Spiritual Caregiving for men who experienced pregnancy loss and stillbirth

ליווי רוחני לגברים שחוו אובדן הריון ולידה שקטה


נושא האובדן של הגבר במקרים של הפסקת הריון, אובדן הריון או לידה שקטה הוא פחות מוכר. פחות מתעניינים בשלומו ולפעמים האובדן לא מוכר לו לגבר עצמו, שעסוק מאוד בתיפעול הסביבה, בתמיכה בבת הזוג, והוא לא עוצר לרגע ומתבונן פנימה מה עובר עליו. אין תמיד מודעות עצמית לתהליך מסיבות אישיות (פסיכולוגיות- יכולת התבוננות פנימית ולגיטימציה לרגשות) ומסיבות חברתיות (סוציולוגיות- פחות מצופה מגבר שיעסוק ברגשות שלו ובמה עובר עליו עכשיו). הוא עובר משהו, אבל הוא לא תמיד שם לב שהוא חווה תסמינים של דיכאון, חרדה או פוסט טראומה- הוא לא תמיד מודע להם.

למה לגברים אין מענה בנושא של אובדן היריון ולידות שקטות?

"נוכחתי לדעת שבמיוחד סביב תחום הפריון, ובאופן ספציפי כשזה מגיע ללידות שקטות, ההתייחסות היא תמיד לאישה. היא המטופלת, והיא זו שעברה את החוויה. לכן כשעובדת סוציאלית תפגוש את בני הזוג בבית החולים, היא תציע לאישה לקבל טיפול, היא לא תחשוב על הגבר. מתייחסים אליו כאל בן הזוג, זה שנמצא בצד ומלווה את האישה שאיתו. זה נכון אגב גם ללידה רגילה ושמחה, שעדיין יכולה ליצור טלטלה ודיכאון אחרי לידה, גם אצל הגבר. בנוסף, כל נושא הלידות השקטות הוא נושא מושתק בפני עצמו. אובדן היריון נחשב לאבל לא מוכר. אין שבעה ואין קבורה מסודרת, שעה שמבחינת בני הזוג היה להם תינוק, הם חשבו עליו והתכוננו אליו. מבחינה חברתית אנשים פחות קשובים לחוויה, והציפייה החברתית מבני הזוג היא שהם ימשיכו הלאה בחייהם"./ חני גיטליס מתוך "גם הגבר חווה טראומה בלידה שקטה, ואין לו עם מי לדבר על זה"/ הילה דניאל/ 30.07.21 Ynet
המאפיין של תפקיד הגבר בתוך המצב המורכב הוא של
doing והרבה פחות של being. האישה היא האמא שעברה הפלה/ לידה שקטה, כאובה ושוכבת במיטה, ולכן הגבר אחראי על הבירוקרטיה שמסביב- הנסיעה לבית החולים, הטיפול במסמכים הדרושים לתהליך השחרור מבית החולים, הוא עסוק בטיפול בבית ובעניינים הטכניים, הוא גם המסביר כלפי חוץ- צריך לספר לאנשים מה היה ולשלוח את ההודעות והעדכונים. נוצר מצב מורכב בו הוא מחזיק לפחות ארבעה "כובעים": בעל/ בן זוג תומך, אבא לילדים בבית (אם יש), מפרנס (אינו זכאי לחופשת לידה) ומתקשר האירוע עם הסביבה. אין מקום וזמן לאובדן שלו כאבא. מבחינה חוקית, החוק לא מעניק חופשה לאבא אחרי לידה שקטה, הוא צריך לחזור מיד לעבוד, לפרנס, לעשות את 'התפקידים' שלו. כאן המלווה הרוחני נכנס לחייו של אדם אשר חווה אובדן הריון או לידה שקטה ומסייע לו לדלות מתוכו את משאביו הרוחניים בהתמודדות הזאת. הוא מביא אתו נוכחות, אוזן קשבת, לב פתוח וכלים מקצועיים, כדי לסייע לאדם להתחבר למשאבים הפנימיים שלו עצמו, ולחזק אותו בהתאם לערכיו ולאמונותיו.

תסמינים ייחודיים אצל גברים אשר חוו אובדן הריון ולידות שקטות:

"חשוב להבין שדיכאון גברי נראה אחרת מזה של האישה, ולכן הרבה פעמים לא מאבחנים אותו. מצפים לראות אדם שנכנס למיטה ולא יוצא ממנה, לא מתפקד, לא ישן ולא אוכל, כשבפועל אדם הנמצא בתפקוד מאוד גבוה דווקא עשוי לרמוז שהוא בדיכאון. תיתכן גם פנייה לסמים ולאלכוהול כדי לטשטש את הרגש ולהקהות אותו. בנוסף, רגשות כמו אשמה, קנאה, עצב וחרדה מתורגמים אצל הגבר לכעס ולהתפרצויות זעם. יותר קל לגבר לכעוס, מפני שזהו אחד הרגשות הכי לגיטימיים מבחינה חברתית עבור גברים. בפועל, זה ביטוי של רגשות אחרים שגברים לא מרגישים נוח לדבר עליהם. לא בכדי, הרבה פעמים גברים בקבוצה חוזרים על הביטוי 'אני מרשה לעצמי להרגיש'. רגש זה דבר שלא מבקש רשות, הוא פשוט יוצא, אבל לגברים יש תחושה שהם צריכים להרשות לעצמם להרגיש." / חני גיטליס
אחד מהתסמינים של דיכאון גברי הוא ריחוק רגשי ואדישות. גברים אחרי אובדן הריון נמצאים בסיכון ליותר תסמיני דיכאון ולעלייה ברמת הדחק הנתפס (מדד המעיד עד כמה מישהו תופס שהוא נמצא בסטרס). הדבר השני הוא שאובדן הריון, לא משנה באיזה שלב בהריון או מה היה סוג האובדן (הפלה יזומה/הפלה טבעית/לידה שקטה), נקשר לתפיסה שהעולם פחות בטוח ופחות צפוי, וגברים שחוו את העולם בצורה כזו- גם רמות הדיכאון והחרדה שלהם היו גבוהות יותר והם הפגינו יותר תסמינים של דיכאון גברי. דיכאון גברי יכול להיראות אחרת מדיכאון 'רגיל', והוא כולל סימנים של הדחקה שיכולים להתבטא בשתייה, אלימות, עצבנות, להישאר בעבודה עד מאוחר כדי לא לחזור הביתה ולהתרחק מהרגש, דברים שבאים להסיח את הדעת.
מומחיותו של המלווה הרוחני היא בניווט המפגש עם הסבל, בחיפוש מקורות להתמודדות בתוך עולמות-הרוח של האדם, ובאיתור משותף של הדרך להמשיך-הלאה. ליווי רוחני מוגדר כ"הענקת מענה רוחני למטופלים ולמעגל-ההתייחסות שלהם בשלבי משבר ומעבר בתחום הפיזי-רפואי, החברתי או האישי, וזאת תוך שימוש בכלים של לימוד משותף, מדיטציה, שירה ושיח, המותאמים להשקפת עולמם הרוחנית של המטופל וסביבתו, לשם העצמת החוסן הרוחני בתהליכים שאותם עוברים המטופלים ומעגל- ההתייחסות שלהם." הליווי הרוחני תומך גם בטיפול תרופתי/ פסיכולוגי/ פסיכיאטרי אך עומד בפני עצמו.

מודעות עצמית וויסות עצמי:
חלק מן הגברים משתפים שהם לא שמו לב לעצמם, כי תשומת הלב שלהם הופנתה אל בת הזוג שלהם שעברה שבר, וברור שהדבר הראשון זה להיות שם בשבילה. לכן הם חוו שהם נשארו לבד, במיוחד כשהם לא יודעים לדבר על נושאים כאלה, לחשוף רגשות ולהראות חולשה. ה
מלווה הרוחני מנסה ליצור מרחב שייכות בטוח לגבר, המאפשר מקום להביע את רגשותיו, לפרוק את זעמו, לתת לגיטימציה לכעס, לכאב ולאכזבה. ישנה בדידות בתהליך האבל ופה המקום להיות שם בשבילו: הקשבה מלאה מפוגגת את תחושת הבדידות. במקביל מתקיימת "עבודה" לזיהוי מקורות כוח פנימיים בעזרת הכלים הבאים: שיחה אישית "מלב אל לב", סיפור חיים בו ממוקם האירוע המורכב ומבררים את משמעותו, תפילה מסורתית/ תפילה חילונית/ תפילה אישית לחזק את האמונה הדתית/ ערכית/ אישית, הקשבה משותפת למוזיקה רלוונטית המאפשרת תהליך עיבוד רגשות, לימוד טקסט מעורר השראה המאפשר למצוא את מקורות הכוח הפנימיים ומסייע ברווחה רוחנית, תרגול נשימה ומדיטציה, דמיון מודרך ככלי לעיבוד הכאב, טקס פרידה מותאם אישית ועבודה עם קלפים. מהותו של הליווי הרוחני במקרה של אובדן הריון ולידה שקטה היא נוכחות והושטת-יד אל האדם הנמצא במצוקה, מתוך התפיסה והאמונה כי יש בכוחה של נוכחות משותפת הנעשית בהתכוונות הנכונה למקום הרוחני של האדם– להיות חוויה מרפאת.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

The color of your death

Benjamin Franklin and Musar movement

Yonit Shaked Golan: folk singer and huge soul