The 'relevant other' in learning community

'האחר הרלוונטי' בקהילה מקצועית לומדת
חשיבה התנסותית מפרשת היא מנוע לצמיחה אירגונית. היא מעודדת קבלת החלטות אמיצה ומייצרת תרבות מתפתחת. לכל קבוצה, ארגון וחברה, מערכת מושגית מפרשת, באמצעותה אמורים חבריה לפרש את עצמם ביחס לסביבתם, את צורת ההתנהגות הראויה והבלתי-ראויה, את ההיסטוריה ואת עתידם. המערכת הפירושית היא תלויית זמן והקשר, ועל כן, היא עצמה אמורה להשתנות, כאשר חלים שינויים בסיסיים בסביבה. מערכת זו מעצבת מחדש את משמעות פירושה של האידיאולוגיה בחיי היומיום. קהילה לומדת נועדה לקדם תהליכי חשיבה מפרשת בקבוצה ולסייע לפרט לפרש את המציאות המשתנה בצורה אישית דרך הפלטפורמה החברתית.

יתרונה של הקהילה הלומדת הוא בשונות הרכב משתתפיה. החשיבה המפרשת אינה מתרחשת במפגש עם הזהה. היא מתעוררת במפגש עם השונה שהוא גם דומה, או דומה שהוא שונה. חשוב כי הרכב המשתתפים בקהילה יהיה בעל בסיס משותף דומה, אך כל פרט יהיה בעל ייחוד שונה. ייחודו של כל פרט בא לידי ביטוי בבש"ם האישי שלו, אותו הוא מפזר בין חברי הקהילה בתיזמון הרלוונטי. משתתף אשר לא ברור לו ייחודו, לא יתרום לקהילה, יהפוך להיות לא רלוונטי ויאבד את משמעותו. הסקרנות האנושית מתעוררת לבדיקת מהותו של המתח הניגודי המשלים, שבין הדומה של השונה ושל השונה של הדומה. מתח זה מתרחש בעת התזת הבש"ם של המשתתפים אחד על השני במהלך מפגש למידה בקהילה.

החשיבה החברתית המפרשת מתרחשת במפגש הדיאלוגי עם 'האחר הרלוונטי', שהוא הדומה-שונה, כאשר הוא מפרש בצורה שונה את המציאות הנגלית במפגש. החשיפה לפרשנות השונה של האחר, מייצרת הדהוד בקבוצה. הדהוד זה משמש לבניית קשרים ויחסים בין השותפים, ומהווה מצע לתהליך למידה אישי בקבוצה. לא קיים תהליך למידה קבוצתי משום שאין ישות קבוצתית אמיתית לומדת. הישות האמיתית היחידה שלומדת היא הפרט המרכיב את הקבוצה. לא כל מפגש עם 'אחר' הוא מפגש למידה. על מנת שיתפתח דיאלוג לומד צריך שה'אני' יהיה בעל מודעות לזהותו העצמית, אך שתהיה בו גם נכונות ליחס דיאלוגי רפלקטיבי עם האחר. חשוב שהלומד בקהילה לא יבטל את תקפות פירושו של האחר, בטיעונים המאפשרים לו את ההתייחסות אל פירוש זה כשונה, שהוא לא רלוונטי ל'אני'. חוסר רלוונטיות של ה'אני' יתרחש משום שהוא נתפש כמייצג תפישה פירושית אידיאולוגית ניגודית, המתבססת על הנחות יסוד שונות, ועל כן גם לא רלוונטיות. יתכן כי ה'אחר' יאבד מהרלוונטיות שלו גם בגלל היותו נחות תרבותית, השכלתית, או מעמדית, בצורה שאין להתייחס לתפישותיו הרלוונטיות לגבי שיפוט תפישת ה'אני'.

יחסי אני-אתה: האדם ניגש לאחר מתוך פתיחות ונכונות להיות קשוב ומכוון לשני, מתוך רצון למפגש אמיתי, להבנה וקבלה של האחר. המרחב הנוצר כתוצאה מהקשר המיוחד והדדי זה מאפשר לשני הצדדים לנהל דיאלוג מ"לב אחד לשני", שמערב את כל ההוויה של שני הצדדים, ומתיר לשני הצדדים להתפתח ולפגוש באמת את עצמם.

במפגש קהילה לומדת על-פי מודל סנהדרי"ן לא יוכל להתקיים מרחב משמעותי או קהילה לומדת, אם חברי הקהילה אינם מעריכים זה את זה וקיים רצון למפגש אמיתי הדדי. צורת הישיבה השוויונית- כולם באותו גובה, מאפשרת לכל פרט לבטא את משמעותו. חשיפה מלאה של "חזית הגוף" דורשת אמון בשותפים ומייצרת פתיחות ללמידה. הישיבה השוויונית באותו גובה, מאפשרת לשמור על קשר-עין עם כל הנוכחים, לאורך כל הפגישה. כל הנוכחים נראים לעיניי כולם כל הזמן: נוצר דיאלוג מ"לב אחד לשני". מכיוון שטבורו של המודל היא הדילמה, בה נפגשים לפחות שני ערכים בו-זמנית, הוא מאפשר לפרט לבטא את משמעותו, במרחב המשמעותי לו. הלימוד המשמעותי מערב את כל ההוויה של שני הצדדים, ומתיר לשני הצדדים להתפתח ולפגוש באמת את עצמם. נוצר שיתוף אותנטי ואמיתי של השותפים, בתהליך ההתבוננות התוך-אישי שהם עוברים. הפרט תורם את משמעותו למרחב הלמידה לאורך כל שלבי המודל. כל השותפים לתהליך "נראים" לכל אורכו.

על פי בובר, הדגש במודל סנהדרי"ן הוא היחסים, והאופן בו הם מאפשרים התגלות של אותנטיות. הוא האמין כי אדם יכול לפגוש עצמו באמת רק מתוך דיאלוג כן עם אדם אחר, בעוד תהליך חשיבה פנימי אינו מספק. במפגש סנהדרי"ן נוצר דיאלוג אמיתי עם מספר אנשים בו-זמנית, המעצים את ההתגלות של האותנטיות, והאדם יכול לפגוש את עצמו באמת.

בובר האמין, כי תקשורת של אני-אתה, כששני הצדדים פועלים בהדדיות, מאפשרת התגלות של העצמי האמיתי של האדם והתפתחות של אותנטיות. מפגש קהילה לומדת אותנטי מאפשר פתיחות ומכוונות ל'אחר הרלוונטי' בצורה הדדית, הרחבת השקיפות, הבנה עצמית עמוקה יותר והעלאת המודעות העצמית.

“When two people relate to each other authentically and humanly, God is the electricity that surges between them.” / Martin Buber
"כששני אנשים מתייחסים אחד לשני בצורה אותנטית ואנושית, אלוהים הוא ה"חשמל" ששורה ביניהם"/ מרטין בובר

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul