Sophia Magdalena Scholl: morality during WW2


סופיה מגדלנה שול: מוסריות במהלך מלחמת העולם השנייה
 
סופי שול כתבה ביומנה: "צריך אומץ להאמין רק במה שטוב ואני לא מתכוונת שצריך להאמין באשליות. אני מתכוונת שצריך לעשות רק את מה שאמיתי וטוב, ולהניח כמובן מאליו שאחרים יעשו אותו הדבר." במאי 1942 כשהיא בת 21 נרשמה לאוניברסיטת מינכן כסטודנטית לביולוגיה ופילוסופיה. אחיה, הנס שלמד רפואה הכיר אותה לידידיו. חבורת ידידים זו התאפיינה באופי פוליטי המתנגד למשטר. עבדו כצוות, הקפידו על הדדיות, ובכך הצליחו להוביל תהליכים מורכבים ורב ממדיים. ייחודם היה במיומנויות ניסוח מסר, תקשורת בינאישית, טכניקות שכנוע, טיפול בהתנגדויות, גישור והתמודדות עם קונפליקטים.
הם ראו תהליכים חוצי עולם, זיהו מגמות גלובליות, הבינו את המורכבות התרבותית. השאלות שהועלו בחוגים של המתנגדים למשטר נגעו לשאלת ההתנהגות הראויה ליחיד החי תחת שלטון דיקטטורי ועד מהרה הם עברו מדיונים למעשים. הם היו מעודכנים כל הזמן במציאות המשתנה.
הם זיהוי את הבעיה כמקור לחשיבה יוזמת ויצירתית. חשיבתם היתה אינטגרטיבית מקורית ייחודית ללא גבולות. חשיבה מקורית ודמיונית המצליחה לייצר מציאות חדשה. סופי דאגה להטיל ספק בכל נתון או דעה למטרת למידה והתחדשות. ביצעה הערכה וחשיבה המטילה ספק בכל הנחת יסוד תוך מציאת פתרון חלופי חדש. 

סופי שול כמימוש המוסריות: שלמות המידות.
סופי היתה אדם מוסרי שעשתה פעולות טובות, ובעיקר אדם שהיו לה תכונות טובות. הרמב"ם ממקם את המוסריות באישיות (שהיא המקור למעשים), ולא רק במעשים עצמם. הרמב"ם אימץ את התפיסה האריסטוטלית הקובעת את איכותה המוסרית של תכונת אישיות על פי המידה שבה היא מאוזנת: ״המעלות הן תכונות נפשיות וקניינים ממוצעים בין שתי תכונות רעות, האחת מהן יתרה והאחרת חסרה. מן התכונות האלה יתחייבו הפעולות ההן״. משמעות של תכונה מאוזנת, שהיא מביאה למעשים התואמים למושאים שלהם. איזון הוא ההתאמה הרגשית שבין האדם לעולם. סופי היתה בעלת יכולות תקשורת בינאישית גבוהות מאד: היא היתה בעלת יכולת הקשבה והכלה, מומחית בהעברת מסרים. בין יוני 1942 לפברואר 1943 הקבוצה שקראה לעצמה "הורד הלבן" הכינה והפיצה שישה עלונים שקראו להתנגדות עממית לשלטון הדיקטטורה הנאצית, בטענה כי תבוסתה של גרמניה היא רק עניין של זמן, וכי קרוב היום בו ישלם העם הגרמני על פשעי המשטר. חברי "הורד הלבן" פעלו כתנועת התנגדות לא אלימה וקראו לסיום שלטון הרודנות הנאצי באמצעות התנגדות פעילה של העם הגרמני. בני אדם יכולים ליצור את תכונות האופי שלהם באמצעות אימון רב. אישיות מאוזנת היא שאיפת חייו של החותר לשלמות מוסרית, והיא יכולה להיות היצירה הגדולה ביותר של חייו. התבוסה הגרמנית בסטלינגרד, שממדיה התבררו בפברואר 1943 סיפקה את הנושא לעלון השישי של הקבוצה. שנוסח על ידי הובר. העלון קרא ל"חברי הסטודנטים" כי "יום הדין" מגיע אל "הרודן המתועב ביותר שעמנו נאלץ לסבול". אדם שזכה לשלמות המידות הוא אדם שהצליח להביא את אישיותו לידי איזון מוחלט, כלומר מידותיו מכוננות אינטראקציה הרמונית בינו לבין המציאות. אדם זה עיצב את הקיימות העצמית שלו דרך מיומנויות התקשורת הבינאישית. אדם זה יודע להגדיר לאור השלמויות הקודמות את ייחודו, והוא מתקשר אותו לסביבה כמו שמתקשרים ומשווקים מותג (Branding). סופי והנס שול הביאו מזוודה מלאה בעלונים אל האוניברסיטה. הם פיזרו ערימות של עלונים במסדרונות הריקים, במטרה שיימצאו על ידי הסטודנטים כאשר אלו יצאו מכיתות הלימוד. סופי פיזרה את העלונים באוויר ונצפתה על ידי משגיח הזעיק את המשטרה. הם נעצרו ועד מהרה נעצרו יתר חברי ההתאגדות, ורבים אחרים הקשורים עמם, והובאו לחקירה. תהליך המיתוג אצלו הוא קריטי ומשלים את תהליך הרישות החברתי שהוא מייצר. ייחודו המוסרי ושלמות המידות מגיעות לשיאן תוך שמירה על תקשורת בינאישית של הכלה והקשבה. הוא לוקח אחריות על הסובבים אותו ומנסה לייצר קהילה לומדת סביבו. ב-21 בפברואר 1943, אמרה שול במשפטה, כי "מישהו, אחרי הכל, היה חייב להתחיל. מה שכתבנו ואמרנו הינו דבר בו מאמינים רבים אחרים. הם פשוט אינם יכולים להביע את עצמם כשם שאנו הבענו." היא הטיחה בפני שופטה, פרייזלר – "אתה יודע כמוני שהמלחמה אבודה. מדוע, אם כן, בפחדנותך אינך מודה בכך?"
ב-22 בפברואר נמצאו השלושה אשמים בבגידה. השלושה נערפו באמצעות הגיליוטינה עוד באותו היום. סופי חיפשה את האמת דרך פתרון בעיות ומחשבה ביקורתית, היא מיצתה את הכוח המדמה שלה דרך ביטוי הייחוד והיצירתיות שלה במדיה הכתובה והשפיעה על התודעה הגלובלית, היא שאפה לשלמות מוסר המידות דרך יצירת תקשורת בינאישית ושיתוף האחרים.

כל הציטוטים לקוחים מתוך ספרו של הרמב"ם/ ״מורה נבוכים״



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul