רשומות

מציג פוסטים מתאריך מאי, 2022

The Soul according to the Soulagogy approach

תמונה
נפש האדם על פי האסכולה הסולאגוגית בכל אחד מאיתנו יש צורך קיומי להתמסר ולהיכלל בישות או בכוח מרכזי אחר הגדול מן האדם (לעיתים דרך זוגיות, משפחה, קהילה, דת, תנועה, מדינה, עולם, טבע, ויקום). כל זאת בכדי להתמודד עם תחושת הבדידות הקיומית, כלומר להיות חלק ממשהו שהוא גדול מהאני (הצורך לשלוט בעולם דרך כוח והון הוא מנגנון הפוך בו האדם חושב שהוא גדול מהאני בכך שהוא שולט באחר, בטבע, ביקום). כדברי רבי שמחה בונים מפְּשיסחָה : " לכל אחד צריכים להיות שני כיסים, ובהם ישתמש כשיצטרך לכך . בכיס אחד יהיה כתוב – "בִּשְׁבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם" (משנה, סנהדרין, פרק ד משנה ה), ובכיס השני – "וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר" (בראשית יח, כז) . ועוד הוסיף: "הרבה טועים, ומשתמשים בכיס ההפוך מזה שהם צריכים לו ." שני הכיסים מכילים מימרות שמשמעותן הפוכה. "בשבילי נברא העולם" תגרום לאדם לביטחון עצמי ולתחושת ערך וכוח, אך גם עלולה להביא אותו לגאווה וחוסר התחשבות בזולת. "ואנכי עפר ואפר" תגרום לענווה וצניעות, אך גם עלולה לגרום לחוסר ערך ולייאוש . על פי ר' שמחה בונים,

The Spark of Swarm learning

תמונה
הניצוץ בלמידת נחי"ל "נִיצוֹץ אֶחָד בְּצוּר לִבִּי מִסְתַּתֵּר , נִיצוֹץ קָטָן – אַךְ כֻּלּוֹ שֶׁלִּי הוּא , לֹא שְׁאִלְתִּיו מֵאִישׁ, לֹא גְנַבְתִּיו – כִּי מִמֶּנִּי וּבִי הוּא . " לֹא זָכִיתִי בָאוֹר מִן-הַהֶפְקֵר/ תרס"ב/ חיים נחמן ביאליק המודל שייך לאסכולה הסולאגוגית Soulagogy השמה במרכז את תהליך ההתפתחות של נפש הלומד. במרכז המודל נמצאת נפש הלומד על שלושת לבושיה: מחשבה , דיבור ו מעשה . הלבושים של נפש הלומד משתנים וגדלים במעבר בין שלבי המודל: נ וכחות, ח יפוש, י צירה ו ל ימוד האחר. מימוש שלושת הלבושים הוא Dobeing –   To do my Being - לעשות את ההווייה שלי, משמע "הנני"- הנה אני נוכח (הווייתי) במציאות. תהליך הלמידה מתחיל בניצוץ הפנימי האישי שלי "כֻּלּוֹ שֶׁלִּי הוּא" וממשיך ל מחשבה : בחירה ותכנון, עובר ל דיבור פנימי: דיוק המילים והכוונות דרך המשגה ושיום, משם ל דיבור החיצוני: הסבר של מחשבותי וכוונותי, ול מעשה: יישום בפועל של הווייתי דרך הביצוע בפועל. העשייה משפיעה ומעצבת את המציאות (לעיתים יוצרת מציאות חדשה). התהליך ספיראלי מש

Fowler’s Spiritual Pyramid

תמונה
הפירמידה הרוחנית של פאולר הגדרה של רוחניות שהתקבלה כבסיס לעבודה משותפת בכנס הארצי לתמיכה רוחנית בטיפול הפליאטיבי, בארצות הברית בשנת 2009 ע"י ד"ר  Puchalski וחבריה: Christina Puchalski, MD, MS, FACP, FAAHPM, is an international leader in the movement to integrate spirituality into health care. As founder and director of the George Washington Institute for Spirituality & Health (GWish) . Dr. Puchalski is a professor at GW’s medical school and is board certified in palliative care and internal medicine. As a Medical Hospice Director in Washington, DC, she directs an interdisciplinary outpatient supportive and palliative clinic . "רוחניות היא המרכיב של האנושיות, המתייחס לדרך שבה בני אדם מחפשים ומבטאים משמעות וייעוד, ולדרך שבה הם חווים את החיבור שלהם לרגע, לעצמם, לבני אדם אחרים, לעולם, למשמעות שמעבר, ואף למקודש." פירוט ממדי המודל: מ שמעות משמעות, אמונה, תפיסת עולם, פרספקטיבה, רבדים המשמעותיים ללומד. לעתים, זו משמעות קוגניטיבית ומופשטת, הנאמרת או נלמדת ג