The need for the BoSeM model in the age of AI

הצורך במודל הבש"ם בעידן הבינה המלאכותית

הבינה המלאכותית הולכת לשנות לחלוטין את שוק העבודה- עובדים זוטרים שהמשימות המוטלות עליהם יכולות להתבצע על ידי רובוט המשולב עם בינה מלאכותית, יאבדו את מקום עבודתם. האוטומציה, הרובוטיקה ושילובן עם הבינה המלאכותית, מציבים במהירות, פלחי שוק גדולים בשוק העבודה בפני האיום כי יתייתרו. אמנם עובדים אנושיים ורובוטים יעבדו זה לצד זה, אך הם לא יבצעו את אותם תפקידים, הם יעבדו יחד כדי לפשט תהליכים ולהשיג תוצאות טובות יותר. האתגר החשוב ביותר של מנהלים בימים אלה הוא להבין איך ניתן לחזק את כוח האדם האנושי ולהכשיר אותו: מצד אחד להשתמש בכל הטכנולוגיות החדשות ולהסתייע על ידן, ומצד שני, להכשיר את העובדים לתפקידים יצירתיים על פי מודל הבש"ם, שאינם יכולים להתבצע על ידי מכונה.

מודל הבש"ם פותח על ידי ניר גולן, איש חינוך ומנהיגות, בא לסייע לאדם לזהות את המיוחד שבו בכדי לפתח מקוריות ויצירתיות. הפוטנציאל הטמון בכל אדם על-פי מודל הבש"ם נבחן דרך האקטואליזציה העצמית שלו, במציאות המיידית ובמיוחד בעידן הבינה המלאכותית, תוך לקיחת אחריות אישית רבה יותר על דרכו שלו. במקביל הוטבע על-ידי גולן, המונח Dobeing המגדיר את מימוש הוויה עצמית: Doing the Being. זהו מצב הווייתי (אונטולוגי) חדש.

המונח Dobeing מאחד את שני המונחים, ומגדיר אותם כמימוש ההוויה העצמית דרך זיהוי שלושה מעגלי הבש"ם:

בטן: תשוקות Passion

שוטף: יכולות Capabilities

מיוחד: ייחודיות Uniqueness

החלק המשותף לשלושתם, הוא מימוש ההוויה העצמית Dobeing.

שלושת המעגלים יכולים להישאר רק בתחום ההוויה ה-Being, אך ניתן לממשם ולהעבירם ל-Doing. מעבר זה מההוויה לעשייה, הוא מימוש ההוויה העצמית. לכל אדם יש את הבש"ם האישי שלו.

אנשי טכנולוגיה טוענים כי הבינה המלאכותית צפויה לעצב מחדש את כל עולם העסקים ושיטות העבודה שלו. לדבריהם, העובדים יעברו יותר ויותר מביצוע משימות פשוטות שאינן דורשות מקוריות וייחודיות, לעבודה שדורשת יותר מחשבה מקורית ויצירתיות. מודל הבש"ם מסייע לעובד לזהות את הייחודיות שלו וממנה לפתח את המקוריות והיצירתיות שלו. הצפי בתחום הטכנולוגיה הוא שבהמשך הדרך ניתן יהיה לראות עוד ועוד ארגונים שהבינה המלאכותית מבצעת בהם מגוון רחב של תפקידים ולכן יהיה צורך לעסוק יותר ויותר בבש"ם של העובד ובבש"ם של הארגון.

מימוש הוויה עצמית בעידן הבינה המלכותית

הגשמת ההוויה העצמית Dobeing יכולה לבוא לידי מיצוי רק דרך סיפוק התשוקות העמוקות של הפרט. הפרט צריך להיות מודע לתשוקותיו, יכולותיו וייחודו, בהיותם המניע והאמצעי למימוש עצמי תחילה ולהגשמה עצמית. במציאות של חיפוש ומימוש העצמי: אינדיווידואליזם Individualism, קיימים שני מונחי יסוד:

 Self-actualization .Self-realization/

קורט גולדשטיין הגדיר כי המניע של כל אדם הוא מימוש עצמיSelf-actualization 

אקטואליזציה עצמית היא תהליך שבו מביא האדם את עצמו לידי מימוש של העצמי בזמן ובמרחב מוגדרים וסופיים ולשם מטרות מוגדרות. בעידן הבינה המלכותית המרחב ישתנה ולכן התהליך ידרוש התאמה מדויקת יותר לייחודו שך כל אדם. לצערנו, אדם שלא יצליח בתהליך יעלם.

המימוש העצמי מכיל בתוכו את היצירה העצמית  :Self-realization תהליך ההוכחה שהעצמי כשלעצמו איננו "ממשי" באופן השלם, ועליו לעבור תהליכים אשר בסיומם הוא יגיע למימוש עצמי. המימוש העצמי נפרד מתהליך הגשמת השאיפות של העצמי, מפני שלפעילויות של העצמי, החותר לקראת מימושו, יש מטרה שהיא מעבר לתהליך זה. הפעילויות הללו כשלעצמן מהוות בסיס להגדרתו ולהיווצרותו של מצב הווייתי (אונטולוגי) Dobeing.

מדובר על מהפך שיש להעביר את העובדים שעוסקים בתפקידים רוטיניים לתפקידים מבוססי מודל בש"ם הדורשים יצירתיות ומקוריות, ויביאו את האדם לידי מימוש עצמי.

המשמעות היא שכבר עתה יש להכין תוכניות יסודיות מבוססות מודל הבש"ם שיאפשרו להכשיר את כל העובדים – שעוסקים בעבודות פשוטות והמוגדרות כ"שוחקות", ואשר יכולות להתבצע על ידי מכונה – לתפקידים יצירתיים בעלי דרישות מקוריות, שאינם יכולים להתבצע על ידי מכונה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul