SEL experience

ה-SEL כחווית Dobeing על פי א. ד. גורדון

ההכרה המעשית doing היא פירוט ההוויה being למעשים ולהתנהגויות, דרך החוויה Dobeing  חשוב ללמד את מיומנויות ה-SEL. למידה חברתית-רגשית SEL Social-Emotional Learning היא תהליך בו הלומד מודע יותר לרגשותיו ולרגשותיהם של אחרים, מווסת את עצמו רגשית והתנהגותית, מקיים אינטראקציות חיוביות עם אחרים ומקבל החלטות אחראיות. התהליך מורכב ולכן מטרת המודל על-פי האסכולה הסולגוגיות Soulagogy להובלת נפש הלומד, לפשט אותו ולהקל על אנשי החינוך ללמד ועל הלומדים להפנים. ניר גולן מניח כי בתהליך הלמידה הסולגוגית, הנפש נעה בין being ל- doing ויוצאת החוצה כדי לחוות את המיומנויות בצורת Dobeing

הסבר על מושגי יסוד:

being הוויה- שהות ברגע, התבוננות פנימית וחיפוש דרך שאלות אחר מהות, משמעות, זהות, מטרות, "אני מאמין", חזון וכו'. לרוב היא מתוארת במונחים של "סולם ערכים", "מוסר" ו"אמונה".

doing עשיה- ההתנהגויות, וביצועים גלויים (נראים לעין) אותם עושה אדם, אשר במהלכם או בסופם קיים סוג של תוצר או שינוי התנהגותי (רכישת מיומנות). לרוב היא נמדדת כמותית ואיכותית.

Dobeing הנניDoing My Being "עושה את ההוויתי", מממש את עצמי, את שליחותי, "הוויה מעשית", הנני נוכח באופן מלא ישות ומהות.

"אתרשה לחדש שם בצורת חוויה על משקל הוויה המושג חוויה מקביל, מצד אחד, במובן עצם החיים, למושג הוויה, שאנחנו מבינים בו את עצם המציאות, ומצד שני, במובן כוח השגה הוא מקביל למושג ‘הכרה’. המושג חוויה כאילו עומד באמצע, בין מושג ‘הוויה’ ובין המושג ‘הכרה’, בין על פי היקפו הקוסמי (וגם ההגיוני) הממוצע ובין במובן היות החוויה הכוח המתווך בין ההוויה ובין ההכרה." (מתוך "האדם והטבע" מאת: אהרן דוד גורדון)

לימוד ה-SEL דרך החוויה, שאינה כוח נבדל מהטבע העולמי ומקביל אל הטבע העולמי, מראה כוח קשור בעצם הטבע העולמי, כי הטבע העולמי פועל על ההכרה המעשית doing  ומהווה את ההכרה המעשית לא רק בתור מה שמוּכר בתור אוביקט, כי אם גם בתור מה שמכיר, בתור סוביקט או בתור מה שלפני הסוביקט, בתור ה'אני' המכיר מצדו הבלתי מוּכר. שלושת מושגי היסוד המתקיימים באדם הלומד והקשר ביניהם, נמצאים במוח: למוח 2 צדדים כל צד מחזיק ביכולות מסוימות כמו הdoing וה being, שני הצדדים יחד מתחברים למכלול Dobeing ומתקיימים בהרמוניה.

בהתאם מוצגות 3 מיומנויות SEL:

being הוויה: מודעות עצמית

היכולת של אדם להיות מודע (לזהות ולהמשיג/ להמליל) את הרגשות, המחשבות והערכים שלו עצמו, ואת האופן שבו הם משפיעים על התנהגותו בהקשרים שונים; בכלל זה יכולתו להכיר בחזקותיו וחולשותיו מתוך תחושת מטרה ברורה וביטחון עצמי.

doing עשיה: ניהול עצמי

יכולתו של אדם לנהל את רגשותיו, מחשבותיו והתנהגויותיו בצורה אפקטיבית במצבים שונים, להשיג את מטרותיו ולהגשים את שאיפותיו. ניהול עצמי כולל שליטה בדחפים, התמודדות יעילה עם מצבי לחץ/קיצון לא שגרתיים והיכולת להיות מונע ולהניע אחרים להגשים מטרות אישיות וקבוצתיות. 

Dobeing הנני: קבלת החלטות אחראית

היכולת לקבל החלטות למימוש עצמי מתוך אכפתיות וחיוביות ביחס להתנהגויות אישיות ואינטראקציות חברתיות במצבים שונים ומגוונים. המטרה להפוך להיות משמעותי , להשפיע, תוך התחשבות בסטנדרטים אתיים, לשמור על ביטחון ומוגנות ולהביא בחשבון את היתרונות ואת ההשלכות של פעולות שונות והשפעתן על רווחה אישית, חברתית וקולקטיבית של הסובבים.

תנועה זו בין צד ההוויה לצד העשיה ול"ההוויה המעשית"- "הנני" מתרגמת את 3 מיומנויות ה-SEL כמבנה, קשר המייצר תנועה. פיצוח מהות התנועה חשוב ומשפיע בצורה ישירה על האופן בו רוכשים ומלמדים את מיומנוית ה-SEL.

מונחים אלו דומים לתפיסת העולם של מרטין בובר את מושג האותנטיות: ההתייחסות של אדם אל האחר לא כ"אני-הלז" אני והאחר אובייקט, אלא כיחס של "אני-אתה" אני וגם האחר כסובייקטים: בעלי רגשות מחשבות ויישויות העומדות בפני עצמן. אין אני תופש את האחר ככלי להשגת מטרותי- אובייקט, אלא כיישות הדורשת יחס אותנטי. במקרה של קשר אותנטי בין שני אנשים, האדם חש את ה-Doeing שלו במלוא עוצמתו. במילים אחרות: הטבע העולמי, ההוויה האין-סופית שופעת לתוך נפשו של האדם, לתוך הרגשתו והכרתו, משני צדדים: מאותו הצד, שהוא מרגיש ומכיר אותה, ומאותו הצד, שאינה מוּכרת ואינה מוּרגשת לו, אלא שהוא חי אותה, מחזיקה את האיחוד המוחלט בין מה שההכרה מרכזת בנקודה אחת ובין ההוויה העולמית המתפשטת לאין סוף, שעל ידי כך נמצא מה שמושג על ידי ההכרה שוב מאוחד עם הכל האין-סופי וחי בכל האין-סופי. זוהי דרגה רוחנית גבוהה אליה שואף האדם הרוצה לחוות את ה-Dobeing שלו במלואו. ברגע בו נמצא ה"מוח" בסביבת "מוחות" נוספים נוספות עוד 3 מיומנויות SEL למודל:

being הוויה: מודעות חברתית

היכולת להבין את נקודות המבט של אחרים, בכלל זה תרבויות, נסיבות והקשרים שונים, לגלות אמפתיה כלפיהם, להבין ולקבל נורמות שונות של התנהגות בהקשרים היסטוריים ותרבותיים שונים.

doing עשיה: מיומנויות בינאישיות

היכולת לבסס ולקיים מערכות יחסים בריאות ותומכות עם אחרים ולנווט בהצלחה במצבים מגוונים למול יחידים וקבוצות שונים. ובכלל זה, היכולת לתקשר באופן בהיר, לפתח מערכות יחסים חיוביות, לנהל קונפליקטים ביעילות, להיאבק למען זכויותיהם של אחרים ולדעת להציע עזרה או לבקש אותה כאשר יש בכך צורך.

Dobeing הנני: אוריינות גלובלית

במידה והמוחות הנוספים הם מ"זנים אחרים" נוספת גם אוריינות גלובלית. היכולת להתמצא ולגלות אכפתיות כלפי סוגיות גלובליות; לגלות סקרנות, פתיחות ואמפתיה כלפי אנשים מתרבויות ומקבוצות אחרות, לשתף פעולה עימם ולכבד נורמות חברתיות.

סיכום:
חוויית הלמידה החברתית-הרגשית SEL Social-Emotional Learning  על-פי האסכולה הסולגוגיות Soulagogy להובלת נפש הלומד, מקבלת ביטוי דרך החוויה המקל על אנשי החינוך ללמד ועל הלומדים להפנים. שיא חוויית הלומד בשעה שהוא רואה את עצמו בודד, עם כל שמיו ותהומותיו האנושיים, אטום יחידי ברוחב חללו של עולם– הוא מרגיש בכל ישותו, כי הוא מאוחד באיזה אופן מיוחד עם הבריאה העולמית, הנצחית הזאת.
מטרת חווית ה-SEL ליצר איחוד: "האיחוד כל כך עמוק, עד כי אין האדם רואה את עצמו דבוק בה, בבריאה הזאת, או אוהב אותה, כשם שאין הוא רואה את עצמו דבוק בעצמו, אוהב את עצמו."

מבוסס על מאמרו של א"ד גורדון "האדם והטבע" 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul