Five steps for building a professional learning community


שלבים ביצירת "הַקְהֵ֣ל" באמצעות מודל פסיע"ה
מתוך הספר "הַקְהֵ֣ל"/ ניר גולן/ הוצאת אוריון/ 2019/ עמ' 50-55
כיוון שה"הַקְהֵ֣ל" הינה בהגדרתה קבוצה שהיא קהילה מקצועית לומדת, ניתן לתאר את היווצרותה על פי מודל פסיע"ה שפיתחתי. מודל זה מתבסס על מודל "שלבים בהיווצרות קבוצה" של טוקמן - Tuckman, שהוא אחד מהמודלים הבסיסיים בהתפתחות קבוצה. זהו מודל המתייחס להתנהגויות גלויות וסמויות של הפרטים בכל שלב בהתפתחות בקבוצה.

חמישה צעדים (פסיעות) בהיווצרות קבוצה בהתאמה ל"הַקְהֵ֣ל"
מודל פסיע"ה:

פתיחה - Forming
"סערה" - Storming
יצירת נורמות - Norming
או "נמנום" - Numbing
עבודה - Performing
הסתגלות - Adapting

פירוט שלבי מודל פסיע"ה:
1. פתיחה והתהוות - Forming:
זהו שלב רשמי המאפיין קבוצה הנמצאת בראשית דרכה ו/או קבוצה שנכנסו אליה פרטים חדשים ומעצבת את עצמה מחדש. בשלב זה נוצר החיבור הראשוני בין הלומדים, והם מוגדרים כקבוצה בפעם הראשונה.  ב"הַקְהֵ֣ל" - בשלב זה מוגדר תהליך הלמידה המצופה סביב תוכן או נושא, מוגדרת המשימה או השגרה שיש לייצר. מוצג ללומדים ב"הַקְהֵ֣ל" טווח הפעילות המוגדרת, תלוי תקציב, אופי הפעילות, שכיחות ותדירות הפעילות. מוצגות מטרות כלליות ויעדים, מבוצע תיאום ציפיות ראשוני ועקרוני מול החברים. ל"מרחב הַקְהֵ֣ל" מוקצה או מוגדר חלל עבודה, מוצגת סביבת העבודה שבה יתקיימו מעתה המפגשים. שלב זה הוא טקסי בלבד, "הַקְהֵ֣ל" היא בינתיים ישות בהתהוות, אוסף של פרטים בלבד. תפקידו ומיקומו האישי של כל אחד מחברי הצוות מתחילים להתבסס דרך בחינה הדדית של יחסי כוחות. תיתכן הגדרת מטרות הלמידה המשותפות ותרגומן למשימות ושיטות עבודה מקובלות. קיימים פערים בין מטרות אישיות למטרות "הַקְהֵ֣ל". קיימת תלות רבה במוביל המפגש, עמימות, תחרות וחרדה.
·      בשלב זה כונסו הלומדים, הוגדרה ה"הַקְהֵ֣ל" והוצגה מטרת הלמידה.

2. שלב "הסערה" - :Storming
חברי "הַקְהֵ֣ל" מבינים את הנדרש מהם כיחידים וכקבוצה, כל לומד מגיע עם הבֹש"ם האישי שלו ומתחילה למידת נחי"ל. בבחינת מאפייני הלומדים בינם לבין עצמם ובינם ל"אחר הרלוונטי", הלומד מקשיב, סופג ונותן גם משלו. נוצרת מערכת יחסים אשר מביאה לחלוקת התפקידים. בשלב זה ייתכנו קונפליקטים ומאבקי כוח. ייתכן מאבק על מיצוב ומיקום יחסי ב"הַקְהֵ֣ל". נוצרות אינטראקציות סוערות או שקטות בין חברי הקבוצה סביב חלוקת התפקידים לצורך ביצוע המשימה המשותפת. מתעורר דיון סביב ארגון הלמידה - הגדרת תחומי אחריות, תהליכי עבודה ותהליכי קבלת החלטות. ייתכנו חילוקי דעות באשר לסמכות וחלוקת המשימות. שלב זה רגשי ולכן לעתים יכולה האינטראקציה להסלים לכדי התקפות על מוביל המפגש, מתחים חריפים, הקצנת עמדות והיפרדויות.
·      במהלך השלב מוגדרים בעלי התפקיד ב"הַקְהֵ֣ל", ומתחילה להיווצר עצמאות ביחס למוביל המפגש.

3. יצירת נורמות - Norming:
בשלב זה נכתבים "כללי המשחק" ונורמות הלמידה. מוצעים תהליכי למידה, נוצרת הבנה הדדית, נקבעים כללי התנהגות במהלך הלמידה ותרבות הדיון, ונוצרים פורמטי למידה שונים, כולל פורמט תיעוד. מתרחשים גיבוש ויצירת תרבות ושפת הקבוצה.
בשלב זה יכול להתפתח רגש של חיבה בין חברי "הַקְהֵ֣ל". מתחילה הלכידות הקבוצתית ותיתכן עזרה הדדית. מתעצבת ה"יֵשות הקבוצתית".
שלב זה מתאפיין בזרימת מידע ורעיונות - הפריה הדדית, שיתוף פעולה ספונטני.
יכול להיווצר הומור פנימי ב"הַקְהֵ֣ל". מאפיינים אלו גורמים לעתים להזנחת תהליך הלמידה. יחסי קרבה עלולים לבוא על חשבון תהליך הלמידה והדיון הלימודי לא יהיה מספיק ממוקד בשלב זה. שיחות אישיות בשלב זה יוצרות הפחתת התנגדויות ונוצרים גיבוש ולכידות.
·      בשלב נוצרת תשתית אופרטיבית ללמידה ב"הַקְהֵ֣ל".

בשלב זה ייתכן "נמנום" - Numbing
קבוצה ש"נתקעת" בשלב הנורמות היא קבוצה "מנומנמת", שלא מייצרת תהליך למידה. היא נשארת עם הבירוקרטיה, התיעוד, הטקסיות, חוסר העשייה, ונוצר מצב של קבוצה שנפגשת ו"עובדת" אך לא מתרחשים תהליך למידה והתקדמות לעבר השגת המטרה. 
·      על מוביל המפגש לשקף לקבוצה את מצבה ולייצר בנק פתרונות, כדי למנוע את כניסת הקבוצה לשלב זה בעתיד.

4. עבודה: "הַקְהֵ֣ל" מייצרת למידה - Performing 
בשלב זה מתקיים תהליך הלמידה והיצירה: נוצרים תוצרים, נבנים תהליכים, נכתבים תכנים, כלים ומודלים. בשלב זה מבוצע היישום. השלב מלווה בתהליך הפקת לקחים, הסקת מסקנות, למידה ותיעודה, מעקב ובקרה. תהליך הלמידה הוא אפקטיבי - המצב הוא אופטימלי. קיימת הבנה הדדית לצרכים ולציפיות של הלומד. נוצרת תלות הדדית: הבנה כי רק שימוש בפוטנציאל המשותף של חברי "הַקְהֵ֣ל" יוביל לביצוע אפקטיבי של הלמידה האישית והקבוצתית. 
·      תוצרי הלמידה ברמה גבוהה. קיימת מחויבות ללמידה ולמטרה, למיצוי פוטנציאל חברי "הַקְהֵ֣ל" ועיסוק בפתרון בעיות.

5. הסתגלות - Adapting
בעקבות שינוי בהגדרת "הַקְהֵ֣ל" (כל שינוי מבני, ארגוני או אסטרטגי) עולה צורך להתמודד עם כך ולייצר פתרונות למידה אסטרטגיים חדשים. במציאות המקצועית החדשה נוצרות נורמות חדשות, הדורשות מה"ישות הקבוצתית" הסתגלות לתמונת המצב החדשה. על הלומדים ב"הַקְהֵ֣ל" לעבור מחדש את כל שלבי מודל פסיע"ה כדי לייצר התאמה לתנאים החדשים שנוצרו כתוצאה מהשינוי. ככל שה"ישות הקבוצתית" תהיה גמישה יותר ויציבה יותר השלבים הקודמים לשלב הרביעי, שבו מתקיים תהליך הלמידה בפועל, יתקצרו והיא תתחיל ללמוד מהר יותר במצב החדש.
·      בשלב ההסתגלות לומדים דרכים חדשות שלא היו קיימות בעבר דרך לקיחת אחריות על תהליך השינוי.



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul