Far from worries: the voice of the people


״רחוק מדאגות״: קולו של העם

זמרת העם יונית שקד גולן, בחרה לגעת באלבומה הראשון ״רחוק מדאגות״, במצוקתם של האנשים קשי-יום הנדחקים לשולי החברה. שקד גולן היא זמרת מרתקת בעלת גוון קולי מיוחד ועוצמתי הפועלת בזירת המוסיקה מזה כמה וכמה שנים כמבצעת מחוננת של שירים ויצירות הלקוחים מז'אנרים שונים ומגוונים מן המוסיקה הקלאסית דרך הג'אז ועד למוסיקה ישראלית ועממית, יצירות אשר נכתבו והולחנו על ידי מיטב היוצרים. ביצועיה קנו להם שם דבר בעולם המוסיקה הישראלית והעממית בארץ ובעולם. שקד גולן היא זמרת אשר יש עליה קונצנזוס כזמרת של כל העם. היא מזוהה עם כל זרמיו ומגזריו של העם. האלבום מרשים גם בזכות המנעד הקולי הרחב של שקד גולן, וקולה הנובע מתוך הרגש ומגיע הישר ללב. שירתה העמוקה ולעתים מחוספסת, מייצרת שיח עמוק ורגשי עם הקהל. בשיר ״גל זיכרון״ מוצגת אישה, הניצבת על שפת "ים השכחה" שהשאיר לה אהובה, הלחן מדמה את הגלים המלחכים את רגליה. הבית השלישי נוסף לשיר מאוחר יותר, כשנחשפה לסיפור אסון השייטת באנצריה. 
"שקד גולן היא אחת הזמרות הטובות ביותר שפועלות מתחת לרדאר של התרבות הישראלית... במשך שנים היא התמקדה אך ורק בשירה של זמר עברי ישן — והפליאה לעשות זאת." כך הגדיר אותה בביקורתו בן שלו ב"הארץ". באלבומה "רחוק מדאגות" בחרה שקד גולן לכתוב טקסטים המאירים באור נוקב את חיי היום יום של אותם אנשים, והמפגש עם הלחנים שהיא יצרה מעצים את המסר הכואב והעמוק. בשיר ״חתונה בשכונה״ מוצג עולם שמח לכאורה, של זוג אשר חלום חייו מתגשם, אך באותה נשימה מסתיים. תיאור ההכנות והציפייה מלווה בלחן קצבי ומרקיד הממחיש את הסתירה בין החגיגה לחתונה ומשמעותה. מולו נמצא השיר ״עונג שבת״, בו משתפת שקד גולן את השומע בחווית ילדות אינטימית ושמחה אשר אליה היא מתגעגעת. פירוט הפעולות ומקצב השיר מעבירים את החוויה בשלמותה.


"מול מי את ניצבת" הוא שיר אמיץ המעמיד את הגיבורה מול עצמה כערומה מול מראה. המציאות הפנימית כואבת למבט. האויב מולו היא ניצבת הוא האויב האכזר ביותר אותו היא פוגשת, והיא מנסה להתעמת איתו בשיר. השיר בנוי כדיאלוג פנימי עמוק רווי קולות. שקד גולן בקיאה ושולטת ברפרטואר השירים ההיסטוריים אשר מהווים מעצבי תרבות לעם. שיר הערש המופיע באלבום מלווה בהומור אירוני והופך לאחד משירי האלבום המורכבים ביותר: אם המרדימה את עוללה, מעודדת אותו לחלום חלומות, בשעה שהיא כבר איבדה את חלום חייה. שקד גולן מושפעת מעמודי התווך במוסיקה הישראלית ומתייחסת אל יצירתם כבסיס ליצירתה הנוכחית. היא מבטאת באופן הגשתה את שורשיה הישראלים: מקורות אתניים שורשיים והשפעות היוצרים השונים ביניהם וילנסקי, זעירא, זהבי ואלתרמן. ״הגרעין שבי״ הוא אחד משירי האהבה היפים ביותר שנכתבו בתקופה האחרונה וניתן להשוות אותו לשיר אלמותיים של משוררים כמו פן ואחרים. "אך אם לתוך עיני תביט..." הבדידות בשיר היא כל-כך עמוקה שכל שנותר הוא לבכות יחד עם הגיבורה ולהקשיב לרחש מחוץ לחלונה.
״ארמון אלהמברה״ הלקוח מחבל אנדלוסיה, ממחיש בצורה ישירה את מעמדה של האישה כחפץ מתכלה חסר משמעות. "על שפת המזרקה ציפור..." פותח השיר את סיפור חיי הנשים בארמון. הציפור שותה מים ואילו הנשים חוות ״יגון עמוק״. הקונטרסט הטקסטואלי בין תיאור הציפור הנחשבת יותר מהנשים, ממחיש את עומק השבר המגדרי. הלחן והעיבוד העוצמתיים מקצינים את המורכבות הרגשית שבשיר. 
״עמוק בבטן אדמה" הוא שיר כאב קוסמי הזועק את קולה של אמא אדמה לבניה שבגדו בה. ללא חשש מטיחה שקד גולן בשומע אשמה קיומית בכל נושא הקיימות העולמית. בשיר מתחננת האדמה אל בניה לחזור ולקחת אחריות עליה. שקד גולן אינה מפחדת לטפל בנושאים אישים הומאנים כואבים בצורה ישירה ומתוחכמת מוסיקלית. המסר מועבר בצורה בלתי מתווכת לשומע דרך הלחנים של יונית שקד גולן, העיבודים המצוינים של דניאל סלומון, והטקסט הבוטה הישיר והמתוחכם. להוביל את הנפש או הובלת הנפש. שקד גולן מאמינה כי יש לראות כל אדם כבעל נשמה, ולא כמכשיר מועיל או כלי להגשמת תכניות. ב-1917 דיבר טאגור על "התאבדות הדרגתית מתוך התכווצות הנשמה" והבחין שאנשים מאפשרים יותר ויותר שישתמשו בהם כבחלקי מכונה המוציאה לפועל תכנית קפיטליסטית או פרויקט לאומי. רק התייחסות של אדם בעל נשמה אל אדם אחר, שהוא עמוק ומורכב כמותו, תוכל לעצור מגמה אובדנית זו. הגישה הסולאגוגית Soulagogy להובלת הנפש באה לידי ביטוי בשירתה של שקד גולן. שקד גולן מאפשרת בשירתה לשומע, לזהות את "הכבוד הסגולי שלו שאינו בר-הפקעה" בחיים, בבריאות, בשלמות הגופנית, בחופש הפוליטי, ובחינוך. היא מקנה לשומע את היכולת לדמיין בצורה סימפתית את הקשרים עם הזולת, היכולת לחשוב בצורה ביקורתית סוקראטית, והיכולת להתעלות מעל תפישות קיימות מקומיות. האלבום "רחוק מדאגות", הוא אלבום הבכורה של הזמרת יונית שקד גולן, אשר שמה הולך לפניה כמבצעת יוצאת דופן, באלבום זה מתגלה לנו הזמרת שקד גולן לראשונה, לא רק כמבצעת אלא גם כיוצרת, ביצירותיה שבאלבום יצקה שקד גולן סאונד חדש-ישן אותו היא מביאה לזירת המוסיקה העכשווית. יצירתה של שקד גולן, היא סוג של וינטג' או רטרו מוסיקלי, בעלת ניחוח אומנותי המזכיר לנו שירים של פעם השזורים באלמנטים עכשוויים עם רוחות מספרד ומארצות המזרח, לשקד גולן אמירה טקסטואלית חזקה. המילים מספרות סיפור בכל אחד מהשירים באלבום. בין המילים ללחנים נוצר משחק המתעתע במאזין ומושך אותו להקשיב לסיפור שוב ושוב כמכושף. שירתה של יונית שקד גולן הינה שירת עם בזכות היותה זמרת עם במובן העמוק של המילה. אלבומה הייחודי ״רחוק מדאגות״, אינו משוייך לז׳אנר מסוים, סגנונה האקלקטי מייצר זהות חדשה. שקד גולן היא בעלת נוכחות בימתית כובשת וסגנון הגשה ייחודי מובהק. ייחודה באותנטיות הווקאלית שלה. היא צנועה ואינה מחפשת כבוד או שררה. שקד גולן מבטאת באלבומה את כאבו ואהבותיו של העם, את תחושותיו ומחשבותיו, את תסכולו ותקוותיו. שקד גולן היא זמרת אשר מבטאת את הלך הרוח של התקופה דרך ליבו של העם.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul