Soul-searching

חשבון נפש

Soul-searching is a long and careful examination of your thoughts and feelings, especially when you are trying to make a difficult moral decision or thinking about something that has gone wrong. "I did a lot of soul-searching, trying to find out what had gone wrong in my life". https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/soul-searching

חשבון נפש הוא תהליך בחינה ארוך ומדויק של מחשבותיך ורגשותיך, במיוחד כאשר אתה מנסה לקבל החלטה מוסרית או חושב על דבר מה שהשתבש. הרב קוק בספרו "אורות הקודש" (ב', שי''ד) אומר: "מי שאין נפשו משוטטת במרחבים," הוא תומך בדבריו בהנחת היסוד של הגישה הסולאגוגית Soulagogy  ל"הובלת נפש הלומד" המתארת את תנועת הנפש בתהליך הלמידה: המחשבה נפתחת מתוך הנפש ומחברת את האדם לעולמו בדרך עשירה, מעודנת ומורכבת. הנפש משוטטת במרחבי היקום לומדת, גדלה ומתפתחת. "מי שאינו דורש את אור האמת והטוב בכל לבבו," החיפוש הוא אחר אור האמת הפנימית, קבלת החלטות מוסרית ועיצוב סולם ערכים אישי. התהליך עמוק ופנימי ומושתת על כוונת הלב.

"איננו סובל הריסות רוחניות, אבל אין לו גם כן בנינים עצמיים." אותו אדם ש"נפשו אינה משוטטת במרחבים" איננו סובל מחווית הרס רוחני כי הוא אינו משוטט, אינו מחפש, ולא עושה חשבון נפש. הוא אינו מזהה את ההריסות הרוחניות שבתוכו ומסביבו. בנוסף הוא לא מייצר או בונה בעצמו ולעצמו מבנים עצמיים, לכן אין לו שלד פנימי או עוגני חוסן רוחני.

"הוא חוסה בצלם של הבניינים הטבעיים, כמו השפנים שהסלעים הם מחסה להם." 

הוא תלוי באחרים, מחפש מחסה מפני השמש, הקור והאוייבים ב"סלעים" הקיימים. הוא מפחד כמו אותם שפני סלע ומסתפק בקיים ואינו בונה דבר בעצמו. המשמעות של סלע כאן היא כפולה: סלע חיצוני כהגנה מפני איתני הטבע והאויבים וסלע פנימי כחוסן מפני הפחד.

"אבל האדם, מי שנשמת אדם בקרבו נשמתו לא תוכל לחסות כי אם בבניינים שהוא בונה בעמלו הרוחני,"

כאן הנחת יסוד סולאגוגית נוספת: "אין הנפש משיגה חירות אמיתית מתוך צבירת חומרים לשם ידע ומתוך רכישת רעיונותיהם של אנשים אחרים, אלא מתוך גיבוש אמות מידה לשיפוט משלה ומתוך יצירת מחשבות"/ רַבִּינְדְרָנָת טָאגוֹר. תהליך הלמידה הוא של האדם עצמו במטרה לבנות בעצמו את חייו, את בינייניו הרוחניים הפנימיים. ביניינים אלו מותאמים באופן ייחודי: כל אדם לנשמתו. עבודה זו היא עמל רוחני אינסופי הדורשת מוסר לימוד גבוה ועבודה רוחנית קשה. "שאיננו פוסק תמיד עבודתו הזריזה."  עמל המתקיים לאורך כל חייו של האדם.

דוגמאות לביניינים רוחניים עצמיים:

}      עם עצמי

        תחושת משמעות וכיוון

        תקווה

        זהות, תחושת האני

        חופש וכבוד

        היכולת לשגשג

}      עם אחרים

        האנשים שעבורנו אהובים ומשמעותיים

        תרבות וקהילה (כולל אמנות, ספרות, ומסורות תרבותיות)

        תחושה שיש על מי להישען, ובמה להאמין

}      עם משהו גדול מעצמנו

        אמונה דתית

        ערכים

        תחושת חיבור לעולם, או לטבע

        ביטויי הודיה

 

רק אדם שאינו פוסק לשוטט במרחבי הרוח, יוצר ביניינים רוחניים עצמיים, הדורשים תחזוקה זריזה- מוצא את אור האמת והטוב בכל לבבו.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul