רשומות

מציג פוסטים מתאריך מרץ, 2024

PARDES model for giving Feedback

תמונה
  מודל פרד"ס למתן וקבלת משוב ארבעה חכמים נכנסו לפרדס (תוספתא חגיגה פרק ב' הלכה ג-ד). סיפור זה הוא אודות המפגש עם המציאות המוחלטת, שמכיל בתוכו את שני ההפכים – סכנה והתרוממות רוח, הקיימים גם במפגש הדרכה. בזהר, מארגן רבי משה די-ליאון את הסיפור במבנה רביעוני של כלי לניתוח הטקסט: ·        פ שט – (כפשוטו) פירוש מילולי והבנת הנקרא; ·        ר מז – חיפוש אחר משמעות אלגורית, ואמיתות פילוסופיות. (קריאת הטקסט והבנתו כמשל); ·        ד רש – פרשנות דרשנית (הרמנויטיקה), בעלת משמעויות אתיות-מוסריות; ·        ס וד – ההבנה המיסטית שמחברת ביחד את המילים והאירועים המתוארים בטקסט. ראשי התיבות של ארבע המילים היוצרות את המילה פרד ” ס  מובנות כאן כמסמלים ארבע רמות או ממדים של פרשנות. את השיטה הזאת של ריבוי רבדים בפרשנות ובהבנת הטקסט אנחנו יכולים ליישם במפגש האנושי בכלל, ובמפגש הדרכה/ משוב בפרט. בדיוק כפי שהטקסט אוצר בתוכו אינספור משמעויות כך, בדיוק, מתקיימים רבדים שונים ומרובים של חוויה וקשר שלנו עם המודרך אותו אנחנו מדריכים. ההמשגה הזאת מספקת כלים לניתוח מפגש משוב וגם לצורך ביקורת עצ