INVEST model for leading an Experts


מודל INVEST להובלת מומחה בפרויקט


מומחה הוא בעל יתרון מקצועי יחסי הבא לידי ביטוי במתן חוות דעת מקצועית או פתרון יצירתי לסיטואציה מורכבת. מכיוון שהמומחה תופש את עצמו ככזה, קשה מאד להניע אותו בפרויקט מטריציוני, בו אין למנהל הפרויקט עליו שום סמכות. היתרון המקצועי היחסי של המומחה הוא תוצאה של ניסיונו האישי או הכשרתו המקצועית כמומחה תוכן. המידה בה הסובבים תופשים אותו כמומחה התוכן, כזכאי לתת להם הנחיות חדשות, נובעת מהכרתם ביכולתו המקצועית. הדבר תלוי במידת הביטחון המקצועי שהוא מקרין. מומחה תוכן מקצועי נחשב למקצוען, ליועץ אמין Trusted Advisor . הנכונות להקשיב לו ולבצע שינוי, מגיעה מתוקף ביטחונם של אנשיו בידע שלו.
לכל מומחה יש "סיפור מקצועי" Professional Story"" בעזרתו הוא מגדיר את עצמו ואת מומחיותו. בכדי להוביל מומחה השותף בפרויקט, יש להשתמש ב"סיפור המקצועי" שלו, ממנו להגיע להערכות זמן נכונות ולגזור מהן את משימות עבודה.
חשוב "להשקיע" INVEST בסיפור המומחה בכדי להניעו להשלמת חלקו בפרויקט/ משימה. תחושת ההשקעה של מנהל הפרויקט ב"סיפור המקצועי" של המומחה מגייסת אותו מיידית לתהליך. אין מומחה אשר ירצה לפגוע בשמו/ מומחיותו/ ה-Reputation שלו בכך שלא יממש את ה"סיפור המקצועי" שלו.
INVEST
הוא מודל עבור פיתוח פרויקטי תוכנה אג'ילים
 Agile software development projects
שנוצר על-ידי ביל וואק
Bill Wake
כמקל על זכירת ששת המאפיינים של פיתוח איכותי שנקרא גם פורמט סיפור story format.
·        INVEST הוא מודל המשתמש ב"סיפור המקצועי" של המומחה והופך אותו לכלי לניהול המשימה.
פירוט מודל INVEST:
: Independent - I הסיפור צריך להיות עצמאי, כלומר ללא תלות בסיפורים של מומחים/ גורמים אחרים או בסדר הביצוע שלהם.
: NegotiableN על הסיפור להיות ברור מספיק כדי 'לשאת ולתת' על המאמץ ועל הערך שלו עם המומחה. המומחה מתרגם ישר את המשימה לעלות מול תועלת.
: ValuableV על הסיפור להיות בעל ערך- למומחה בלבד. באופן טבעי המומחים נוטים לעסוק תחילה בדברים החשובים להם, ולכן המטרה היא לקבוע סדרי עדיפויות לפי צורכי הארגון והלקוחות, אך להציגם כעדיפות ראשונה למומחה.
: EstimableE על הסיפור להיות ניתן להערכה. אם קשה להעריך אותו, ככל הנראה הוא אינו פשוט או ברור מספיק, או שהדיון בעניינו לא נוהל בצורה נכונה. בכדי שהסיפור יהיה נותן להערכה יש לתאר אותו בצורה ספציפית ופשוטה.
: SmallS על הסיפור להיות 'קטן' כך שהמומחה יוכל לבצעו במשך ימים ספורים עד שבועיים לכל היותר. למומחה אין סבלנות לתהליכים ארוכי טווח.
: TestableT סיפור טוב ייכתב בצורה מובנת כדי שניתן יהיה לבדוק אותו. סיפור בר-בדיקה Testability  יאפשר להעריך אם המטרה הושגה או לא. על הבדיקה להיות כמותית ואיכותית.

התוצאה של מודל הINVEST- היא סיפור מומחה ברור. מכיוון שהוא ברור ופשוט ניתן לקבל הערכה ריאלית של הזמנים בפרויקט, המומחה יכול להתחייב לה- לקיימה במלואה, והפרויקט יכול להתקדם לשלב הבא.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul