Rosha model for feminine management: Intuition

מודל רֹאֲשָׁ"ה לניהול נשי

ניהול נשי מאופיין בארבעה כישורים ויכולות הבאים לביטוי ביתר טבעיות למנהיגה נשית. כל הארבעה באים לידי ביטוי באופן קבלת ההחלטות והוצעתן לפועל. הניהול הנשי הוא יותר רגישותי, אינטואיטיבי, מבוסס שיתופיות רשתית תוך התמדה בפרטים.

ארבעת הכישורים/ מאפיינים מהווים מקור השראה לשמו של המודל: "רֹאֲשָׁ"המי שעומדת בראש מערכת, מנהיגה." (מילוג)

·        רגישותי

·        אינטואיטיבי

·        שיתופיות רשתית

·        התמדה בפרטים

 

  • ·        רגישותית- המנהלת מזהה את הצורך האישי והקבוצתי כתוצאה מיכולתה לחוש אמפתיה ולהכיל את אנשיה. היא הופכת את הצורך לחזון רגישותי Compassionate vision המתורגם לדרך רגישותית.
  • ·        אינטואיטיבית- הקשבה לתחושותיה הפנימיות תוך מודעות עצמית גבוהה, ספונטניות, ויתור על שליטה כוחנית. ההקשבה מבוססת על כושר חשיבה רשתי, ואינטראקציה בינאישית בתוך קבוצה.
  • ·         שיתופיות רשתית- רואה ומנתחת את הסביבה בראיית-על ומייצרת על בסיסה שיתופיות ועבודת צוות. ראיית העולם הרשתית שלה נובעת מכושר ויכולת החשיבה שלה לחבר בו-זמנית מספר אירועים ואנשים ולהביט עליהם ממבט על. השיתופיות מייצרת לכידות ותחושת שייכות.
  • ·        התמדה בפרטים- דבקות בדרכה הרגישותית עד לסופה, ולכן לוקחת עליה אחריות מלאה מקצה לקצה  ,End to End accountability  יורדת לפרטים ודבקה במשימה עד לסופה.

ודאות אינטואיטיבית

  • ·        אחד ממאפייני המנהיגות הנשית על-פי מודל רֹאֲשָׁ"ה הוא ודאות אינטואיטיבית. רודיארד קיפלינג כתב כי "ניחוש של אישה מדויק הרבה יותר מוודאותו של גבר". הניהול הנשי האינטואיטיבי מבוסס גמישות מחשבתית. זוהי חשיבה הרבה יותר סובייקטיבית מאשר צורת החשיבה האלגוריתמית שהינה יחסית אובייקטיבית והגיונית.
  • ·        האינטואיציה מגיעה מאותו חלק לא מוגדר ולא ברור בתודעה האנושית, המאפשר לה לפעול בדרך יצירתית וחדשנית שהיא לא תמיד מבוססת הגיון צרוף. יש שמשייכים את אותו חלק אינטואיטיבי דווקא לנשים וקוראים לו "אינטואיציה נשית", לכאורה הדרך שבה נשים יודעות את מה שהן יודעות, מבלי הסבר לוגי, אותן "תחושות בטן" מסתוריות שבגינן נשים לכאורה מחוברות לאיזה מאגר מידע עצום וגדול שמאפשר להן "לדעת" דברים גם אינם הגיוניים כלל.
  • ·        נשים ניחנות בהבחנה חדה יותר מגברים. יש להן יכולת להטמיע מהר יותר את כל העובדות הנפרדות שהן אספו ולהגיע למה שנראה כראיית הנולד. "האינטואיציה הנשית" היא הבט נוסף של מחשבה רשתית המאפיינת נשים והיא נובעת מקליפת המוח הקדמית, המקום שבו המוח מרכז מידע וממזג אותו. קליפת המוח הקדמית וכל חלקי המוח האחרים קשורים ביניהם ועם איברים אחרים באמצעות מעגלים ספציפיים. נשים, בזכות יכולתן לאסוף גירויים רבים ולמזג אותם במוח, קולטות ומטמיעות כמות רבה יותר מהרמזים ששולחים האיברים, ואלה משרתים למעשה את הודאות האינטואיטיבית.
  • ·        כאשר משתמשים בחשיבה אינטואיטיבית נדרש הרבה פחות זמן להגיע למסקנה ולקבלת החלטה, וכמו כן, נדרשים פחות משאבים מנטליים לשם כך. יחד עם זאת יש לכך מחיר. ההחלטה מתקבלת בזמן קצר יותר, ובמקביל עולה הסיכון לעשות טעות ולקבל החלטה שאינה בהכרח הטובה ביותר על פי הנתונים הקיימים במציאות. מנהיגות זו דורשת הרבה יותר יוזמה ואומץ מאשר מנהיגות אלגוריתמית.
  • ·        פרופסור דניאל כהנמן מסביר שתחושות הבטן הן תופעת לוואי של מאמץ מרוכז של המערכת האינטואיטיבית: "כשהיא מתמודדת עם אתגרים היא מפעילה את המערכת הרגשית, ולזה יש ביטוי במערכת האנטומית", הוא אומר. "האישונים מתרחבים, קצב הלב ולחץ הדם משתנים. הגוף שלך מגיב למאמץ, ואתה מרגיש את זה קודם כל בבטן ובחזה".


ישנם שלושה עקרונות לניהול נשי אינטואיטיבי:

  1. עקרון הזמינות- הנטייה להעריך שאירוע יקרה על-פי הקלות בה הוא צץ בתודעה. מנהלת נשית תנהג לעתים בצורה אינטואיטיבית ואסוציאטיבית המקדמת את תהליך קבלת ההחלטות שלה.
  2. עקרון ההדמיה- הנטייה להעריך שאירוע יקרה על פי הקלות בה ניתן לדמיין אותו. מתודת התרחיש היא כלי שכיח לקבלת החלטות בעלות השפעה ארוכת טווח. ככל שלמנהלת הנשית יהיה יותר קל לדמיין את תוצאות החלטותיה, כך היא תקבל אותן יותר מהר.
  3. עקרון היציגות- הנטייה להעריך שתופעה שייכת לקטגוריה מסוימת, על-פי מידת ההתאמה של מאפייניה של התופעה למאפייניה של הקטגוריה. מנהלת נשית תשייך את הבעיה אותה היא אמורה לפתור לקטגוריה מסוימת ובהתאם אליה, תפעל. עליה במקרים רבים לבצע אינטגרציה של מספר קטגוריות בכדי לקבל את ההחלטה הנכונה, במיוחד במצבים מורכבים. 

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul