Soulagogy: Spirituality and Education

סולגוגיה: רוחניות וחינוך



כמעט ואין עיסוק ישיר בנושא הקדושה במערכת חינוך שאינה משוייכת לזרם דתי. העיסוק בקדושה הוא חלק מחווית היום יום של הלומד ונותנת מענה לצורך בשייכות. בדרך כלל מקורה של מילה מעיד על מהותה: ניתן לשער כי מקור המילה קדוש היא ב"קד אש" כלומר יקוד אש (כמו שדרשו בש"ס קדושין נ"ו ע"ב על "פן תקדש המלאה הזרע" - פן תוקד אש). "קדש" נאמר על הקרבנות הנשרפים באש לכבוד האל, ואחר-כך הושאל לכל דבר שמפרישין אותו לכבוד האל ומרחיקין אותו מתשמישי חול, למרות שאין שם שריפה, כגון: קדושת השבת, ומקראי קודש, הר הקודש ובית המקדש, וכן האדם נקרא קדוש כשהוא דבק באל ומופרש לעבודתו.

קדושה- לפי ניר גולן, היא מודעות למשהו הנשגב ממני והמשגתו: היכולת לזהות נוכחות/ חיבור אל דבר מה נשגב/ טרנסצנדנטלי דרך ביטויו בגוף: רגש/ מחשבות או תחושות, השהייה ברגע של קדושה, המשגתו- לשיים את החוויה, להמליל אותה, לתארה במילים, ולחלוק את תיאור הרגע עם אחרים. בנוסף היכולת לשחזר את החוויה דרך התנהגויות/ ריטואלים/ טקסים חוזרים, המסייעים לאדם לחוות/ להתחבר שוב אל הנשגב. לקרוא לדבר מה קדוש משמעותו להעניק לו משמעות מיוחדת/ יחודית/ סגולית. לכל אדם בעל "שאר רוח" ישנם מקומות, אנשים ומועדים קדושים כחלק מן הזהות שלו, ובעזרתם הוא מפריד בין הקודש לחול. תפקיד החינוך לעודד לפתח רכיב זה בזהות הלומד: לזהות מקומות או אירועים בחייו ואנשים אשר חש כי הם מהווים עבורו מקור השראה, חוויה מיוחדת, התרגשות שאינה נחווית ביום יום. את הקדושה ניתן לחוות/ לזהות בכל רגע נתון תוך חיבור למעשה הבריאה, ליקום, להוויה הכוללת הגדולה ממני. בכל מפגש עם הבריאה האינסופית, או עם יצורי הבריאה טמון פוטנציאל לחוויית קדושה. הקדושה נוכחת בין האדם לכל יצור נברא או תופעת טבע. יש לעודד מפגשים אלו, להמשיג אותם ולאפשר תהליך למידה סולגוגי Soulagogical Learning Process.


במקום בו אנחנו חשים לבד אנחנו צריכים פשוט צריכים שיהיה לנו משהו "גדול מעצמנו" להאחז בו- סיבה להאמין, דרך לתפוס את העולם בגרונו ולהתעקש שיש יותר לחיים האלה מעבר למה שדימיינו."
Dorothy Allison, Skin: Talking About Sex, Class, and Literature, 1999.
דורותי אליסון, סקין: מדברים על מין, מעמד וספרות, 1999.

במקביל למילה קודש קיימת המילה טרנסצנדנטיות המגיעה מלטינית: טראנס משמעו מעבר, צנדר משמעו לטפס- ביחד לעלות או לטפס מעבר למשהו קיים.
"
היכולת לחוש כי מאחורי כל דבר שאפשר לחוות נמצא משהו שמוחנו אינו מסוגל לתפוס, משהו שיופיו ושגיבותו מגיעים אלינו רק בעקיפין ובהשתקפויות רפות, זוהי דתיות. במובן הזה, ורק במובן הזה, אני דתי." ~ מתוך "איינשטיין והדת".
כאשר אתה מגיע למצב טרנסצנדנטלי אתה עולה ועובר את מגבלות הגשמי. המילה משמשת לעיתים לתאר מצב רוחני או דתי, או מצב של מעבר מעל ומעבר לצרכים הפיסיקלים או המציאות.

"בשבילי האמונה בטרנסצנדנטיות יוצאת מן ההנחה שיש תמיד משהו שהוא יותר, שהוא נשגב. משהו גדול יותר בחיינו מאשר אנו יכולים לחוות או לתפוש בצורה ישירה, משהו שתמיד ישאר מיסתורי, , object of awe אובייקט של יראת כבוד, משהו שיצליח תמיד להתעלות על הבנתנו האנושית. רוחניות המזוהה בחינוך יוצרת השראה ומעצימה מורים."
It is the primary energy of teachers' vocation,
"

זו האנרגיה הראשונית בשליחותו של מורה."

Thus, spirituality is a vital key to teachers' professional success.
רוחניות היא מפתח לחיות אצל מורים ולהצלחתם המקצועית.

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul