה זו המאחדת את הפרט עם היקום נתפשת כישות עליונה ככוח נשגב, כוח עליון. הפניה אל אותו כוח עליון היא התפילה. התפילה מבטאת את התנועה, הקצב של האדמה, השורשים, הכוכבים,

The spirit of the Nigun

תמונה
עוֹד חוֹזֵר הַנִּגּוּן "כי האדמה מתנועעת והשרשים מתנועעים בתוכה והכוכבים מתנועעים, כל אחד, כל יסוד, בקצב אחר. והדם בתוכי מתנועע ומחשבותי מתנועעות, והמנוחה רק בקו הזה." מתוך "לגור בבית של ברזל"/ זלדה. ה"ניגון" בשירו של אלתרמן "עוד חוזר הניגון" מדבר על אותה תנועה המופיעה בדבריה של זלדה, תנועה המתרחשת "...בכל חלקיקי היש, מן הדרך ועד השמיים, על זיקותיהם ההדדיות." / אריאל הירשפלד/ הכוכבים לא רימו/ מעבר למנגינה/ עמ' 149-150. "עוֹד חוֹזֵר הַנִּגּוּן שֶׁזָּנַחְתָּ לַשָּׁוְא וְהַדֶּרֶךְ עוֹדֶנָּה נִפְקַחַת לָאֹרֶךְ וְעָנָן בְּשָׁמָיו וְאִילָן בִּגְשָׁמָיו מְצַפִּים עוֹד לְךָ, עוֹבֵר-אֹרַח." הניגון הוא הקול הנשמע מתוך התנועה, הקצב של האדמה, השורשים, הכוכבים, הוא קו האור- מנגינת רוח האדם. הניגון הוא מקום ההתגלות האלוהית, החיבור לאין סוף, למשהו הגדול ממני- רוח האלוהים! באותה שעה האדם והניגון אינם שני דברים אלא דבר אחד; לא האדם חוזר על הניגון, אלא הניגון מתנגן; הניגון נובע ונארג מתוך כל הדברים שפותחים את פיהם ואומרים כל אחד, קול

The need for the BoSeM model in the age of AI

תמונה
הצורך במודל הבש"ם בעידן הבינה המלאכותית הבינה המלאכותית הולכת לשנות לחלוטין את שוק העבודה- עובדים זוטרים שהמשימות המוטלות עליהם יכולות להתבצע על ידי רובוט המשולב עם בינה מלאכותית, יאבדו את מקום עבודתם. האוטומציה, הרובוטיקה ושילובן עם הבינה המלאכותית, מציבים במהירות, פלחי שוק גדולים בשוק העבודה בפני האיום כי יתייתרו . אמנם עובדים אנושיים ורובוטים יעבדו זה לצד זה, אך הם לא יבצעו את אותם תפקידים, הם יעבדו יחד כדי לפשט תהליכים ולהשיג תוצאות טובות יותר . האתגר החשוב ביותר של מנהלים בימים אלה הוא להבין איך ניתן לחזק את כוח האדם האנושי ולהכשיר אותו: מצד אחד להשתמש בכל הטכנולוגיות החדשות ולהסתייע על ידן, ומצד שני, להכשיר את העובדים לתפקידים יצירתיים על פי מודל הבש"ם, שאינם יכולים להתבצע על ידי מכונה . מודל הבש"ם פותח על ידי ניר גולן, איש חינוך ומנהיגות, בא לסייע לאדם לזהות את המיוחד שבו בכדי לפתח מקוריות ויצירתיות. הפוטנציאל הטמון בכל אדם על-פי מודל הבש"ם נבחן דרך האקטואליזציה העצמית שלו, במציאות המיידית ובמיוחד בעידן הבינה המלאכותית, תוך לקיחת אחריות אישית רבה יותר על

Death perception in Zelda's creation

תמונה
המוות בחייה של זלדה/ ניר גולן ניתוח קטעים מתוך "ציפור אחוזת קסם"/(זלדה, עמוד 72) ועוד. "בְּיַלְדוּתִי הִשְׁתּוֹקַקְתִּי לָגוּר בְּבַיִת שֶׁל בַּרְזֶל. שְׁעָרִים שֶׁל בַּרְזֶל, תְּרִיסִים שֶׁל בַּרְזֶל. אוּלַי מִפְּנֵי שֶׁנּוֹלַדְתִּי בַּמִּלְחָמָה וְיָנַקְתִּי עִם חֲלֵב אִמִּי אֶת הַפְּחָדִים מִפְּנֵי הָאֵשׁ. בחייה של זלדה היה צורך בהגנה ובביטחון מפני הפחד והאיום מבחוץ. הפחד מפני האש הוא פחד חייתי, בלתי נשלט, עמוק קמאי. רק השערים והתריסים ניתנים לפתיחה ולסגירה לכשהאיום מבחוץ מתקרב. כמו מבצר. אַחַר כָּךְ יָדַעְתִּי שֶׁגַּם בָּתִּים שֶׁל בַּרְזֶל, שֶׁל נְחֹשֶׁת אוֹ שֶׁל אֶבֶן, בְּנוּיִים עַל אֲדָמָה סַלְעִית וְעוֹמְדִים עַל דְּיוֹטוֹת שֶׁל מַיִם בְּמֶרְחָק גָּדוֹל מִכִּבְשַׁן הָאֵשׁ שֶׁל לֵב הָאָרֶץ, תיאור תוכו של כדור הארץ כשכבות שכבות, יסודות על יסודות, בתים על אדמה סלעית, על מים, על כבשן אש- ליבת ולבת כדור הארץ. וְרַק קַו הָאוֹר שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִתְפֹּס אוֹתוֹ בְּיָדַיִם וְלִרְאוֹתוֹ, שֶׁיּוֹצֵא מִן הַנֶּפֶשׁ אֶל מֶרְחַקֵּי הַמֶּרְחַקִּים עַד מֵעֵבֶר לַחוּשׁ

Spirit-board model for school

תמונה
מודל "לוּחַ לָרוּחַ" לבתי הספר התקופה הנוכחית מזמנת לעובדי ההוראה ולצוות ביה"ס אתגרים מרובים: העדר גבולות משפחה/ בית ספר (הם נפרצו במהלך שיעורי ה"זום"), פערים מקצועיים, רגשיים וחברתיים אצל התלמידים ו מציאות משתנה תדירות השוחקת את יכולות החמלה (תשישות חמלה  (Compassion Fatigue . בכדי לאפשר למורה ולאיש הצוות להתמודד עם המציאות החדשה New Normal NN) ) ועם הצורך במתן מענה רגשי-חברתי לתלמיד Social Emotional Learning (SEL) , פותח קונספט ראשון מסוגו לליווי רוחני בתוך ביה"ס לעובדי ההוראה ולצוות: מודל/ מרחב " לוּחַ לָרוּחַ ":  מקום לשיתוף בצרכים העולים מן השטח, יצירת רווחה אישית Well-being , ו רכישת כלים לדאגה עצמית Self-Care . המטרה לסייע לעובד ההוראה ולאיש הצוות " לְרַוֵּחַ " את חייו המקצועיים: רווחה אישית גדולה יותר, רוגע ומשמעות. "... וְרָוַ֤ח לְשָׁאוּל֙ וְט֣וֹב ל֔וֹ ..." (שמואל א פרק-טז כג ) 'רוח' היא מילה נרדפת לנשמת האדם, ליסוד הלא פיזי שלנו. גם המילים הקרובות 'נפש' ו'נשמה' קשורות לתנועת האוויר, ל