AI and Digital Learning

בינה מלאכותית ולמידה דיגיטלית

בעידן הדיגיטלי הבינה המלאכותית היא המסר: היא מייצרת למידה אחרת, למידה דיגיטלית היוצרת עולמות חדשים. הלמידה המשמעותית מושפעת מהמדיה הדיגיטלית המייצרת משמעות מסוג אחר. הבינה המלאכותית מורכבת מאוסף של מדיות דיגיטליות אשר נוצרות, מתחדשות ומשתנות ללא הפסקה. בכדי לפצח את משמעות הבינה המלאכותית על הלמידה הדיגיטלית, יש לחקור עשר נקודות לבדיקת מידת התאמה וההשפעה. 

עשר הנקודות לבחינת השפעת הבינה המלאכותית על הלמידה הדיגיטלית:

1. כל חידוש או שינוי דיגיטלי הוא עסקה עם מפיסטו/ השטן: על כל יתרון של הבינה המלאכותית, יש תמיד חיסרון תואם. לכל מדיה יש מחיר, יש נשמה אחרת אשר צריך למכור אותה לשטן בעבור השימוש בה.

2. היתרונות והחסרונות של הבינה המלאכותית אינם מתחלקים לעולם שווה בשווה בקרב האוכלוסייה. היא מוטמעת בצורה דיפרנציאלית ולכן מועילה לאחדים ופוגעת באחרים. השימוש בבינה המלאכותית יתכן ויגבה מחיר גבוה יותר מאוכלוסיה אחרת.

3. הבינה המלאכותית מקפלת בתוכה רעיון רב עוצמה, ולפעמים יותר. כל מדיה מייצרת או מחדשת את השפה הדיגיטלית ולכן מטה אותנו מראש להעדיף ולהעריך נקודות ראות או השקפות מסוימות והתנהגויות מסוימות ולהכפיף אחרות. לכל מדיה יש טכנולוגיה ופילוסופיה אשר דרכה ניתן ביטוי לדרך שבה המדיה גורמת לאנשים להשתמש במוחם. הדרכים לקידוד העולם משתנות, ההתנהגויות הגופניות משתנות, חושים מסוימים מועצמים במיוחד וגורמת לנטיות רגשיות ואינטלקטואליות אחרות להיעלם. כל מדיה דיגיטלית מייצרת תעדוף אחר של סולם הערכים ללומד. תיווצר שונות ערכית בין לומדים שונים במדיות השונות.

4. המדיה החדשה מתחרה במדיה הקודמת על זמן, תשומת לב, כסף, יוקרה ו״שליטה גלובלית״. התחרות לעיתים היא חסרת סיכוי למדיה הקודמת ולכן היא מוכחדת. הכחדתה הוא טוטלית ומשך המאבק מתקצר ככל שהטכנולוגיה מתקדמת- עליה וקוץ בה: ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר היא משמידה יותר מהר את קודמתה ובכך מקצרת את חייה.

5. השינוי הדיגיטלי אינו מצטבר; הוא אקולוגי, הטכנולוגיה החדשה לא מוסיפה אלא משנה את הכול, יוצרת מציאות חדשה. המדיה היא המציאות החדשה: המדיה היא המסר. תכיפות השינויים הטכנולוגיים מייצרת מצב של שינוי מתמיד, הדורש הסתגלות אינסופית לשינוי כדרך השגרה.

6. בעקבות האופן בו הבינה המלאכותית מקדדת את המידע שלה ומציגה אותו בעזרת סמלים גרפיים, נוצרת הטיה אינטלקטואלית ורגשית שונה מהמדיה הקודמת. כל מדיה שמה דגש ומעצימה יכולות אינטלקטואלית ורגשיות אחרות ובכך מייצרת תמונת מציאות שונה. 

7. עקב הנגישות הגלובלית השונה של הבינה המלאכותית, נוצרת הטיה פוליטית, שונה מהקודמת. תתכן יצירת מציאות פוליטית חדשה ומעוותת. בעקבות הזמינות הגלובלית של המדיה תתכן השפעה פוליטית נרחבת ולעתים קיצונית, בעיקר על שכבות חלשות בחברה.

8. הבינה המלאכותית מייצרת הטיה חושית חדשה בעקבות הביטוי הפיסי שלה. כל מדיה מייצרת שפה גרפית חדשה, מעוררת ויזואלית וחושית בצורה שונה ולכן מייצרת מציאות חדשה. מציאות החדשה מתחלפת בתדירות גבוהה המקשה את ההסתגלות אליה.

9. הבינה המלאכותית אינה מוטמעת בצורה אחידה ולכן מייצרת הטיות חברתיות שונות. ההטיות הללו מייצרות תפיסת מציאות חברתית שונה אצל האוכלוסיות השונות הנחשפות לבינה המלאכותית בדרגות שונות ויכולה לייצר גם פערים חברתיים מקומיים וגלובליים. בעקבות הטיות אלו, גדלים הפערים והרדיקליזם מתגבר.

10. בגלל המבנה הדיגיטאלי והכלכלי השונה של הבינה המלאכותית או של כל מדיה ממנה היא בנויה, נוצרות הטיות תכניות, קונספטואליות. כל מדיה מייצרת קונספט מציאות אחר, המשתנה בין טכנולוגיה אחת לשנייה. השינוי התכני מקצין את התופעה בה המדיה היא המסר: המדיה מייצרת למידה דיגיטלית אחרת. הלמידה המשמעותית מושפעת מהמדיה הדיגיטלית המייצרת משמעות מסוג אחר.

סיכום:

לפני השימוש בבינה המלאכותית מומלץ לזהות קודם כל את היתרונות האינטלקטואלים, החברתיים, הפוליטיים והכלכליים העיקריים של כל מדיה, על פי עשר הנקודות. לאחר מכן יש לבחון מה החסרונות האינטלקטואלים, החברתיים, הפוליטיים והכלכליים העיקריים של כל מדיה ומדוע. רק לאחר הניתוח המעמיק יש לעבור לשלב השני: זיהוי היתרונות והחסרונות הטכנולוגיים העיקריים. ניתוח זה מגיע רק בשלב השני בכדי להקטין את ההטיה התפיסתית אותה הבינה המלאכותית יוצרת.

דרך שיטת הערכה זו נוכל לנסות להבין איך הלמידה הדיגיטלית נוצרת, כיצד היא מתפתחת, ויתכן שיצוצו כמה רעיונות חדשים על האופן שבו ראוי שהיא תתחדש דרך הבינה המלאכותית. 

תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul