The color of your death

מהו צבע המוות שלך? אינדקס מאת ניר גולן


מלאך אחד ירד לעולם בכדי למצוא תשובה לשאלה: מהו צבע המוות של בני האדם?

הוא בחר בכל שיחה ללבוש בגדים בצבע אחר, בכדי שיוקל לו לענות על השאלה.

בתחילה לבש בגדים אדומים ופגש דמות סוערת ורגשית. מיד כשהחל לדבר עימה על יום מותה, היא נכנסה לבהלה, שהפכה לפחד ולבסוף לשמחה. היא אמרה שכל עיניין המוות אצלה נמצא בין מציאות לדימיון. דמות זו מאד אמוציונלית ואינטואיטיבית ולכן היא מפחדת מן המוות פחד קמאי. המוות עבורה מאיים ומסעיר בו-זמנית. היא דואגת לשתף כל אדם הנמצא בסביבתה בסערת הרגשות שהיא עוברת. היא נתפשת כדמות מאד יצרית ולכן היא לא תמיד מבחינה בין מציאות לדימיון בחייה בכלל וסביב נושא המוות בפרט. מעסיק אותה מאד האם המוות הוא דבר טוב או רע ולכן היא מתייעצת עם כל גורם רלוונטי לנושא. בהתאם לתשובתו היא נעה בעוצמה רגשית בין שמחה לעצב, בין אושר לחרדה. כאשר היא מדברת על המוות היא יכולה בו-זמנית לכעוס ולצחוק, לצעוק ולבכות.

  • הדמות שפגש המלאך לבוש באדום היא יצרית, בעל דימיון מפותח, מבררת את העולם דרך מושגי טוב או רע, לעיתים נמצאת בסערת רגשות ומתפרצת על הסובבים אותה. המלאך הלבוש באדום הבין שיצליח במשימה רק אם ישכנע אותה שהמוות הוא דבר טוב.

המלאך לבש כתום ופגש דמות שבדרך כלל היא שמחה ורואה את המוות כפשוטו. היא מאמינה בסיפורים מיתולוגיים וסיפורי עם על המוות. המוות הוא פשוט בעיניה והוא עיניין של שכר ועונש. היא מנסה לעשות מעשים טובים בכדי לדחות את הקץ, שואפת למות מות נשיקה, מוות טוב. מאמינה במוות כפי שמתואר דרך דמויות ותכונות אנושיות של האלים. היא מדברת איתן, מביאה להם מנחה, תולה בביתה סמלים הקשורים למזל טוב, בריאות ואריכות ימים. רואה את המוות כפשוטו, ואינה מנסה לסבך או למצוא מורכבות בו. מה שאומרים לה היא מבינה ומקבלת, רואה את המוות דרך סמלים ודמויות. היא היחידה שקיבלה את המלאך הלבוש בכתום בשמחה וחיבוקים.

  • הדמות מאמינה בתפישת שכר ועונש ולכן שלמה עם המוות ועם מה שמגיעה לה ואינה שואלת שאלות. על פניה נסוך חיוך תמים. המלאך לבוש בכתום הבין שהדרך לשכנע אותה היא בעזרת סיפורי עם, דת, מיתולוגיה. הוא הציע לה להסביר "למה אני?" במושגי שכר ועונש.

הדמות השלישית פגשה את המלאך בדרכו ברחוב. הוא לבש צהוב והם צעדו על המדרכה כמו כולם. לאחר מכן ישבו בבית קפה כמו כולם, ובסוף נפרדו בלחיצת יד כמו כולם. השיח על המוות היה בדיוק על פי הנורמות המקובלות בסביבה ובחברתה ואם עלו פרדוקסים הקשורים למוות הם נפתרו דרך אמונה בכוח עליון. הדמות קוראת בכתבי קודש ומקפידה על ריטואלים רוחניים שיעזרו לה להגיע לגן עדן או לעולם הבא. לעיתים היא מאמינה שניתן לחזור לעולם בתור דמות טובה יותר בגלגול הבא. היא פועלת על פי ההנחיות של המנהיגים הרוחניים בחייה. במידה וצצה דילמה או עולה קונפליקט או פרדוקס בנושא המוות אל מול המציאות, היא פונה לאותו מנהיג רוחני שיפתור לה אותם, או מחפשת בעצמה בכתובים.

  • הדמות תופשת את המוות בהתאם לנורמות החברתיות ומאמינה בעולם הבא ובגן עדן. המלאך הלבוש בצהוב הבטיח לה חיי נצח וגלגול נשמות. הוא הבין שהוא צריך לפנות לשכל ולאינטלקט שלה. הוא הסביר לה למה הוא צריכה למות דרך מוסכמות דתיות אמוניות ונורמות חברתיות. הוא עודד אותו לקיים ריטואלים רוחניים/אמוניים/דתייים המקובלים בסביבתה לקראת מותו. הציע לה לפגוש איש דת/ גורו אשר יסבירו לה את הסיבה למותה.

כאשר המלאך לבש ירוק, הוא פגש דמות יושבת על ספסל בגינה, בוהה באנשים ובילדים המשחקים, ושואלת שאלות לגבי המוות שלה. היא מאמינה שהמוות הוא אישי, ייחודי. לכל אדם יש את המוות שלו ומכיוון שאין שני אנשים זהים, כל אחד חווה את המוות בדרך הייחודית לו. היא עסוקה בניסיון לפתור דילמות ערכיות ומוסריות לגבי המוות שלא נמצא להן מענה במוסכמות החברתיות או באמונה השכיחה סביבה. היא מתארת לעצמה כיצד יראה מותה, מסע ההלוויה, מי יספיד אותה ומה יכתבו על מצבתה. לדמות שפגשה את המלאך הלבוש ירוק חשוב לתת לעצמה תשובות אישיות, אותנטיות לכל הקונפליקטים והפרדוקסים שהיא חווה בין המוות למציאות החיים. היא לא מאמינה שהתשובות לשאלותיה בנושא המוות תגענה מן הסביבה או הסובבים אותה. היא מכירה ובקיאה באמונות הרווחות סביבה בנושא המוות, אך מעדיפה לעשות תהליך חיפוש אישי עצמי בכדי לתת מענה לכל השאלות, הקונפליקטים והדילמות שהסביבה אינה מספקת. היא מאמינה כי רק תהליך המוות הוא אישי, פנימי, אינדיווידואלי ועמוק. רק תהליך חיפוש איש יתן לה מענה לשאלותיה.

  • הדמות אמיצה, מתלבטת, ואינה עסוקה במה חושבים עליו בסביבה. היא מאמינה בחיפוש אחר האמת על המוות האישי שלה. המלאך הלבוש בירוק הציע לה אפשרות של מציאת מוות מיוחד וייחודי רק לה. הוא הבין שעליו לעורר אצלה קונפליקט ומאבק פנימי בכדי שתחפש בעצמה את התשובות לסתירות הפנימיות הקיימות סביב נושא המוות. הוא הציע לה לחשוב כיצד יראה מותה, מסע ההלוויה ועודד אותה לכתוב סיפור חיים וצוואה רוחנית.

המלאך הלבוש בבגדים כחולים פגש את הדמות החמישית יושבת מול המחשב או בספריה, מחפשת, קוראת, גולשת, ומנסה למצוא מכנה משותף לכל הדתות, האמונות והגישות סביב נושא המוות. היא הצליחה לחבר את כולן למיקשה אחת, ובכך פתרה לעצמה את כל הדילמות והפרדוקסים שהיו לה. היא הצליחה לגבש תפישת עולם משותפת לכל הדתות, האמונות והפילוסופיות שהיא למדה ובאזור המשותף היא מוצאת את ההכרה במוות. היא רואה את המוות מלמעלה, דרך תפישת עולם של "גם וגם", חי טוב עם קונפליקטים ופרדוקסים ומצליחה לחבר את כולם לתפישה צרופה: "הָאֵל תָּמִים דַּרְכּוֹ אִמְרַת יְהוָה צְרוּפָה מָגֵן הוּא לְכֹל הַחֹסִים בּוֹ" (תהלים יח לא). 

  • המלאך הלבוש בכחול מציע לה מוות שלם ומחובר, מוות של שלמות ושלווה. הוא הבין שעליו להראות לה כיצד ליצור דימוי שלם של תהליך סוף חיים שהוא רב גוני, המסוגל להכיל את הפרדוקסים הקיימים.

לפגישתו האחרונה לבש המלאך בגדים בצבע סגול. הוא מצא את הדמות מסתובבת ביער, בטבע, צופה בכוכבים. היא אינה מרגישה ישות בפני עצמה אלא כחלק מן היקום. היא חווה סוג של אחדות אוניברסלית עם כל הברואים. המוות עבורה הוא חסר משמעות כי הוא משרת אחרים והיא חלק מהם. היא לא עוסקת במוות בפני עצמו אלא רואה בו שלב המשך של היקום. המוות הוא חלק מן המציאות היקומית-קיומית ולכן אינו נחווה כפרדוקס או קונפליקט ביחס לקיים. העדר הגבולות בין הדמות ליקום מאפשר לה לחוות את המוות מעבר לממד זמן, מקום ומרחב. היא אינה רואה את עצמה אלא את היקום בלבד.

  • מכיוון שהדמות אינה עסוקה בעצמה, נושא המוות אינו מעניין אותה בפני עצמו. המלאך לבוש בכחול הבין כי מאתגר יהיה לשכנע אותה למות. הוא הבין כי השיח עמה צריך להיות רוחני בלבד תוך התייחסות לתפקיד מותה ביקום וכיצד יתרום מותה ליקום ולא לעסוק בה עצמה. התרומה היא לכל הברואים והישויות ביקום, לכן ניסה לחבר את המוות לחוויה של "הארה".

בתום שש הפגישות שלו לבש המלאך את כל צבעי הקשת כי הבין שבכל אדם קיים הפוטנציאל לתפוש את המוות לפי ששת הצבעים השונים.

1.    הצבע האדום מתייחס למוות בצורה אמוציונאלית ואינטואיטיבית, מוות שנתפש במונחים של טוב או רע, ואין הפרדה בין מציאות לדימיון.

2.    הכתום הוא למוות מבוסס סמלים, סיפורים ודמויות מן המיתולוגיה והתרבות העממית. המוות נתפש כפשוטו ללא עומק או מורכבות. מבוסס על תפישת שכר ועונש.

3.    המוות הצהוב הוא מוות של מוסכמות חברתיות וציות לנורמות חברתיות. המורכבות סביב נושא המוות נפתרת דרך האמונה בכוח עליון.

4.    המוות הירוק מחפש את הייחודיות של האדם לאור הקונפליקטים והפרדוקסים שקיימים בתפישת המוות הנורמטיבית.

5.    המוות הכחול מחבר את כל האמונות והדעות סביב נושא המוות ליצירת תפישה אחת המכילה בו זמנית את כל הפרדוקסים הקיימים.

6.    המוות הסגול אינו נתפש כסוף חיים אלא כרצף ממשהו גדול יותר, אחדותי אוניברסלי. 

המוות מעורר בכל אחד מאיתנו קשת של תחושות, מחשבות ורגשות. בכדי להקל ולעודד את השיח על המוות, בנה ניר גולן, מלווה רוחני, את אינדקס קשת צבעי המוות- קָצֶ"ה. האינדקס מתבסס על תיאוריית ההתפתחות בשלבים של אֶריקסון Erikson's stages of psychosocial development ועל שלבי התפתחות אמונית של פאולר: The Stages of Faith According to James W. Fowler.

במהלך מפגשי ליווי אנשים אל מותם, למדתי שהמוות הוא "צבעוני". לכל אדם יש את המוות הייחודי והמיוחד שלו. תהינה הנסיבות אשר תהיינה, אין מותו של אדם אחד דומה למותו של אדם אחר. אינדקס קשת צבעי המוות- קָצֶ"ה מציג את מגוון ההתייחסויות, העמדות והאמונות של אדם ביחס למותו. הוא מסייע לאדם הנוטה למות ולסובבים אותו לתאר כיצד הוא תופש את מותו, מה משמעותו עבורו, ובהתאם כיצד הוא מתמודד, נאבק, ומקבל אותו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul