Educating for Belief and Soul searching: basic assumptions

חינוך לאמונה ורוח: הנחות יסוד


חינוך על פי מודל מַבָּ"ת-עַל נחווה על ידי הלומד כמפגש מחודש ואופטימי עם העצמי על רבדיו, לתחושת העצמה אישית ולגילויי עצמות וכוחות חיים, יחד עם יכולת להגיע למקומות של שקט ושלווה פנימיים וקבלת הקיים. המודל פותח ע"י ניר גולן, איש חינוך ומנהיגות ומלווה רוחני מוסמך.
הגדרות ומקור המילה אמונה Belief:
the feeling of being certain that something exists or is true:
הכרה פנימית בוודאות קיומו או אמיתיתו של דבר מה.
a state or habit of mind in which trust or confidence is placed in some person or thing
אמירה או הרגל מחשבתי לתת אמון או ביטחון במישהו או משהו.
Word origin
המקור למילה
ME bileven < bi, be- + -leven, contr. < ileven < OE geliefan < IE base *leubh-, to like, desire > love, lief, L libido
מקור המילה ב: "להיות שואף, רוצה, אוהב או חושק".

ארבעת הקודקודים במודל מַבָּ"ת-עַל:

משמעות- חיפוש אחר משמעות וייעוד

בין אישי- חיבור לבני אדם אחרים ולעולם

תוך אישי- חיבור לרגע, לעצמי

על "מעבר"/נשגב/עליון- חווית החיבור למשמעות שמעבר, ואף למקודש

5 הנחות יסוד מבוססות על מדות הראי"ה - ליקוטי בירורי הדרכות מידות חנוכיות לכל נפש ולבני עליה, מאת הרב ר' אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל.

1. "כל בהירות באה מתוך אמונה, ואמונה מורכבת בהתחלתה מתוך מזג של יראה ואהבה. והנשמה בפנימיותה מרגשת היא שאמונה יראה ואהבה מיסודם הנם פונים רק אל הענין האלהי, וכל מה שישנם מדות הללו כלפי ענינים זולתיים אינם כי-אם ע"י איזו הארה של הניצוץ האלהי המגיע שמה."

  • תהליך החיפוש אחר מב"ת-על מתחיל בתנועה בין יראה לאהבה. התנועה מתעוררות מול ההתרחשויות בטבע, ביקום ומעשי האדם. בראש פירמידת מב"ת-על נמצא הנשגב, ה"מעבר".

2. "מי שאור האמונה מתגלה עליו בטהרתו הוא אוהב את כל הבריות כולם בלא שום שיור כלל, וכל מעינו הוא בעליתם ותיקונם, והדרכים של תקונם נעשים מלאים מוסר ויושר לפי רוב הופעת האמונה שבלבו."
  • תהליך מב"ת-על הוא אינו נשאר פנימי בלבד, יש לשתף בתובנות האישית את הכלל/הקהילה (שלב ה"למידה המותאמת" על-פי מודל נחי"ל). מטרת השיתוף לסייע לסובבים לגלות ולפתח את מב"ת-העל שלהם. זהו הביטוי המיטבי ל"בין אישי"- חיבור לבני אדם אחרים ולעולם, עת הוא הופך להיות "אוהב את כל הבריות כולם בלא שום שיור כלל". שלב זה מקביל לשלב ה"אמונה האוניברסאלית" של פאולר.

3. "את כל המעלות היותר עליונות, בין המחשבתיות בין ההרגשיות, וגם המעשיות, צריך לקשרן בקשר של האמונה הפשוטה הקודמת בתמותה בלב נימי הילדות, שבתמציתה הפנימית היא יותר נשגבה מכל מה שנלמד ונהגה."
  • הענווה בתהליך החינוכי נובעת מהנחת היסוד שכל אדם נולד עם תמצית פנימית של מב"ת-על, שהיא פשוטה אך נעלה יותר מכל מה שילמד או יאמר בהמשך.

4. "האמונה משמשת בצד הגבוה שלה להעלות את רוח האדם למדרגת אומץ כזה, שלא יוכל לבא לה מבלערה. אבל בצד הנמוך שלה משמשת היא לרכך את לב האדם, שלא יהיה קשה יותר מדאי. רכות-הלב היא מצד עצמה אחת מהטינות, שהאנושיות משתדלת בהתפתחותה להפטר ממנה, אבל תמיד היא נדרשת לה, לקיומה ולשכלולה, מדה זו השנואה כ"כ לכל החפצים בגבורה."
  • ההתנהגות על פי מב"ת-על נעה בין אומץ לרכות-לב. לא ניתן לחנך לגבורה בלי לעסוק בשילוב בין שתיהן מכיוון שהן משלימות זו את זו.

5. "האמונה הפנימית היא כל-כך גדולה מן השכל, עד שמי שאינו בעל שכל חפשי באמת מתדמה לו שהיא הפך מהשכל."
  • ההכרה הפנימית בעקבות האמונה דורשת מחשבה גמישה וחופשית המאפשרת הבנה כי האמונה היא כל-כך גדולה מן השכל, ולכן היא אינה עומדת בסתירה להיגיון או מחשבות רציונאליות אחרות הקיימות במוחו של אדם.
גם אם האמונה היא בלתי רציונלית: חסרת ביסוס עובדתי או הגיוני- היא אינה עומדת בניגוד לשכל הישר, היא מעבר לו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul