רשומות

מציג פוסטים מתאריך יולי, 2023

Rav Kook send a message today

תמונה
ירמיהו פרק יח: יד הֲיַֽעֲזֹ֥ב מִצּ֛וּר שָׂדַ֖י שֶׁ֣לֶג לְבָנ֑וֹן אִם־יִנָּֽתְשׁ֗וּ מַ֛יִם זָרִ֥ים קָרִ֖ים נֽוֹזְלִֽים׃ טו כִּֽי־שְׁכֵחֻ֥נִי עַמִּ֖י לַשָּׁ֣וְא יְקַטֵּ֑רוּ וַיַּכְשִׁל֤וּם בְּדַרְכֵיהֶם֙ שְׁבִילֵ֣י עוֹלָ֔ם לָלֶ֣כֶת נְתִיב֔וֹת דֶּ֖רֶךְ לֹ֥א סְלוּלָֽה׃ טז לָשׂ֥וּם אַרְצָ֛ם לְשַׁמָּ֖ה שְׁרִיקֹ֣ת עוֹלָ֑ם כֹּ֚ל עוֹבֵ֣ר עָלֶ֔יהָ יִשֹּׁ֖ם וְיָנִ֥יד בְּרֹאשֽׁוֹ׃ יז כְּרֽוּחַ־קָדִ֥ים אֲפִיצֵ֖ם לִפְנֵ֣י אוֹיֵ֑ב עֹ֧רֶף וְלֹֽא־פָנִ֛ים אֶרְאֵ֖ם בְּי֥וֹם אֵידָֽם׃ כא לָכֵן֩ תֵּ֨ן אֶת־בְּנֵיהֶ֜ם לָֽרָעָ֗ב וְהַגִּרֵם֮ עַל־יְדֵי־חֶרֶב֒ וְתִֽהְיֶ֨נָה נְשֵׁיהֶ֤ם שַׁכֻּלוֹת֙ וְאַלְמָנ֔וֹת וְאַ֨נְשֵׁיהֶ֔ם יִֽהְי֖וּ הֲרֻ֣גֵי מָ֑וֶת בַּח֣וּרֵיהֶ֔ם מֻכֵּי־חֶ֖רֶב בַּמִּלְחָמָֽה׃ כב תִּשָּׁמַ֤ע זְעָקָה֙ מִבָּ֣תֵּיהֶ֔ם כִּֽי־תָבִ֧יא עֲלֵיהֶ֛ם גְּד֖וּד פִּתְאֹ֑ם כִּֽי־כָר֤וּ שיחה שׁוּחָה֙ לְלָכְדֵ֔נִי וּפַחִ֖ים טָֽמְנ֥וּ לְרַגְלָֽי׃ כג וְאַתָּ֣ה יְ֠הוָה יָדַ֜עְתָּ אֶֽת־כָּל־עֲצָתָ֤ם עָלַי֙ לַמָּ֔וֶת אַל־תְּכַפֵּר֙ עַל־עֲוֺנָ֔ם וְחַטָּאתָ֖ם מִלְּפָנֶ֣יךָ אַל־תֶּ֑מְחִי והיו וְיִֽהְי֤וּ מֻכְשָׁל

Good morning Rav Kook

תמונה
"אַהֲבַת יִשְׂרָאֵל צְרִיכָה לְהִתְפַּרְנֵס. אֵינָהּ דּוֹמָה לְאַהֲבָה הַטִּבְעִית שֶׁבְּכָל אֻמָּה, שֶׁנִּמְצֵאת בְּיחִידֵיהּ. כָּל אֻמָּה יְסוֹדָהּ הוּא רַק טִבְעִי פָּשׁוּט... אֲבָל קִשּׁוּר שֶׁל כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל בָּנוּי הוּא בְּיוֹתֵר עַל מַאֲוַיִּים רוּחָנִיִּים מְשֻׁתָּפִים, שֶׁבְּעַצְמָם הֵם צְרִיכִים אִמּוּץ וְחִזּוּק רוּחָנִי מְרֻבֶּה מְאֹד גַּם בְּלִבּוֹ שֶׁל כָּל יָחִיד, וְכָל שֶׁכֵּן בְּחַיֵּי הַצִּבּוּר כֻּלּוֹ." (הראי"ה קוק, "אורות", עמ' ק"נ).

Good morning Rav Kook

תמונה
"הָאִידֵאָלִיּוּת הָרוּחָנִית אֵינָהּ יוֹדַעַת מִמַּהוּת הַפֵּרוּד כְּלָל, הִיא מְכִירָה רַק אֶת הַכְלָלוֹת וְאֶת הָאַחְדוּת, אֵין שׁוּם פְּרָט נִסְקַר אֶצְלָהּ כִּי אִם בְּתוֹר חֵלֶק שֶׁל כְּלָל. בִּשְׁבִיל כָּךְ אֵינָהּ יְכוֹלָה לְהַכִּיר שׁוּם טוֹב, רַק טוֹב כְּלָלִי." (הראי"ה קוק, אורות הקודש ד', עמ' תנ"ג)

Good morning Rav Kook

תמונה
"הָאַחְדוּת, שֶׁבָּאָה מִפְּנֵי דְּרִישַׁת טוֹבָתוֹ שֶׁל כָּל יָחִיד, לְמַטְּרַת אַהֲבַת כָּל יָחִיד לְעַצְמוֹ הִיא אַחְדוּת מִקְרִית, שֶׁיְּסוֹדָהּ הִיא אַהֲבַת הַפְּרָט הָעַצְמִית, וְאֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם, כִּי אֵין לָהּ מֶרְכַּז אֲמִתִּי, וְגַם כְּשֶׁהָאַחְדוּת לִכְאוֹרָה מִתְגַּדֶּלֶת סוֹפָהּ לְשַׁלְהֶבֶת שִׂנְאָה וּמִלְחֶמֶת אַחִים, בִּהְיוֹת כָּל יָחִיד מוֹשֵׁךְ לַהֲנָאַת עַצְמוֹ. אֲבָל הָאַחְדוּת שֶׁבָּאָה מִצַּד הַהַכָּרָה בְּעֵרֶךְ הַתַּכְלִית הָעֶלְיוֹן שֶׁבָּא רַק עַל יְדֵי שְׁלוֹם הַבְּרִיּוֹת, יְסוּדָתָהּ בְּאַהֲבַת הַכְּלָל בֶּאֱמֶת וְסוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם, וּכְרַבּוֹת יָמֶיהָ כֵּן תּוֹסִיף לְהִתְגַּדֵּל וּלְהִתְחַזֵּק." (הראי"ה קוק, עולת ראיה ח"א, עמ' רנ"ז)

Good morning Rav Kook

תמונה
" אָנוּ צְרִיכִים לְהַבְחִין וְלָדַעַת לְמָדַי, כִּי מֵעוֹלָם לֹא הָיִינוּ מִצְטַיְּנִים בְּכֹחַ זְרוֹעַ נֶגֶד כָּל הָעַמִּים וְכִי לֹא בְּכֹחַ זְרוֹעַ בָּשָׂר קַ מְנוּ וְנִתְעוֹדָד עַד כֹּה. אֱמֶת הַדָּבָר שֶׁיּוֹתֵר מִדַּי נֶחְלַשְׁנוּ חֻלְשָׁה גּוּפָנִית, שֶׁעֲזָרָה גַּם כֵּן לִגְרוֹם חֻלְשָׁה רוּחָנִית, וּצְרִיכִים אֲנַחְנוּ לְהַגְבִּיר כֹּחוֹתֵינוּ הָעֲזוּבִים וְהַנִּרְדָּמִים. אֲבָל, דַּוְקָא בְּאוֹתָהּ הָרֶגַע עַצְמָהּ לֹא לִשְׁכֹּחַ שֶׁעָלֵינוּ הַחוֹבָה שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת אֶת מַעֲשֵׂינוּ רַק עַל-פִּי דִּמּוּיִים וְחִקּוּיִים קוֹפִיִּים. מְשָׁלִים טוֹבִים הֵם לָנוּ, אִם נָבִיא מִמִּנְהֲגֵי הָעוֹלָם הַכְּלָלִי, אֲבָל לֹא נִטְּעָה בֵּין מָשָׁל וּבֵין חִקּוּי. הַמָּשָׁל הוּא טוֹב וְנָאֶה, מֵבִיא חִזּוּק וְתוֹעֶלֶת, וְהַחִקּוּי הוּא מַפְסִיד וּמְכַלֶּה מִנֶּפֶשׁ עַד בָּשָׂר, וְהוּא כְּבָר אָכַל אוֹתָנוּ לְמָדַי בַּגָּלוּת הָאֲרֻכָּה, וְחָלִילָה לָנוּ לְהוֹסִיף לֶאֱכֹל אֶת הַבֹּסֶר הַזֶּה, גַּם עַל אַדְמַת קֹדֶשׁ וְאֶרֶץ אָבוֹת." ( הרב קוק אדר היקר ד)

Good Morning Rav Kook

תמונה
  כְּשֶׁהָאָדָם מַרְגִּישׁ חֵפֶץ פְּנִימִי לְתַקֵּן הַכֹּל, אָז הַכֹּל חוֹזֵר לְסַיֵּעַ לִזְכּוֹת לְעַצְמוֹ וּלְעוֹלָם כֻּלּוֹ. עַל כֵּן צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה תָּמִיד שָׂמֵחַ בְּכָל מַדְרֵגָה שֶׁיִּמְצָא אֶת עַצְמוֹ בָּהּ, כֵּיוָן שֶׁפְּנִימִיּוּת נְטִיָּתוֹ הִיא לְטוֹבָה. ( הרב קוק/ שמונה קבצים א עז)

Good Morning Rav Kook

תמונה
הַטּוֹעֲנִים בְּעַד הַטֶּבַע וְחָפְשִׁיּוּת הָאָדָם, שׁוֹכְחִים שֶׁהָרוּחָנִיּוּת שֶׁבָּאָדָם וּבָעוֹלָם יֵשׁ גַּם לָהּ טֶבַע, וְהִיא מְבַקֶּשֶׁת גַּם כֵּן, אֶת חָפְשָׂהּ, וְחָפְשָׂהּ, רוּחָנִיּוֹת טִבְעִיּוּתָהּ, הִיא הַבָּסִיס שֶׁל הַמּוּסָר וְהַתּוֹרָה. (הרב קוק/ שמונה קבצים: א׳: תקנ״ב)

Good morning Rav Kook

תמונה
  הַקְּדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה הִיא קְדֻשַּׁת הַדֻּמִיָּה, קְדֻשַּׁת הַהֲוָיָה, שֶׁהָאָדָם מַכִּיר אֶת עַצְמוֹ בָּטֵל בִּפְנִימִיּוּתוֹ הַפְּרָטִית, וָחַי חַיִּים כְּלָלִיִּים, חַיֵּי כָּל. מַרְגִּישׁ הוּא חַיֵּי הַדּוֹמֵם, הַצּוֹמֵחַ וְהַחַי, חַיֵּי הַכְּלָל כֻּלּוֹ, שֶׁל כָּל מְדַבֵּר, שֶׁל כָּל אִישׁ מֵאִישִׁי הָאָדָם, חַיֵּי כָּל שֵׂכֶל, וְכָל מַכִּיר, כָּל מַשִּׂיג וְכָל מַרְגִּישׁ, וְהַהֲוָיָה כֻּלָּהּ מִתְעַלָּה עִמּוֹ לִמְקוֹרָהּ, וְהַמָּקוֹר מִתְגַּלֶּה תָּמִיד עָלֶיהָ וְעָלָיו בְּרוֹב הָדָר, בְּהוֹד קְדֻשָּׁה, בֶּאֱמֶת וּבְנַחַת. כָּל הָאֹשֶׁר, כָּל הַטּוֹב וְהַיֹּשֶׁר, כָּל הָעוֹז וְהַתִּפְאֶרֶת, כָּל הַחַיִל וְהַגְּבוּרָה שׁוֹפְעִים עָלָיו. אוֹרוֹ שֶׁל עוֹלָם הוּא, יְסוֹדוֹ וְאֹמֶץ הַמְשָׁכַת חַיָּיו, בִּזְכוּתוֹ נִזּוֹן הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, וּכְאַיִן וּכְאֶפֶס הוּא בְּעֵינָיו. (הרב קוק שמונה קבצים ב׳: ל״ה) בקדושת הדומיה דומם קולו הפרטי של האדם, והוא קשוב לקולה של ההוויה, בטל אליה וחי את מלוא חייה. על-ידי שחי קדוש הדומיה את חיי הכל, הוא גם מעלה ומרומם את הכל, מרומם את ההוויה כו

Good morning Rav Kook

תמונה
"וְהָרָצוֹן שֶׁל בִּעוּר הָרַע וְהִתְמַעֲטוּתוֹ הוֹלֵךְ וּמִשְׁתַּלֵּם וּבָא לִמְגַמָּתוֹ עַל-יְדֵי צַעֲרוֹ, שֶׁהִיא תְּחִלַּת נְפִילָתוֹ." כשיאחז האדם בגבורה זאת, ילך הרצון לבער את הרע ויבוא למטרתו על-ידי צערו המורגש של הרע, שבזה מתחילה נפילתו. ככל שיגדל צערו של הרע, יגדלו העונג והנחת של הטוב שבאדם, שהוא עצמיותו, ומתוך כך ייעשה כן בעולם כולו. "וְעָל֤וּ מֽוֹשִׁעִים֙ בְּהַ֣ר צִיּ֔וֹן לִשְׁפֹּ֖ט אֶת־הַ֣ר עֵשָׂ֑ו וְהָיְתָ֥ה לַֽיהֹוָ֖ה הַמְּלוּכָֽה׃" ( עובדיה א כא) כדוגמת הטוב הנוקם מן הרע בנפש, כן בעולם - מושיעים מעם-ישראל יעלו אל הר שעיר להיפרע מעשיו על רעתו אשר עשה לישראל, ועל-ידי כך תהיה לד' המלוכה. (ילכ"ר שטב)

Good morning Rav Kook

תמונה
"הַקַּדְרוּת הַנַּפְשִׁית בָּאָה מִתּוֹךְ הָאוֹרָה הָעֶלְיוֹנָה הַפְּנִימִית שֶׁל הַנְּשָׁמָה, מִתּוֹךְ הַתְּשׁוּקָה הַקְּדוֹשָׁה לְאוֹר הָעֶלְיוֹן, הַמָּרוֹם וְקָדוֹשׁ, חֵשֶׁק הַקֹּדֶשׁ אֶל הַשִּׂיגּוּב הָאֱלֹהִי. וּמִתּוֹךְ שֶׁכַּמָּה שֶׁאָדָם רָץ אַחַר אוֹשֶׁר עֶלְיוֹן זֶה, מַכִּיר הוּא בְּתוֹכִיּוּתוֹ כַּמָּה אֵינוֹ מַגִּיעוֹ, מִצְטַיֶּירֶת קַדְרוּת נַפְשִׁית בְּקִרְבּוֹ, שֶׁגּוֹנָהּ הוּא שָׁחוֹר וּתְכוּנָתָהּ עִצָּבוֹן. אֲבָל אֵין זֶה הַתּוֹכֶן הֶחָשׁוּךְ וְהֶעָצוּב הַבָּא מִתּוֹךְ טִמְטוּם הַלֵּב וּדְרִישׁוֹת חִיצוֹנִיּוֹת, כִּי אִם יְסוֹד הָאוֹר הַפְּנִימִי הַמַּחְשִׁיךְ בִּבְהִירוּתוֹ. וְכֵיוָן שֶׁהָאָדָם קוֹלֵט אֶת הַמָּאוֹר שֶׁבְּקַדְרוּת זוֹ, הֲרֵי זֶה נִגְאָל וְיוֹצֵא מֵאֲפִילָה לְאוֹרָה."  ( הרב קוק שמונה קבצים ח׳: כ״ו) ישנה עצבות שמקורה הוא התשוקה של הנשמה אל האור האלוהי. ככל שאדם רץ אחרי האושר העליון, שבאור האלוהי, הוא מכיר כמה אינו יכול להגיע אליו, על כן הוא מתמלא עצבות. עצבות זו הבאה מתוך תחושת הריחוק מהאור האלוהי, איננה אותה עצבות הבאה מאטימות הלב ומעניינים

Good morning Rav Kook

תמונה
"הַפְּחָדִים הֵם פְּתַיּוּת גְּמוּרָה, אֵין לָאָדָם לִפְחֹד כְּלָל כִּי אִם לְהִזָּהֵר, יוֹתֵר שֶׁהוּא פּוֹחֵד הוּא נוֹפֵל, וּכְשֶׁהוּא מִתְפַּחֵד, מֵעֶצֶם הַפַּחַד בָּא לוֹ הַמִּכְשׁוֹל. עַל כֵּן צָרִיךְ הוּא לְהִתְגַּבֵּר בֵּשֵׂכֶל לָדַעַת שֶׁאֵין לוֹ כְּלָל מִמָּה לְהִתְפַּחֵד. כָּל צִיּוּרֵי הַפַּחַד הִנָּם רַק צְבָעִים פְּזוּרִים מִצִּיּוּר גָּדוֹל שֶׁצְּרִיכִים לְהַשְׁלִימוֹ, וּכְשֶׁמְּמַלְּאִים אוֹתוֹ הֵם מִצְטָרְפִים לְכֻלּוֹ לְהַמְשִׁיךְ בִּטָּחוֹן גָּדוֹל וְעָצוּם מְאֹד." ( (מידות ראי”ה, פחדנות ד) הפחדים כולם נולדים מהכרות חלקיות ומציורים חלקיים. וכשההכרה מתעלה ומקיפה בציוריה את שלמות המציאות, אותם עניינים עצמם שהיו נראים מאיימים, מעניקים ביטחון, עוז וגבורה. (ילכ"ר רעו)

Rav Kook's Vision

תמונה
חזונו של הרב קוק "אֵין סָפֵק שֶׁיֵּשׁ כֹּחַ רִשְׁעָתִי שׁוֹאֵף רַע, הָעוֹשֶׂה תְּסִיסָה בָּעוֹלָם, וְהוּא שַׁלִּיט וּמָלֵא עז, כָּל יְמֵי הָרַע, כָּל הַזְּמַן שֶׁהָעוֹלָם צָרִיךְ לִתְסִיסָה הָרָעָה, שׁוֹאֵף הוּא הָרָשָׁע הָעוֹלָמִי, וְכָל אֲגַפָּיו, לְאַבֵּד וּלְכַלּוֹת, לְזַהֵם וּלְטַמֵּא, לְהַחְשִׁיךְ וּלְהַאֲפִיל, לְהַפְרִיד וּלְפוֹצֵץ, וְהוּא מַאֲרִיךְ בְּרָעָתוֹ, עַד עֵת קֵץ, עַד אֲשֶׁר יְשֻׁכְלַל הָעוֹלָם, עַד אֲשֶׁר רוּחַ חֲדָשָׁה, רוּחַ חַיִּים טְהוֹרִים, יָפוּחַ עַל בְּנֵי אָדָם, וּנְשָׁמוֹת קְדוֹשׁוֹת יִתְעוֹרְרוּ לִפְעֻלַּת יְשׁוּעַת אֱמֶת, וְיַחְסְנוּן מַלְכוּתָא קַדִּישֵׁי עֶלְיוֹנִין." (הרב קוק/ שמונה קבצים ו׳: רמ״ד)

Rav kook today

תמונה
הרב קוק חסר לנו היום הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ”ל היה הרב הראשי האשכנזי הראשון לא”י, הוא אחת הדמויות המשמעותיות ביותר בעולם היהודי של הדורות האחרונים. איש הלכה והוגה דעות, מקובל ומשורר. קדושתו, ואישיותו המאירה היו לשם דבר בפי כל - חילונים כדתיים. כל מי שנפגש עמו חש כי איש קדוש ומיוחד עומד לפניו.  אחד היסודות הבולטים בשיטתו של הרב קוק הוא הגישה ההרמונית ביחס לתורה, למציאות ולתרבות האנושית. להרמוניה זו אנו צריכים לשאוף היום, בימים של פילוג, מחלוקות ושנאה. לדבריו, בכל אחד מאיתנו יש ניצוץ אלוקי המחיה אותו והמאפשר לו להתקיים, בכל אחד מאיתנו יש עניין אמיתי המחיה אותו ונותן הצדקה לקיומו. "לֹא בְּעִצָּבוֹן, לֹא בְּפַחְדָנוּת, לֹא בַּחֲלִישׁוּת סֶנְטִימֶנְטָלִית, צְרִיכִים לִפְנוֹת אֶל הָאוֹר הָאֱלֹהִי, אֶלָּא בִּידִיעָה בְּרוּרָה, שֶׁמַּה שֶׁנּוֹבֵעַ מִמַּעֲמַקֵּי הַלֵּב, לִהְיוֹת מִתְקָרֵב אֶל הָאֱלֹהִים,  זֶהוּ חוּשׁ טִבְעִי שָׁלֵם וּבָרִיא , וְלֹא חוּשׁ טִבְעִי סְתָם, אֶלָּא  הַחוּשׁ הַטִּבְעִי הַיְּסוֹדִי שֶׁל הַנְּשָׁמָה , שֶׁנּוֹבֵעַ בָּאָדָם  מִנִּשְׁמַת חֵי הָעוֹלָמִים, מִנִּשְׁמ

Good morning Rav Kook

תמונה
" לֹא בְּעִצָּבוֹן, לֹא בְּפַחְדָנוּת, לֹא בַּחֲלִישׁוּת סֶנְטִימֶנְטָלִית, צְרִיכִים לִפְנוֹת אֶל הָאוֹר הָאֱלֹהִי, אֶלָּא בִּידִיעָה בְּרוּרָה, שֶׁמַּה שֶׁנּוֹבֵעַ מִמַּעֲמַקֵּי הַלֵּב, לִהְיוֹת מִתְקָרֵב אֶל הָאֱלֹהִים, זֶהוּ חוּשׁ טִבְעִי שָׁלֵם וּבָרִיא , וְלֹא חוּשׁ טִבְעִי סְתָם, אֶלָּא הַחוּשׁ הַטִּבְעִי הַיְּסוֹדִי שֶׁל הַנְּשָׁמָה , שֶׁנּוֹבֵעַ בָּאָדָם מִנִּשְׁמַת חֵי הָעוֹלָמִים, מִנִּשְׁמַת כָּל הַיְקוּם, כָּל הַיֵּשׁ ." (הרב קוק/ שמונה קבצים ו': ס"ד)

The color of your death

תמונה
מהו צבע המוות שלך? אינדקס מאת ניר גולן מלאך אחד ירד לעולם בכדי למצוא תשובה לשאלה: מהו צבע המוות של בני האדם? הוא בחר בכל שיחה ללבוש בגדים בצבע אחר, בכדי שיוקל לו לענות על השאלה. בתחילה לבש בגדים אדומים ופגש דמות סוערת ורגשית. מיד כשהחל לדבר עימה על יום מותה, היא נכנסה לבהלה, שהפכה לפחד ולבסוף לשמחה. היא אמרה שכל עיניין המוות אצלה נמצא בין מציאות לדימיון. דמות זו מאד אמוציונלית ואינטואיטיבית ולכן היא מפחדת מן המוות פחד קמאי. המוות עבורה מאיים ומסעיר בו-זמנית. היא דואגת לשתף כל אדם הנמצא בסביבתה בסערת הרגשות שהיא עוברת. היא נתפשת כדמות מאד יצרית ולכן היא לא תמיד מבחינה בין מציאות לדימיון בחייה בכלל וסביב נושא המוות בפרט. מעסיק אותה מאד האם המוות הוא דבר טוב או רע ולכן היא מתייעצת עם כל גורם רלוונטי לנושא. בהתאם לתשובתו היא נעה בעוצמה רגשית בין שמחה לעצב, בין אושר לחרדה. כאשר היא מדברת על המוות היא יכולה בו-זמנית לכעוס ולצחוק, לצעוק ולבכות. הדמות שפגש המלאך לבוש באדום היא יצרית, בעל דימיון מפותח, מבררת את העולם דרך מושגי טוב או רע, לעיתים נמצאת בסערת רגשות ומתפרצת על הסובבים אותה.

Good morning Rav Kook 19.07.23

תמונה
"בְּעֵת הַנְּפִילָה הַיּוֹתֵר עֲמֻקָּה, מִתְבּוֹנֵן הָאָדָם עַל רִפְיוֹן רְצוֹנוֹ, וְחוֹזֵר וְנַעֲשֶׂה גִּבּוֹר. כִּי כָּל רִפְיוֹן רְצוֹנוֹ הֲלֹא בָּא הוּא מִפְּנֵי הִתְחַלְּשׁוּת כֹּחוֹ נֶגֶד גְּבוּרָתָהּ שֶׁל הָרְשָׁעָה, וְאִם כֵּן קָרוֹב הוּא לַמָּקוֹם שֶׁהַגְּבוּרוֹת נִרְאוֹת שָׁם, וְאִם כִּי הֵם גְּבוּרוֹת רָעוֹת וְדִינִים קָשִׁים, מִכָּל מָקוֹם יַחֲטֹף מֵהֶם אֶת כֹּחָם, וַיִּזְכֹּר שֶׁכָּל גְּבוּרָה נֶאֶצְלָה הִיא בְּרֵאשִׁיתָהּ מִיְּסוֹד גְּבוּרָה שֶׁלְּמַעְלָה, וְגַם הָרִפְיוֹנוֹת הַבָּאִים לְרַגְלֵיהֶם מִכְּלַל יִשּׁוּב הָעוֹלָם וּבָנֵינוּ הֵם."  (הרב קוק/ שמונה קבצים ה׳: ער״ב) כשאדם נכשל ונופל נפילה גדולה, בכוחו להתבונן על רפיון הרצון שהביא לנפילה, ומתוך כך לשוב אל גבורתו. חולשת הרצון באה מחוסר היכולת לעמוד כנגד גבורת הרשע שבו. אם כן, אף-על-פי שהוא מרגיש רק את רצונו החלוש, הרי בתוכו יש גבורה שהוא קרוב וקשור אליה. ואמנם מדובר בגבורה רעה, אך עליו לקחת ממנה את עצם כוחה. מתוך שיזכור שגם מקור הגבורה הרעה הוא הגבורה הקדושה והעליונה. וגם החולשות שהיא גורמת הן חלק מכלל

Good morning Rav Kook

תמונה
  בכ"ח בתמוז בשעה 18:30 נגלה אלי הרב קוק בפעם הראשונה. הוא שיתף אותי שהוא עצוב בעקבות המצב בארץ ובעולם. הוא ביקש ממני לשלוח את דבריו ליקום. המסר שהעביר לי באותו הרגע: "אֵין הַהִתְגַּלּוּת הָרוּחָנִית צְרִיכָה לְטַשְׁטֵשׁ אֶת הָעוֹלָם הַחָמְרִי בְּצִיּוּרָיו הַמֻּגְלִים, אֶלָּא לַעֲשׂוֹת אֶת הַיַּחַשׂ אֵלָיו יוֹתֵר בָּהִיר, יוֹתֵר חָפְשִׁי, וְיוֹתֵר עָדִין." (הרב קוק/ אורות הקודש א׳ א׳: מ״ה) כשאדם זוכה להתגלות רוחנית (בעת המפגש עם הרב), אין העולם החומרי צריך להיעשות בעיניו מטושטש ופחות ממשי מפני כך, אלא צריך היחס אל העולם להיות בהיר, חופשי ועדין יותר מכוח ההתגלות הרוחנית. (ילכ"ר שס) הרב התגלה לי בציור הדיוקן שלו, אשר סיימתי לציירו עוד באותו היום. הוא מבקש ממני לא לראות את העולם מטושטש בשל התגלות זו, אלא לראות אותו בצורה בהירה וחופשית יותר, דוקא מכוח ההתגלות. בעיניו התגלה עצב רב, והוא אמר לי שהוא מאד מצר על המצב בו שרוי העולם היום. העצב מילא את ליבי וחדר אל נשמתי. היום כ"ט תמוז בשעה 08:00 העביר אלי את המסר הבא: "סִימָן טוֹב לִתְשׁוּבָה מְעֻלָּה

Rav Kook portrait by Nir Golan

תמונה
  אֵין הַהִתְגַּלּוּת הָרוּחָנִית צְרִיכָה לְטַשְׁטֵשׁ אֶת הָעוֹלָם הַחָמְרִי בְּצִיּוּרָיו הַמֻּגְלִים, אֶלָּא לַעֲשׂוֹת אֶת הַיַּחַשׂ אֵלָיו יוֹתֵר בָּהִיר, יוֹתֵר חָפְשִׁי, וְיוֹתֵר עָדִין. (הרב קוק/ אורות הקודש א׳:א׳:מ״ה)