When Things Fall Apart: Heart Advice for Difficult Times

כולנו חווים בימים האחרונים את אחד המשברים היותר מורכבים שהתרחשו במאה הנוכחית. המשבר הוא כלכלי, חברתי ורוחני. "כשהדברים מתפרקים, ואנחנו על סף משהו שאיננו יודעים מהו, המבחן לכל אחד מאיתנו הוא היכולת להישאר על הגדה הזאת ולא לנסות להיאחז במוכר". המציאות השתנתה ולכן עלינו להיות פתוחים לחדש וללא מוכר. לחפש את העוגן הפנימי שלנו ולהאחז רק בו. החוץ השתנה והפנים עובר תהליך יחד עימו.

"כשהדברים מתפרקים" הוא אוסף של שיחות של פמה צ'ודרון עם תלמידיה. צ'ודרון היא נזירה טיבטית העומדת בראש מנזר בקנדה, ובאמצעות רגעים מיוחדים בחייה שלה ורעיונות של מורים טיבטים דגולים אחרים, היא מראה כיצד הרגעים הקשים בחיים הם הזדמנות מיוחדת במינה לחוות בצורה עמוקה איכויות נדירות יותר של החיים ולפתוח במסע רוחני. היא מראה איך אותם רגעים, בהם נשמטת הקרקע תחת רגלינו מפחד ומכאב, הם-הם ההזדמנות שלנו לחיות חיים מלאים יותר. במקום לקפוא במקום ולחשוש, עלינו לזהות בתוכנו את הצרכים הרוחניים שלנו ואת הכוחות העומדים לרשותנו.
הצרכים הרוחניים שלנו הם סביב זהות, משמעות, אמונה, שייכות, סליחה, הודיה, בחירה ותקווה.

"דברים שמתפרקים הם מעין מבחן וגם מעין ריפוי. אנחנו חושבים שהעיקר הוא לעבור את המבחן ולהתגבר על הבעיה, אבל האמת היא שהדברים לא באמת נפתרים. הם מתאחים ומתפרקים. אחר כך הם שוב מתאחים ושוב מתפרקים. זה פשוט כך. הריפוי מגיע מהשארת מקום לכל זה לקרות: מקום לצער, להקלה, לאומללות, לשמחה" (עמ' 19).
המסר העיקרי הוא לא לנסות לתקן את "הדברים" אלא להבין שהריפוי מגיע מהמקום הפנימי שניתן להם: להתפרק ושוב להתאחות.

אנחנו נמצאים היום במקום שבו מתאפשרת הרחבת היכולת לאפשר להכל לקרות, להרגיש את כל טווח הרגשות שלנו, הנעימים יותר והנעימים פחות, ולהכיל אותם. ולשרוד אותם. וגם להנות מהם, ולחיות אותם. כך יגיע הריפוי המיוחל למצב.

צ'ודרון כותבת בצניעות, ובעיקר, היא מאפשרת לנו להתפרק קצת יותר בנחת ופחות בבהלה.
"כשאתה מתעורר בבוקר, ופתאום מאי-שם מגיע כאב הלב של הניכור והבדידות. האם תוכל להשתמש בזה כהזדמנות פז? במקום לרדוף את עצמך או להרגיש שדבר נורא קורה, באותו רגע של עצבות וגעגועים האם תוכל להירגע ולגעת בחלל נטול הגבולות של הלב האנושי? בפעם הבאה שיתאפשר לך, התנסה בזה" (עמ' 69). אל פחד ובהלה, אלא שהייה Being ב"כאב הלב של הניכור והבדידות" ומשם יבוא המרגוע ותגיע השלווה. זו הגדילה הפנימית המיוחלת.

כשהדברים מתפרקים, מאת פמה צ'ודרון. הוצאת חכמת הלב מבית הוצאת פראג, 159 עמ'. תרגום: דורית גינת.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul