רשומות

מציג פוסטים מתאריך יולי, 2024

Pedagogy and Trauma

תמונה
הפדגוגיה של הטראומה רקע לכאורה לפדגוגיה אין תפקיד טיפולי בעיבוד חווית הטראומה של הלומד, אך חוויה זו משפיעה על תהליך הלמידה ומקבלת ביטוי במהלכו. המודל הנ"ל פותח בעקבות קריאה ב" מסמך בסיס לדיון ושיח על ההקבלות בין השואה ובין ההתקפה הרצחנית ב 7 באוקטובר, שבת שמחת תורה תשפ"ד"/ "יד ושם"- בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה, ומתבסס עליו.   טראומה טראומה היא סיטואציה בה האדם חווה חוסר אונים. חוסר-אונים, הוא מצב בו האדם חווה, כי מעשיו ופעולותיו אינם משפיעים על העולם שסביבו, וכי אין לו יכולת לשנות את מצבו. טראומה וקורבנות (ויקטימיזציה), הינן חוויה ומצב של חוסר-אונים העלולים ליצור תגובה פוסט-טראומטית. ניתן להבחין בין שתי רמות של חוסר-אונים: חוסר האונים הראשוני הוא הפגיעה שמתרחשת כנגד רצון הנפגע וללא שליטתו; חוסר האונים השניוני הוא תגובת הנפגע לאירוע שבחלקה גם היא נעדרת יכולת שליטה .   הפדגוגיה של הטראומה מצבים אלו של חוסר אונים הם מצבים מערערים הדורשים שיחה ודיאלוג אשר יאפשרו לנסח את המצוקות במילים, לשתף בהן ואף לשקפן, כחלק מן התהליך הפדגוגי במצב של ט